Det mest Imponerende Kystfortet

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Andre Aga
Posts: 43
Joined: 14 Jun 2007 22:00

Hvem Kystfort synes du er det mest Imponerende?

Ikke alle Kystfort er like Imponerende som andre, men av og til så dukker det opp ting eller Kystfort som man sier rett og slett "Woooow"... Post dine Wooow bilder her :-)

Mvh Andrè Aga
Andrè Aga
RasmusTerne

Hei!
Nå har jeg ikke sett noen av de "store" kystfortene hos dere "søringer",men det som har imponert mest med dimensjoner og bevarte(naturlig) installasjoner er Batterie Dietl på Engeløya.,med en restaurert kanonstilling,dog uten kanon.Resten har stort sett fått være i "fred",noe undertegnede synes er helt greit så lenge gjengroing og vandalisme ikke er noe stort problem.
Hilsen Sigfred R.
Attachments
Sier litt om dimensjonene .jpg
Sier litt om dimensjonene .jpg (92.57 KiB) Viewed 776 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Det er kanskje obligatorisk å seie dette, eller ein klisjè, men Fjell Festning er det mest imponerande eg har besøkt så langt. Men det finns svært mange stader som er imponerande på andre måtar.
User avatar
flyvrak
Posts: 243
Joined: 16 Aug 2007 20:44
Location: Heimdal
Contact:

Batterie Vara er også ganske imponerende..

Kjell
Attachments
Vara-01.jpg
Vara-01.jpg (73.4 KiB) Viewed 751 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Men det finns svært mange stader som er imponerande på andre måtar.
Ja det er vanskleig å sette fingen på noe spesifikt, men skal vi gå etter størrelse, så er det nok kasematten (m/bunker) på bildet over her som er den største enkeltkonstruksjonen i betong som finnes i kystfort i Norge.

Mest imponerende teknisk sett ville jeg nok også stemt for Fjell & Austrått!
Dette må jo være ingeniørkunst uten sidestykke! Men så er det også imponerende og se hvordan man har "bitt seg fast" på de mest øde og forblåste steder, da spesielt i Finnmark, hvor nærmeste hus lå flere timer unna med båt. Bare å forsyne disse fortene med mat, post, ammunisjon osv. er jo imponerende i seg selv midt oppi en krig.....

Erik
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Andre Aga wrote:Hvem Kystfort synes du er det mest Imponerende?

Ikke alle Kystfort er like Imponerende som andre, men av og til så dukker det opp ting eller Kystfort som man sier rett og slett "Woooow"... Post dine Wooow bilder her :-)

Mvh Andrè Aga
Trondenes fort er det mest imponerende jeg har sett til nå, synd det var millitært område i `94 og ikke tillatt og ferdes ute på anlegget utenom rundt "Barbara". Er det slik enda forresten? Drømmer om en tur til Austrått Fort og MKB 6-502 Vara. Får se til sommeren. :D
RasmusTerne

Hei!
Angående Trondenes:Det er nok militært område ennu,Dessverre?
:)
Er hovedbase for kystjegrene.
Hilsen Sigfred R.
tor a
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2007 21:46
Location: vestfold

det ermye interesangt å se på trondenes. ikke bare den restaurerte adolf kanonen, men det var jo faktisk 4 stk av de der. det er jo også en god del anlegg under jorden i forbindelse med hver kanon. det er også tunneller med forbindelse mellom hver kanon. skal se hva jeg finner ved å bla litt i gamle album. her er et bilde av en av de andre kanonene. imponerende størrelse på de. har selv krabbet gjennom løpet på de.
Attachments
en av de andre kanonene på trondenes
en av de andre kanonene på trondenes
kanon.JPG (61.62 KiB) Viewed 609 times
Andre Aga
Posts: 43
Joined: 14 Jun 2007 22:00

tor a wrote:det ermye interesangt å se på trondenes. ikke bare den restaurerte adolf kanonen, men det var jo faktisk 4 stk av de der. det er jo også en god del anlegg under jorden i forbindelse med hver kanon. det er også tunneller med forbindelse mellom hver kanon. skal se hva jeg finner ved å bla litt i gamle album. her er et bilde av en av de andre kanonene. imponerende størrelse på de. har selv krabbet gjennom løpet på de.
Woow!!! På Trondenes har jeg aldri vært! Oiii... En slik kanon urestaurert er jo helt fantastisk... Den er liksom ikke rørt ifra krigens dagen... Det var jeg som startet denne tråden... Jeg er mektig imponert... Ja, dit skal jeg ta med familien til sommeren... Håper bare at vinteren går fort nå da PDT_Armataz_01_11
Andrè Aga
User avatar
John J.
Posts: 37
Joined: 25 Sep 2007 18:50
Location: Bodø/Steigen

Siden jeg kommer fra Steigen kommune må jeg vel kanskje si Batterie Dietl. Du vil oppdage at anlegget er imponerende stort om du valser rundt på egen hånd i området, hele "halvøya" som anlegget befinner seg på er proppet av atraksjoner. Engeløy har for øvrig flere "sites" som er verdt å få med seg.

Ellers er Trondenes svært imponerende. Men siden dette som kjent ligger midt i en operativ militærbase er det umulig å få valset litt rundt på egen hånd - svært synd. Dumt jeg ikke søkte kystjeger da jeg var inne til førstegangstjeneste! PDT_Armataz_01_20
Bjørn E
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2006 2:20
Location: Kyrksæterøra

Hei til dere alle på forumet.

Må si meg enig med John J og RasmusTerne at Dietl er et meget imponerende batteri.
Da min far var fra Bø på Engeløya, hadde vi mange feriturer oppover dit.
Festningen som de kalte det der ble gransket gransket med guttungers eventyrlyst hele sommeren år etter år PDT_Armataz_01_14
Sist jeg var på engeøya var for 10-11 år siden i et slektstevne og da var det en guidet omvisning på batteriet. Dette var meget nyttig og da vi ruslet rundt etterpå i festningsområdet og på stranden så og skjønte vi kor stort og imponerende batteri Dietl er.
Sett gjerne av 2 dager for å rusle rundt på festningsområdet når dere er der og er været fint er det en kjempetur som ikke glemmes (avslapping og soling på Bø sanden PDT_Armataz_01_18 )

Hilsen
Bjørn E Pettersen
Bjørn E
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2006 2:20
Location: Kyrksæterøra

Hei til dere alle på forumet.

Må si meg enig med John J og RasmusTerne at Dietl er et meget imponerende batteri.
Da min far var fra Bø på Engeløya, hadde vi mange feriturer oppover dit.
Festningen som de kalte det der ble gransket gransket med guttungers eventyrlyst hele sommeren år etter år PDT_Armataz_01_14
Sist jeg var på engeøya var for 10-11 år siden i et slektstevne og da var det en guidet omvisning på batteriet. Dette var meget nyttig og da vi ruslet rundt etterpå i festningsområdet og på stranden så og skjønte vi kor stort og imponerende batteri Dietl er.
Sett gjerne av 2 dager for å rusle rundt på festningsområdet når dere er der og er været fint er det en kjempetur som ikke glemmes (avslapping og soling på Bø sanden PDT_Armataz_01_18 )

Hilsen
Bjørn E Pettersen
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Må si at etter å ha vært en del på batteri Vara, så inponerer dette anlegget meg mer og mer ikke bare på grunn av det som er men også mye på grunn av de planer (drømmer) som ligger for anlegget videre fremover.
Har møtt en del av de ildskjelene som er der og må bare bøye seg i støvet for dem.

Werner
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Werner,
fikk helt den samme oppfatningen av Vara etter det siste besøket!
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”