MILITÄR UTFLYKT!, del 2

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Joda, jeg tar den!
Tenkte bare at siden Leif innledningsvis nevnte "militær utflykt", at det er flere steder i Rogaland og vest-Agder som fortjener en plass i en slik liste.

Mvh
Erik E
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Tack vänner för fina tips. Nu sätter ni mig på det hala! Det gäller ju att välja det som en svenskt PDT_Armataz_01_09 militärhistorisk intresserad person bör titta på. Givetvis skall anläggningar/fästning som har anknytning till unionen och gränserna samt 1600-talet stridigheter finnas med. Det stora problemet är de tyska anläggningarna (det finns ju hur mycket som helst) Jag vill gärna ha ett representativt urval fördelat över landet. Det gäller ju ge de svenskar som t ex kommer till Narvik, eller Oslo, möjligheterna att finna sina sevärdheter.
Men det är intressanta tips hitintills och merparten kommer nog med, bortsett från likvärdiga som ligger för nära varande rent geografiskt.
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Bunkervänner,
Sitter nu och arbetar med et norska avsnittet i den kommande boken MILITÄR UTFLYKT, del 2. Får lära mig massor av intressanta saker och ting, och blir hela tiden frestad att kasta mig i bilen, båten, flygmaskinen för att på plats få uppleva allt!. Men tyvärr når inte tiden till detta. SÅ jag får förlita mig på kollegor, goda vänner och tjänstemän på kommunernas kontor för att få informationer. Men det går ganska bra. Jag har fått ett bra bildmaterial från Erik E och Inge S. Nu till min önskan denna gång. Jag sitter just nu och arbetar med Bergen och Trondheim och skulle gärna vilja ha med lite bilder från de stora ubåtsbunkrarna Bruno o Dora. Någon som kan undvara lite bra bilder (översikts) så blir jag tacksam
Hälsningar
Leif H
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Skal nok kunne ordne noen bilder fra Trondheim. Foruten de 2 ubåtbunkerene Dora I og II, er det flere steder i Trondheim og regionen rundt som er verd omtale/besøk. Munkholmen kloster/havnesperrebatteri/Flak-batteri, Persaune marineleir - her kan man spise på restaurant i den gamle messebrakka (se lenker under Trondheim-strengen) - vandring gjennom Lade-halvøya med Ringve museum som tillegg. Forslag til ruter kan formidles.
Langs Trondheims-fjorden ligger flere lett tilgjengelige kystfort som Hysnes, Brettingen og Hambora. Hysnes har også 2 vedlikeholdte bunkere som er åpen for besøkende som en samling (museum uten museumsstatus). Hysnes og Brettingen kan man besøke på tur til Austråt om man vil, og dermed eventuelt legge opp til mere enn 1 dag med kystfort-vandringer.
Send en personlig mail gjennom PM-lenken så får jeg beskjed om hva som er interessant.
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tror det er visse fotorestriksjoner rundt Bruno, ihvertfall på kloss hold, da det er en del "fotografering forbudt" skilt i området!

Hvis det holder med bilder fra lengre avstand har jeg en del som sikkert kan brukes... Noe sånn som dette:

Erik E
Attachments
Bruno1.JPG
Bruno1.JPG (83.86 KiB) Viewed 426 times
Bruno2.jpg
Bruno2.jpg (59.36 KiB) Viewed 426 times
Bruno3.jpg
Bruno3.jpg (78.89 KiB) Viewed 426 times
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Tack Erik
Jag provar att använda någon av de tre här. Tror kvaliten är tillräcklig för mitt syfte, om inte återkommer jag!
För överigt kan jag berätt att det endast är ca 45 dagar kvar tills att boken skall ligga klar för tryckning. Totalt omfattar boken ca 320 sidor fördelat på Norge, Sverige, Danmark och Finland.
I Norge har jag fått ihopa 230 sevärdheter, och det spänner från Akerhus till små minnesmärken, och allt där emellan. Så nu är det bara att börja vänta på allt som jag missat.
Hilsen
Leif
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Bunkervänner
Arbetet med boken fortskrider. Arbetar nu med det norska kapitlet som omfattar ca 60-talet sidor. Nedan en sammanställning över militärhistoriska museer och utställning, enligt vad jag har kunnat finna. Saknas något, eller skall kanske något bort. Vore tacksam om någon också kanske hade några bilder från dessa platser :D
Skall också försöka sammanställa en lista över de bunkrar/fort jag lyckats sammanställa, den kommer senare i kommande vecka. Tills dess hoppas jag ni skärskådar museilistan
Tack för er hjälp
Hälsar
Leif H

