Natters POI-tråd

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg har tidligere lagt ut diverse POI-filer i ymse tråder, men nå tillater jeg meg å opprette en egen tråd for dette slik at det blir mer oversiktlig (skal etter beste evne rydde bort vedlegg i andre tråder og legge link hit).

Hvis det er andre som evt. har laget relevante POI-filer kan det også gjerne legges ut her.

Vennligst reserver denne tråden til spørsmål knyttet til bruk og installasjon av filene!
For tilbakemeldinger ift. feil, manglende steder/ posisjoner osv. ber jeg om at det postes i følgende tråd (evt. kan dere sende PM eller mail):

http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=4468
Last edited by Natter on 01 Jul 2012 13:54, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Slettet og erstattet med ny post!
Last edited by Natter on 01 Jul 2012 13:53, edited 4 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TYRE

Ett nyttig verktøy for den som f.eks. vil bruke POI-filer til å planlegge "bunkerturer", er gratis-applikasjonen Tyre ("Trace Your Route Anywhere").

Programmet har en rekke muligheter til å lage/ jobbe med reiseruter og sporlogger fra TomTom og Garmin-enheter, samt Google Maps/ Earth. Det beste etter min mening er likevel muligheten til å lage optimaliserte reiseruter basert på f.eks. en POI-fil (kjekt når man har begrenset tid og vil få med seg mest mulig i et område uten unødig kjøring).

Når jeg får tid og anledning skal jeg legge ut noen optimaliserte ruter her. Ser for meg følgende som aktuelle i første omgang:
* Militærhistoriske objekter i Bergensregionen
* Militærhistoriske objekter i Sør-Trøndelag
* Grensebefestningene i Akershus/ Østfold
* Tyske kystfort i Sogn og Fjordane/ Møre og Romsdal (legger muligens turen innom her på vei nordover i sommer...).

Send gjerne ønsker/ forslag på PM!



POI-Konvertering

Et annet verktøy som kan være nyttig er POI Editor's konverteringstjeneste, for konvertering av filer til andre formater enn f.eks. TomTom og Garmin:
http://www.poieditor.com/poi_convert/
Last edited by Natter on 31 Aug 2012 14:37, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er "Ferie 2012-versjonen" av mine miliærhistoriske POI-filer (kun to kategorier er oppdatert ift fjorårets versjon) .

Det er vedlagt to pakker med filer for hhv TomTom og Garmin satelittnavigator (send meg en PM om du trenger et annet format).
Begge pakkene inneholder følgende filer:

Mil-Tyske_Kystfort_NO (oppdatert 2012-06-30):
Alle tyske kystfort (HKB + MKB) i Norge. Totalt 462 batterilokaliseringer (herunder flyttinger ila krigen) som jeg har klart å identifisere så langt. Merk: 39 av posisjonen er usikre og 23 mangler pd. (merknad om dette er satt i parantes bak batterinavnet).

Mil-Ekstysk_NO_DRAFT:
Ekstyske avdelinger/objekter i Norge.
MERK: Dette er et pågående prosjekt, og denne filen er foreløpig kun en stor samling med lite kvalitetssikrede data (9910 posisjoner). Den dekker kystfort, havner, flyplasser, luftvernbatterier, infanteristøttepunkter osv (alt fra "avdelingsposisjon" til enkeltobjekter som bunkere og kanonstillinger). Gitt at jeg har dumpet data ukritisk fra ymse lister i denne filen, vil det være en rekke dobbelt-registreringer, samt mange unøyaktige posisjoner (tipper reelt antall "unike" posisjoner ligger på rundt 4500)!! Jeg legger den likevel ut, slik at man har muligheten til å finne frem til ting utover kystfortene.

Mil-Severdigheter_NO (oppdatert 2012-06-30):
Norske militærhistoriske objekter/ severdigheter (pd 755 steder/objekter). Omfatter festningsverk og nyere installasjoner med utgangspunkt i Landsverneplaner for Forsvaret. Inkluderer også museer, krigskirkegårder og krigsminnesmerker. Noe overlapp ift de ekstyske kategoriene må påregnes. Denne er langt fra komplett (spesielt ift minnesmerker), men vil bli forbedret etter hvert. Pd er det 7 usikre posisjoner, mens 120 mangler (merknad om dette er satt i parantes bak objektnavnet).

Mil-Oscarsborg_NO:
Kartlagte objekter på Oscarsborg Festning (inkl. parkeringsplasser og båtkai i Drøbak, i alt 56 posisjoner).

Mil-Ekstysk_DK_DRAFT:
Ekstyske installasjoner i Danmark (2222 posisjoner). Denne er også et pågående prosjekt, men noe mer kvalitetssikret enn den norske filen (det skal være begrenset med dupliseringer i alle fall).

Mil-Forsvaret_DK:
Danske operative forsvarsanlegg/-avdelinger (173 posisjoner).

Mil-Severdigheter_DK:
Militærhistoriske severdigheter i Danmark (97 posisjoner), primært museer og eldre festningsanlegg.


Installasjon
Filene installeres vha. TomTom HOME / MyTomTom (avh. av TomTom-modell) eller Garmin POI-loader.


NB: Håper de av dere som laster ned og bruker disse kan være snill og gi tilbakemelding om evt feil, mangler og - ikke minst - der det mangler posisjoner! Vennligst bruk PM, e-mail eller post i DENNE tråden!


Det er forhåpentligvis selvsagt for de fleste, men sånn for ordens skyld:
Jeg tar ikke noe som helst ansvar for at feil i posisjoner fører til at man evt kjører seg fast på smale skogsveier ol! Husk også at mange objekter ligger langt fra kjørbar vei: Ruteløsninger på de forskjellige satelittnavigatorene kan variere stort pga dette, og gir ikke nødvendigvis et optimalt resultat ift veivalg og adkomspunkt (sjekk alltid om det er mulig å ta seg videre frem før du kjører - det kan være hindringer som vann/ elver, gjerder etc som gjør at du bør finne et alternativt sted for parkering)!

Det er overhodet ingen garanti for at det er interessante rester - det være seg betong eller rustent stål - på de aktuelle stedene (filene angir kun posisjoner for hvor ting har vært lokalisert på et tidspunkt).

Det er ingen garanti for at registrerte oppføringer befinner seg på offentlig tilgjengelig område: Objekter kan godt ligge på privat grunn, militært område el. Man må naturligvis overholde norsk lov, samt ellers utvise aktsomhet og alminnelig høflighet/ folkeskikk ift å ta seg inn på slike steder (som f.eks å innhente tillatelse fra grunneier)!
Attachments
Militærhistoriske POI-filer (TomTom).zip
(178.65 KiB) Downloaded 91 times
Militærhistoriske POI-filer (Garmin).zip
(154.83 KiB) Downloaded 114 times
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

er det laget no oppdatert versjon
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Tenkte denne posten kunne være verdig en «Sticky» post, men finner ikke ut hvordan gjør det. Mulig jeg ikke rettigheter til å gjøre det?
--
Tommy
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”