Hjelp til lokalisering av posisjoner

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

i Mil-Ekstysk_NO_DRAFT så ser det ut til at har fått med den L484-en på Ørland 3 ganger, merket:
Flugplatz Örlandet (L484 samb.bunker)
L484
Flughaven Örlandet (L484)
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:i Mil-Ekstysk_NO_DRAFT så ser det ut til at har fått med den L484-en på Ørland 3 ganger, merket:
Flugplatz Örlandet (L484 samb.bunker)
L484
Flughaven Örlandet (L484)
Ikke bruk tid på å finne feil i den filen er du snill - da har du noen dagers jobb foran deg...
Som jeg skrev, er den satt hurtig sammen av flere lister uten noe form for kvalitetssikring, og du vil finne mange eksempler på både 2, 3, 4 og 5 oppføringer av samme objekt - gjerne med noe avvik i posisjon. Jeg la den kun ut for å gi noe mer enn bare kystfort mht. ekstyske objekter.
Den er åpenbart ikke særlig egnet til å søke etter posisjoner (det blir mye å bla gjennom), men hvis man aktiverer varsling med f.eks. 5000m avstand, vil en kunne plukke opp mye langs veien.

Til neste sommer har jeg forhåpentligvs fått jobbet meg gjennom listene og kan legge ut noe i bedre kvalitet.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Er dette noe du har med i listene dine? Om du ikke alt har posisjonen, så har du den iallefall her.
Attachments
_DSC3337.jpg
_DSC3337.jpg (509.59 KiB) Viewed 321 times
_DSC3337_utsnitt.jpg
_DSC3337_utsnitt.jpg (835.88 KiB) Viewed 321 times
posisjonjpg.jpg
posisjonjpg.jpg (43.2 KiB) Viewed 321 times
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Er dette noe du har med i listene dine? Om du ikke alt har posisjonen, så har du den iallefall her.
Takk! Mener jeg har registrert en krigskirkegård der ja, men tar vare på posisjonen for kontroll når jeg er tilbake fra ferie (jeg har dog mistanke om at jeg kommer til å trenge en egen ferie etterpå mtp. at jeg har planlagt en biltur langs kysten opp til Tromsø med retur til Bergen via Østlandet: 5900km, 20 ferger og ca. 80 kystfort/museer/div. om helsen og bilen holder...) :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Slettet og erstattet med ny post.
Last edited by Natter on 09 Oct 2011 21:18, edited 1 time in total.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Ser av listen at du har lagt Batt. Voldstrand "litt odde". Tyskerne planla batteriet på Årøya, men hadde ikke tid og ressursser til å få dette til og det hastet med å få opp batteriet, som skulle danne bakre sikring av innløpet til Alta. Det ble derfor bestemt å plassere batteriet på oversiden av Riksvei 50 (nå E6) på ca høydekote 10 meter. Etter tyske rapporter skal batteriet ligge ca 70 07.5N 22 59.1E.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Ser av listen at du har lagt Batt. Voldstrand "litt odde". Tyskerne planla batteriet på Årøya, men hadde ikke tid og ressursser til å få dette til og det hastet med å få opp batteriet, som skulle danne bakre sikring av innløpet til Alta. Det ble derfor bestemt å plassere batteriet på oversiden av Riksvei 50 (nå E6) på ca høydekote 10 meter. Etter tyske rapporter skal batteriet ligge ca 70 07.5N 22 59.1E.
Takk for tilbakemelding! MKB 7./514 Voldstrand er et av batteriene som står på listen med "usikker" posisjon (åpenbart med god grunn :) ).
Jeg regner med at posisjonen (som andre tyske posisjoner fra krigen) er basert på et eldre datum. I dagens WGS84 havner man ca 300km ut i havet fra Vesterålen...
Jeg har enda ikke funnet noen metode for å konvertere disse posisjonene til et format som kan brukes i dag :lei: (tips ift. dette mottas med takk - sammen med evt. plassering av nevnte MKB på kart, fra f.eks. Gule sider, Opplysningen1881 el.).
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote:
J E F wrote:Ser av listen at du har lagt Batt. Voldstrand "litt odde". Tyskerne planla batteriet på Årøya, men hadde ikke tid og ressursser til å få dette til og det hastet med å få opp batteriet, som skulle danne bakre sikring av innløpet til Alta. Det ble derfor bestemt å plassere batteriet på oversiden av Riksvei 50 (nå E6) på ca høydekote 10 meter. Etter tyske rapporter skal batteriet ligge ca 70 07.5N 22 59.1E.
Takk for tilbakemelding! MKB 7./514 Voldstrand er et av batteriene som står på listen med "usikker" posisjon (åpenbart med god grunn :) ).
Jeg regner med at posisjonen (som andre tyske posisjoner fra krigen) er basert på et eldre datum. I dagens WGS84 havner man ca 300km ut i havet fra Vesterålen...
Jeg har enda ikke funnet noen metode for å konvertere disse posisjonene til et format som kan brukes i dag :lei: (tips ift. dette mottas med takk - sammen med evt. plassering av nevnte MKB på kart, fra f.eks. Gule sider, Opplysningen1881 el.).
Dersom du mater den tyske posisjonen inn i Norgeskart.no så ser du det. I dette tilfellet detter den midt på E6, så den er ikke så verst. Sjekket også posisjonen for Korsnes som var angitt i samme dokument, og den havnet 300 meter for langt øst -dead on latitude.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Dersom du mater den tyske posisjonen inn i Norgeskart.no så ser du det. I dette tilfellet detter den midt på E6, så den er ikke så verst. Sjekket også posisjonen for Korsnes som var angitt i samme dokument, og den havnet 300 meter for langt øst -dead on latitude.
Ja så sannelig...
Dobbeltsjekket dette i sted, men mulig jeg blingset på UTM-sonen da jeg konverterte og viste posisjonen i NIB (ikke første gang det går litt for kjapt...) :rodme:

