Rykter og slikt

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

SS jakker var ikke bare brukt av SS i Finland men også Hær
De ble også brukt av 14 LW Felddivision.
Paul S.
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Paul S. wrote:
SS jakker var ikke bare brukt av SS i Finland men også Hær
De ble også brukt av 14 LW Felddivision.
Paul S.
Finnes det bilder? Hermann Göring enheter ja men LW feld enheter brukt som regel hær camo
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vedlagt ett utsnitt av utstyrslisten for 14 LW Felddivision.
Er en del av oppsettett når de blir forlagt i Norge. Nå vet ikke jeg hvordan ting fungerte, eller det er samme type jakke. Men det ser nå ut som om de fikk utlevert en SS jakke, men det står ikke camo. Mulig jeg var litt for kjapp der :-)
Paul S.
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Jeg tolke det som som vanlig windjacke siden det er sammens med andre gebirgsjäger utstyr. Vil ha forventet SS-tarnjacke hvis det var SS camo.
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Kan nok være snakk om en Kharkow parka, de er det funnet en del av i Noge og ikke en ss tarnhemd.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

simonorch wrote:
Christian B wrote: Det at du fant beltespenne ifra 1. verdenskrig kan ha noe med at det gikk forsyninger ifra England, til Skibotn, og videre vinterveis over til Siilasstua, til Tornedalen, og videre til Karungi i 1916-17 :)

SS jakka kan stamme ifra en av de mange Norske frontkjemperene som tok seg tilbake ifra Finland :)

Kanskje flytte denne tråden til Troms?
Nei, begge dele var funnet langt opp på fjell og langt unna veie og sti.

I arkeologisk faglig språk var begge funn i en 'secure context' som betyr at de tilhørt I./GJR141 og I./GAR 118

SS jakker var ikke bare brukt av SS i Finland men også Hær
Med vinterveis så mener jeg med slede og hest på snøskapte veier, så da er det normalt ikke noen sti eller vei der.

Men om jeg ikke misforsto deg helt med "secure-context" så ble beltespennen altså funnet i en form for stilling, eller bunker?
I såfall så var det ett merkelig funn ja.

Forresten så takker jeg for infoen som du sendte, sitter bare å venter på at skal snøen forsvinne :D
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Jepp, begge funnet i stillinger, du så noen bilder av området.
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

E.E.Ø. wrote:Kan nok være snakk om en Kharkow parka, de er det funnet en del av i Noge og ikke en ss tarnhemd.
Ja, det kan det nok vare
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Ser det er endel interessante funn der oppe, men noen som har noen formening om hvorfor så mye ligger igjen etter så mange år?
Dette er jo ett område som må ha vært veldig "befolket" av norske/nato soldater etter krigen?
Og ikke minst turgåere/jaktfolk.

Husker fra en tur jeg og min far hadde oppi nord, og vi krysset grensen fra norge til Finland, så ble den finske tolleren veldig "aggresiv" da han så min White BC4 metallsøker, men slapp igjennom da fatter'n fortalte at det var sønnens (jeg 13år) lille hobby, og lovte at den ikke skulle brukes i Finland.

Noen som har noen letetips om man skulle ramle innom nordfinland?
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Christian B wrote:Ser det er endel interessante funn der oppe, men noen som har noen formening om hvorfor så mye ligger igjen etter så mange år?
Dette er jo ett område som må ha vært veldig "befolket" av norske/nato soldater etter krigen?
Og ikke minst turgåere/jaktfolk.

Faktisk veldig få gå i nærheten av der I./GJR141 var, det er bare stein ur og ingen jakt teregn, heller ikke en dal eller vei til å komme seg frem til en annen sted.

ammunisjon der var kun fjernet\detonert tidlig i 90 tallet.

Andre deler av Lyngen linje er godt besøkt selvfølgelig men jer er sikkert på at det finnes enda noen bunkers som har knapt sett ett mennesker siden 1945.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Takker for svar Simon, sendte deg en Pm :)
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”