Hjelp til lokalisering av posisjoner

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

nå ligger skjelstadmark i stjørdal og ikke innderøy
ow
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ole w wrote:nå ligger skjelstadmark i stjørdal og ikke innderøy
Takk for korreksjon. Jeg har nok prestert å skrive Skjemstadmark (som ligger på Inderøya) når jeg søkte på kartet :?
Men: Selv om jeg nå er på rett sted, er jeg likevel ikke nærmere mht. å lokalisere posisjonen for det aktuelle krigsminnesmerket...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

EDIT 2011-09-25: Har lagt ut info i nyere post...
Last edited by Natter on 25 Sep 2011 12:18, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er oppdaterte kmz-filer for Google Earth (norske militærhistoriske severdigheter + tyske kystfort i Norge).

Håper på innspill med manglende posisjoner og evt. korreksjoner... (regner med at jeg legger ut POI-filer av det som foreligger neste helg for hhv. TomTom og Garmin satelittnavigatorer).

NB: Sjekk også posten med lister for usikre og manglende kystfort-posisjoner i trådens første side!

EDIT 2011-10-09: Slettet vedlegg da jeg har lagt ut oppdatert utgave i nyere post
Last edited by Natter on 09 Oct 2011 21:20, edited 1 time in total.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

skal prøve å hjelpe deg med det natter PDT_Armataz_01_18
ow
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

artilleriregiment 3 (ar3) mener jeg lå i trondheim. Hvis det er det norske du tenker på. Leiren ble overgitt til tyskerne i 1940 og endel av folkene hadde da dratt til Hegra festning. Kanonene fra Ar3 ble forøvrig brukt til å beskyte festningen.
ow
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ole w wrote:artilleriregiment 3 (ar3) mener jeg lå i trondheim. Hvis det er det norske du tenker på. Leiren ble overgitt til tyskerne i 1940 og endel av folkene hadde da dratt til Hegra festning. Kanonene fra Ar3 ble forøvrig brukt til å beskyte festningen.
Så vidt jeg vet, er det snakk om en tysk forsyningsleir som har vært i bruk av AR3 etter krigen. Den skal ligge i tilknytning til Steinvik lager (er rimelig sikker på at den er omtalt her inne, uten at jeg finner tilbake til de aktuelle postene nå).
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jepp - der var den. Takk :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Nå er retusjeringen av luftbildene i området rundt Steinvik lager fjernet, så jeg antar at intendanturleiren ligger rett øst for den store marinebunkeren?
Attachments
Steinvik.jpg
Steinvik.jpg (137.86 KiB) Viewed 117 times
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

leiren ligger faktisk noe lengere østover, det er kun noen flere flakstillinger nedenfor der det er merket flakstillinger, vedlagt bilde viser vel leiren..
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

rhandber wrote:leiren ligger faktisk noe lengere østover, det er kun noen flere flakstillinger nedenfor der det er merket flakstillinger, vedlagt bilde viser vel leiren..
Takker! Det der var lenge hovedkandidaten, men siden det ble presisert "tilknytning til Steinvik", tenkte jeg dette var noe annet "tilknyttet" Langstein. Tror for øvrig at denne skal finne sin plass i listene over tyske etablissementer, selv om det nødvendigvis må bli et visst overlapp med de norske "militærhistoriske severdighetene"...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

rhandber wrote:det er kun noen flere flakstillinger nedenfor der det er merket flakstillinger
Er det snakk om et Flak-batteri, og er evt. navn/nr. kjent?
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

usikker på hva som henger sammen med hva, for det gikk også ei smalporet jernbanelinje fra kaianlegget og inn til steinvik lager. Fin gåtur langs denne idag. Så man kan forsåvidt si at steinvik og langstein er tilknytta hverandre på en måte kanskje. :)

Det er tilsammen 4 stillinger for 2cm flak, og rett ved siden av de ved veien kan man også finne brakkesokler til kjøkken osv. det er endel snedige små betongbokser ved den nederste stillinga nærmest sjøen som antagelig er til ammo, snodig at de er så spredt. Jeg vet JornN har noen bilder fra den ene stillinga hvor man ser bemanning og våpen. Så dette var nok et batteri ja, usikker på nummer og navn :( Steinvik kanskje? :P
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

rhandber wrote:usikker på hva som henger sammen med hva, for det gikk også ei smalporet jernbanelinje fra kaianlegget og inn til steinvik lager. Fin gåtur langs denne idag. Så man kan forsåvidt si at steinvik og langstein er tilknytta hverandre på en måte kanskje. :)

Det er tilsammen 4 stillinger for 2cm flak, og rett ved siden av de ved veien kan man også finne brakkesokler til kjøkken osv. det er endel snedige små betongbokser ved den nederste stillinga nærmest sjøen som antagelig er til ammo, snodig at de er så spredt. Jeg vet JornN har noen bilder fra den ene stillinga hvor man ser bemanning og våpen. Så dette var nok et batteri ja, usikker på nummer og navn :( Steinvik kanskje? :P
Ok. Takk igjen. Har hatt det travelt de siste gangene jeg har kjørt forbi, men skal se om jeg får tid til en stopp senere i sommer.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”