ALTA
Tirpitz Museum
Austrått fort
BARDU
Troms Forsvarsmuseum
BODÖ
Norsk Luftfartsmuseum
BUD
Ergan kystfort
DOMBÅS
Dombås Krigsminnesamling
Evjermoen Forsvarsmuseum
Fjell fort, fd tyskt batteri
GARDEMOEN
Försvarets Flygsamling Gardemoen
Gudbrandsdal krigsminnesamling
Halden Historiske Samlinger
HAMMERSFEST
Gjenreisningsmuseet
Herdla museum
HARSTAD
Trondenes fort
HORTEN
Marinmuseet
HÖNEFOSS
Ringerikes museum
KIRKENES
Sør-Varanger museum/Grenselandmuseet
KRISTIANSAND
Kristiansand Kanonmuseum (Batteri Vara)
KONGSBERG
Kongberg Våpenfabrikk museum
KVALVIK FORT
SVOLVÆR
Lofotens Krigsminnesmuseum
Museet Fjell festning
MATRE
Björn Westmuseet
Nordland Röde Kors Krigsminnemusuem
HELGØYA (NY-HELLESUND)
OSCARSBORG
OSLO
Akershus fästnings informationscenter
Norges Hjemmefrontsmuseum
Forsvarsmuseet
RISØR
Krigsminnemuset Urheia
RJUKAN
Norsk
ROGNAN
Saltdal museum- Blodveimuseet
SKROLSVIK
Senjehesten Kystforsvarsmuseum
SOLA
Flyghistorisk museum
Tellevik Kystfort
TROMSØ
Forsvarsmuseet Tromsø
TYSVAER
Arguebus krigshistoriska museum
VARDÖ
Partisanmuseet
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Hei, dette blir spennende!
En liten korreksjon:
GARDEMOEN skrives med R: GARDERMOEN

Hilsen Jan
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Tack!
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Tack!
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Museet Fjell festning og fjell fort ligger på samme plass :)
mvh Atle M
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Behöver lite hjälp att redan ut ubåtsdbunkrarna i Bergen och Trondheim
Om jag har förstått informationen rätt så ligger Dora 1 och 2 i Bergen och är idag helt civila.
Bruno 1 och 2 ligger i Trondheim och användes fortfarande av norska marinen.
Har jag förstått det hela rätt, eller????????? PDT_Armataz_01_09
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Dora I og II ligger i Trondheim og er kun i sivilt bruk. Dora I huser blandt mye annet Trondheim Byarkiv, Statsarkivet avd. Trondheim, og store deler av Rustkammerets samlinger. Dora II er brukt til tørrdokk i sivil sammenheng. Det er lenge siden det var noe militær aktivitet her, selv om Dora I var brukt etter krigen.
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Enkel huskeregel:

B - Bruno - Bergen
D- Dora - Drontheim ("Tysk versjon"av Trondheim)

Bruno II var kun et tenkt prosjekt som aldri ble igangsatt, så i Bergen er det kun Bruno.

Erik
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Glemte forøvrig å nevne at tyskerne påbegynte mudring for Dora III, i Leangenbukta på østsiden av Ladehalvøya. Lengre kom ikke prosjektet.
På vedlagte flyfoto fra 1947 kan man se et lyst (utgravd) parti i bukta til høyre i bildet, som sannsynligvis er resultatet av dette arbeidet.

Til venstre østre ende av Lade jagerflyplass, og nederst til venstre den største av de 9 flyhangarene som fortsatt står i dag. 8 små hangarer, hver for ett jagerfly, er forsvunnet under utbygging gjennom tiden.
Attachments
Flyfoto. Leangenbukta 1947.jpg
Flyfoto. Leangenbukta 1947.jpg (70.68 KiB) Viewed 198 times
JornN
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”