Jaja, den er i boks nå i alle fall. Takk igjen :)
RasmusTerne

Nordland,Hattfjelldal: Minnebauta over sovjetiske krigsfanger. X-tysk flystripe m/fjellanlegg.
Nordland,Susendal: Minnestein på stedet der to rømte fanger fra Dønna ble skutt.
Sigfred R.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

RasmusTerne wrote:Nordland,Hattfjelldal: Minnebauta over sovjetiske krigsfanger. X-tysk flystripe m/fjellanlegg.
Nordland,Susendal: Minnestein på stedet der to rømte fanger fra Dønna ble skutt.
Takk - de skal legges til!
Jeg har kontroll på flyplassen og fjellanlegget, de andre er det verre med. Er det muligheter for å få noen koordinater og/eller et punkt på kart..?
RasmusTerne

Er det muligheter for å få noen koordinater og/eller et punkt på kart..?
Minnesmerke: N 7283024 - Ø 730676.
Minnestein: N 7259211 - Ø 741159

Sigfred R.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

RasmusTerne wrote:Minnesmerke: N 7283024 - Ø 730676.
Minnestein: N 7259211 - Ø 741159
:bra:
kjemi
Posts: 9
Joined: 27 Aug 2011 0:04

HKB 21/976 Overaasjöen lå her : http://kart.finn.no/?lng=6.94192&lat=62 ... tab=search
Det ble etter krigen plantet granskog så området er helt overgrodd. Men inne i skogen er det mye spennende. PDT_Armataz_01_14
HKB 22/976 Rekdal lå her: http://kart.finn.no/?lng=6.70395&lat=62 ... tab=search
Zoom inn så ser du murrestene etter mannskapsbrakka.
Skal legge ut noe i fylkesoversikten.

PS. Du ser posisjon nederst til venstre i bildet. Fin måte å finne posisjon :smile:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

kjemi wrote:HKB 21/976 Overaasjöen lå her : http://kart.finn.no/?lng=6.94192&lat=62 ... tab=search
Det ble etter krigen plantet granskog så området er helt overgrodd. Men inne i skogen er det mye spennende.
Takk for info! :)

Vil gjerne prøve å få satt posisjon ca. midt i batteriområdet (mellom og litt bak kanonstillingene, evt. ca. på leitstand). Vet ikke om jeg har bommet stort med markøren her..? http://kart.finn.no/?lng=6.94251&lat=62 ... tab=search
kjemi wrote:HKB 22/976 Rekdal lå her: http://kart.finn.no/?lng=6.70395&lat=62 ... tab=search
Zoom inn så ser du murrestene etter mannskapsbrakka.
Tilsv. her: http://kart.finn.no/?lng=6.70656&lat=62 ... tab=search
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”