Rykter og slikt

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Oppigjennom årene har jeg hørt endel rykter/fakta.

Da jeg tjenestegjorde i forsvaret på Setermoen, var jeg så heldig å jobbe i skytefelt under befal som jobbet med fjerning av eksplosivt avfall. Mye av de sin jobb gikk ut på å rydde krigs etterlatenskaper. Begge var kaptein av rang og hadde jobbet mye med dette.
Det var spesielt to ting som fanget min interesse.
Han ene fortalte at han jobbet mye ved kirkenes i å rydde i gamle sammenraste amo bunkere. Disse var fortsatt i den forfatning at amoen var stablet opp innenfor veggene som den gangen de ble forlatt. Det er jo en kjent sak at Tyskerne forlot dette området kjapt da russerne kom og ikke rakk ødelegge alt.

Det andre jeg hørte var at en plass i Nordland der Norge er på det smaleste forberedte tyskerne en forsvarslinje. Dette er områder som er vanskelig å komme seg til å er lite besøkt av folk. Der kunne han ene fortelle at han faktisk hadde kommer over spikerbomber, aviser, teltduker osv som lå i ferdig bygde stillinger.
Det han også kunne fortelle fra dette området er at det Norske Forsvaret i det senere årene har bygd stillinger/bunkere her med tanke på forsvar av Norge mot russere.

Er det noen som kjenner noe mer til dette?

Tar også forbehold av at min gjengivelse kan inneholde feil siden det begynner å bli noen år siden jeg hørte dette.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Minekommandoen har årlig tur oppe i Finnmark og da en god del i Kirkenes område, lederen for en av de turene utalte at selv med full styrke med mineryddersoldater ville det ta mange ti år å rydde område oppfor Kirkenes by ( mellom andre og tredje vann).
Har selv vært der å sett etter gjenstander, da sto det et skilt der det sto "Anvist bålplass". Og like ved var det oppmurt en bålplass rett på en flat fjellside. Dette for at folk IKKE skulle tenne bål ute på jorden i område rundt. For her struttet det med ammo i alle retninger!
Men det dukker opp sprengstoff over alt i Kirkenes, før da det fantes minekommando i Kirkenes ble det sagt at vær gang det skulle graves ut en ny tomt i Kirkenes sto minekommandoen klar ved gravemaskinen.
Men det dukker ikke bare opp ammo fra jorden, på Hesseng i fjor sommer (hvis jeg husker rett) luktet det surkål i et helt byggefelt etter at en gravemaskin hadde ved et uhell gravet fram en stor dunk med surkål fra krigen PDT_Armataz_01_05
Har selv vært inne i en bunker i Tanafjorden å sett at under et tynt lag med sand stod det trekasser med kanonkuler. Sjekket kun om noen av kassene inneholdt messinghylser. Men det gjorde de ikke, så det var nok grunnen til at de hadde fått ligge der.
Så det ligger mye igjen der oppe, både i sjøen og på land. Når jeg er der oppe dykker vi litt og roter litt rundt på slagmarkene.
-Thomas-(Som savner Kirkenes)
Mer info kommer, fikk krampe i fingrene...
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
RasmusTerne

Hei.
Mulig at historien fra Nordland har forbindelse med "Operasjon Bøffel"
Området er som sagt tynt befolket og utilgjengelig,så der kan nok finnes spor etter denne operasjonen.Se vedlegg.
Har aldri hørt om norske militære anlegg i dette område,var selv i forsvaret noen år midt under den kaldeste perioden i "den kalde krigen."
Sigfred R.
Attachments
Fra "Fjellkrigen 1940
Fra "Fjellkrigen 1940
Operasjon Bøffel .jpg (107.89 KiB) Viewed 1013 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Da jeg tjenestegjorde i forsvaret på Setermoen, var jeg så heldig å jobbe i skytefelt under befal som jobbet med fjerning av eksplosivt avfall. Mye av de sin jobb gikk ut på å rydde krigs etterlatenskaper.
Har selv vært med på liknende og minnes ihvertfall fem tyske 10,5cm granater som ble funnet midt i skytefeltet i -96, selv om det er årlig gjennomsøk etter blindgjengere!

