Rykter og slikt

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Siden du nevnte hylser Erik, så legger jeg ved et bilde fra i sommer.
Hm... Jo har sett liknende selv. Ikke så hyggelig å vasse rundt i dette når man ser det ligger skarp ammunisjon, signalpatroner og uidentifiserte "dippedutter" i tusenvis om hverandre på gulvet.
i -96 hadde jeg en "aha" opplevelse i skytefeltet på Setermoen da vi ryddet opp i et område vi tidligere hadde bombardert med fosforgranater... Selv om det er spennende og komme over slike ting tror jeg det er best å heller være skeptisk enn nyskjerrig!
Attachments
Tunnelanlegg på Prestfjell ved Kirkenes
Tunnelanlegg på Prestfjell ved Kirkenes
Prestfjell.JPG (96.04 KiB) Viewed 688 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Heisan Thomas.Ja jeg går bare og venter på våren jeg.Er jo så heldig at jeg har tingene rett utenfor døra,så det kreves ikke så mye.Gleder meg for jeg fant en hittil ukjent sak i høst som jeg ikke rakk å sjekke fordi snøen kom.Gleder meg som et barn!Feltmessig bygget med reisverk av tømmer.Taket er brutt sammen og jeg kunne skimte store hjul.Nedgravd stridsvogn?Vi får se.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 16:17, edited 1 time in total.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Fikk fortalt i da vi gikk blindgjenger rydding på en skytebane på setermoen at det var funnet noen bk granater der noen år tidligere. Dette var faktisk snakk om granater som ikke hadde vært brukt siden før krigen.

Ufattelig mengder utstyr som ligger i vannene rundt omkring setermoen. Noen som har dykket der i område? PDT_Armataz_01_13
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Hmmm, kanskje man burde prøve å dykke der oppe?
Drar jo forbi der fra tid til annen med bilen full dykkerutstyr, så hvorfor ikke stoppe der å ta et testdykk i området.
Og til deg Eivind så har jeg planer om å komme opp til dere til sommeren :)
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

På Setermoen museum er det en luger som er henten opp av et vann. Faren i området er stavhåndgranater og ammunisjon som ligger helt opp til strandlinja. I tillegg til våpen, hesteutstyr osv. Skal vist være utstyr til 6 divisjoner som ble satt ut på isen (sier ryktet).
:)
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Stavhåndgranater og ammunisjon har jeg vært borti før under vann.
Men da kunne det jo vært riktig så spennende å ha dykket litt der oppe PDT_Armataz_01_18 -Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Ja det tror jeg på. Rett på nedsiden av der vi hadde kontor i militære. Lå det et lite vann. Husker jeg ikke feil måtte vi ha minedykker da de ønsket å legge om under vanns veien for panservogner.

Noen som vet om flere plasser i Norge der militært utstyr ble utplassert på isen til vårløsningen kom?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Man kan lese mer om Lyngen linjen i norsk bruk her:
http://milforum.net/forum/viewtopic.php?t=6506
Mvh
Tormod
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Interessant artikkel, takk for posting!

Var selv mine 3 mnd. på inf.tropp i Skibotn(på Brennfjell) og på Maukstadmoen (6 mnd.) i "kont.II-1978" under Kapt. S.Frisvold (senere forsvarssjef).

Spesielt og interessant sted.

mvh
KOS
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

simonorch wrote:Joda, masse. PDT_Armataz_01_06

Har funnet en del merkelig saker langt opp i Kitdalen. Bl.a. en beltspenne fra første verdenskrig og en SS camo jakke (og det var ingen SS der).
Drar opp denne tråden igjen jeg, siden det mest sannsynlig blir tur nordover i sommer ;)

Det at du fant beltespenne ifra 1. verdenskrig kan ha noe med at det gikk forsyninger ifra England, til Skibotn, og videre vinterveis over til Siilasstua, til Tornedalen, og videre til Karungi i 1916-17 :)

SS jakka kan stamme ifra en av de mange Norske frontkjemperene som tok seg tilbake ifra Finland :)

Kanskje flytte denne tråden til Troms?
T1N
Posts: 33
Joined: 04 Oct 2008 11:29
Location: Nordmøre

Det hadde vært interessant å se hva det kan stå på enden av patronene.
Jeg fant noen mauserpatroner som var laget i 1941 ikke langt unna her jeg bor.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

telvrum wrote:Fikk fortalt i da vi gikk blindgjenger rydding på en skytebane på setermoen at det var funnet noen bk granater der noen år tidligere. Dette var faktisk snakk om granater som ikke hadde vært brukt siden før krigen.
Har selv utført "granat-i-rør" med BK ammo datert 1946 - Riktig nok amerikansk produsert, men så fikk vi skutt litt av Marshall hjelpen til himmels på ett skytefelt i sør norge ett sted :D
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Tung sprenggranat (M56) for 81mm BK fikk Norge en større mengde av som del av Marshall-hjelpen på 1950-tallet. Alt da jeg var i førstegangstjenesten i 1976/77 var de gått ut av krigsoppsetningen, men Forsvaret hadde store lagre som ble brukt på øvelser. De hadde ofte produksjonsår 1944. Jeg tror jeg i hvert fall så M56 på rep-øvelse i 1985, jeg vet ikke når man klarte å bruke dem opp.... De hadde temmelig kort rekkevidde, bare 2,5 km, og hadde en tendens til å kulbutere (slå salto) og dermed gå svært mye kortere enn ment, dermed litt farlig.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Vi hadde mye gammelt på lager som vi brukte i 1996 - 1997; - mange lot'er fra 1946 og fra 1950 tallet, fra vårparten 1997 hadde vi utelukkende NM granater av nyere dato. Var jo en grunn til at vi hadde to-tre feltdøgn i uka i nesten tre måneder for å tømme ut det gamle. Men så ble vi noen djevelske dyr til å legge ildskurer når det var tid for bataljonsutsjekk og Øvelse Samvirke med artilleri og panser på Hjerkin PDT_Armataz_01_11

Optikken var tysk produsert , hadde insignia og datert 1936 og 1938. Funket som bare rakker'n, Ja det var tider det....
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Christian B wrote: Det at du fant beltespenne ifra 1. verdenskrig kan ha noe med at det gikk forsyninger ifra England, til Skibotn, og videre vinterveis over til Siilasstua, til Tornedalen, og videre til Karungi i 1916-17 :)

SS jakka kan stamme ifra en av de mange Norske frontkjemperene som tok seg tilbake ifra Finland :)

Kanskje flytte denne tråden til Troms?
Nei, begge dele var funnet langt opp på fjell og langt unna veie og sti.

I arkeologisk faglig språk var begge funn i en 'secure context' som betyr at de tilhørt I./GJR141 og I./GAR 118

SS jakker var ikke bare brukt av SS i Finland men også Hær
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”