Har også vært på de fleste fort og støttepunkt rundt Kirkenes og må som andre påpeker si at det ligger enormt med "rester" rundt om, da spesielt håndvåpenammunisjon. Flere steder lå ammokassene strødd utover i terrenget og det er vel liten tvil om at det tidligere fløt med granater i samme område.... Dette er det vi ser uten å lete, så tenk bare da alt som er dumpet i sjø og småvann, ikke minst alle anlegg som ble sprengt mens de var fulle av ammo.
Det andre jeg hørte var at en plass i Nordland der Norge er på det smaleste forberedte tyskerne en forsvarslinje. Dette er områder som er vanskelig å komme seg til å er lite besøkt av folk. Der kunne han ene fortelle at han faktisk hadde kommer over spikerbomber, aviser, teltduker osv som lå i ferdig bygde stillinger.
Dette høres jo mistenkelig ut som Lyngen-linja i Troms...
Alt nord for Lyngen ble evakuert i -44 og det var her russerne skulle stoppes. Det ryktes også at Tirpitz lå i Tromsø blant annet for å gi artilleristøtte mot dette området, men om dette er riktig skal jeg ikke skrive under på :-)

Mvh
Erik E
RasmusTerne

Hei.
Faste befestninger skulle nok tilsi Lyngenlinjen,men denne skulle vel være rimelig godt dokumentert.Den er jo også i Nord-Troms,mens Norge er på sitt smaleste i Hellamobotn i Nordland,akkurat i området hvor general Feuersteins alpejegre var på marsj mot Narvik i 1940 med 3 bataljoner.Mye folk og man må vel tro at "rasteplassene" ble befestet til en viss grad (en rasteplass 8 km nord Hellamobotn).Det er i alle fall en intressant teori :) Det ble funnet urørte MG stillinger på Bjørnfjell langt inn på 80. tallet,i et område som er adskillig mer beferdet.
Hva angår Tirpitz er det vel rimelig godt dokumentert at Hitler ville ha fartøyet som flytende batteri ved Tromsø.
Sigfred R.
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Det er helt sikkert Lyngen linje det snakk om. Opp i Kitdalen for å vare mer eksakt. Ett område jeg kjenner godt til og som er ganske godt besøkt av soldater fra Setermoen. De hadde en stor opprydings aktion der ca.90-91 hvis jeg husker rett.

Der finner man etterkrigs Norsk bunkers ved siden av Tysk og i enkelte steder finner man mye rart enda. bunkers som dette er halv fult av vann og is, de ofte har klær, støvle og utsyr liggende i dem.
Attachments
clothes.jpg
clothes.jpg (138.26 KiB) Viewed 891 times
winterboots.jpg
winterboots.jpg (171.27 KiB) Viewed 891 times
boots.jpg
boots.jpg (110.49 KiB) Viewed 891 times
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

ja regner med det var lyngenlinjen sjefen min i forsvaret snakket om. Regner egentlig med det var oppryddingsaksjonen han snakket om. Har du flere bilder derfra?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Joda, masse. PDT_Armataz_01_06

Har funnet en del merkelig saker langt opp i Kitdalen. Bl.a. en beltspenne fra første verdenskrig og en SS camo jakke (og det var ingen SS der).
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Heisan.Mellom første og andrevann ligger det fortsatt mye rart ibakken.Ta med metalldetektor!
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 16:16, edited 1 time in total.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Mobilbilder fra mitt besøk ved første og andre vann PDT_Armataz_01_05
Anvist bålplass på grunn av faren for at eksplosiver skal gå av ved å tenne opp bål oppå ammo som kan befinne seg under torven.
Er anbefalt fra offiseielle hold i Kirkenes at man bruker gamle eller tidligere brukte bålplasser for å minske faren for at gammel ammo skal gå av.
-Thomas-
Attachments
Bilde(31).JPG
Bilde(31).JPG (37.78 KiB) Viewed 705 times
Last edited by DeepC on 27 Jan 2008 1:06, edited 1 time in total.
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Neste bilde viser vel mer hvor safe de ville ha det til å bli PDT_Armataz_01_18
-Thomas-
Attachments
Bilde(34).JPG
Bilde(34).JPG (60.19 KiB) Viewed 704 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Hehe,ja jeg kjenner meg igjen!Sånn har vi det altså.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 16:17, edited 1 time in total.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Regnet med at du ville like bildene Eivind :)
Jeg syntes iallefall det var så spessielt at jeg bare måtte ta bilde av det.
Å jo, bildene sier egentlig mer enn 1000 ord!
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Anvist bålplass på grunn av faren for at eksplosiver skal gå av ved å tenne opp bål
Utrolig..... I andre land roper man hurra når man finner en patronhylse, her kan man kun grille pølsene på anvist sted.... PDT_Armataz_01_08


Erik
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Ja, bålbrenning oppe i Finnmark er på egen risiko :)
Å da er det ikke skogbrann de er mest redd for!
Siden du nevnte hylser Erik, så legger jeg ved et bilde fra i sommer.
-Thomas-
Attachments
Fra en søkerunde ved flyplassen i Berlevåg i sommer.
Fra en søkerunde ved flyplassen i Berlevåg i sommer.
DSC00175.JPG (88.1 KiB) Viewed 680 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”