Mer kommunikasjon gjennom forumet er en glede for alle

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Vi blir flere og flere medlemmer på forumet og det er gledelig. Det ser uansett ut til at dette forumet er og blir et slags oppslagsverk om tyske innstallasjonene i Norge. Noe diskusjons-forum er det egentlig ikke, da de tingene vi diskuterer er lite kjent i Norge. Ikke det at en bunker er ukjent for hvermansen, men mer at det er så mye bak selve bunkeren som de fleste har liten kunnskap om.

Det jobbes bak kulissene for å legge ut slik informasjon. Målet er at det skal bli lettere å bli bevisst på hvilke historiske dimensjoner og strategiske årsaker som ligger bak et kystfort, og de enorme ressurser, teknologi og logistikk som ligger bak tilblivelse og drift av bunkere. Sist men ikke minst fakta om mannskap og våpen, som alene er mye å diskutere. En slags ”Regelbau for dummies” skulle absolutt være av interesse for nybegynnere og andre som lurer på hva som ligger bak de enkelte bunkere. Det er først når man har korrekt informasjon at man virkelig kan diskutere forskjellige aspekter ved den interessante krigs-historien og bygningene vi har her i Norge.

Men før vi kommer så langt at vi kan lage et slikt ”informasjons-hefte”, er det viktig for oss som driver forumet å kartlegge hvilke tema som fenger i det langstrakte landet vårt. Det er når man ser hva medlemmene poster at man kan danne seg et bilde av hva slags sammfunn man ønsker seg for framtiden. Det er jo på det rene at en gruppe som er opptatt av tysk infrastruktrur, materiale og mannskap er nødt til å vokse videre. Det er verdt å nevne at i løpet av de 3 årene forumet har vært i drift, har vi ikke registrert en eneste høyreorientert ytring. Det mener jeg gir et godt bilde av hvem vi er, og at vi er godt informert om de mange tragiske hendelser i tilknytning til selve krigen og områdene vi besøker. Et slikt informasjons-hefte ville også kunne fortelle om den delen av historien.

Fremtiden for TKIN (tyske kystfort i Norge) er nok sikret, og det kunne man ikke si for 2 år siden da det knapt var 5 innlegg i uka. Nå er det i alle fall fem om dagen om ikke mer, men med alle spesielle forum, så vil det gå litt opp og ned. Det er ennå en mengde med spørsmål og svar som går over pm/e-post , og selv om mange av disse sikkert er personlige, så kunne man godt ha postet mange av disse spørsmålene på forumet. Det er til alles beste at alle spørsmål går igjennom forumet. PM bør kun brukes for privat kommunikasjon, dvs ting som ikke er interessant for andre. Dersom man har spørsmål vedr. bunkere/kystfort osv. er det av alles interesse at dette legges ut offentlig, slik at andre kan komme med innspill/erfaring istedetfor å basere seg på enkeltpersoner. Det er tross alt en hobby med mye magefølelse blandet med tyske dokumenter og egne studier i felten! Sammen blir vi alle sterkere!

Erik H
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Oida, dette var jo rene nyttårstalen. Klarte du ikke holde deg....?
:D

Vet ikke om du ønsket innspill i denne tråden, men siden du ikke har låst den kommer jeg med ett....

Det du sier om høyreorienterte ytringer og den tragiske historien som følger med kystfortene tror jeg er spesielt viktig. Dessverre. Det er nok vanskelig for mange å se skillet mellom infrastruktur og nazisme. Og med god grunn.

Det er kanskje også litt for lett for oss å overse dette aspektet ved kystfortene, for det er jo utvilsomt en tilknytning mellom ideologi og byggverk, selv om mange av de som tjenestegjorde og bygget fortene ikke alltid var enige med "ledelsen". Ikke minst er bruken av krigsfanger i byggingen av fortene et mørkt kapittel i kystfortenes historie, og det er som du sier viktig å vise at vi ikke er uvitende eller uoppmerksomme på dette.

Dette er også et godt argument i kampen for bevaring av kystfortene. Som jeg har sagt før; kystfortene er noe mange har måttet lide for å skape, der store mengder norske ressurser har gått med i prosessen, og som forteller en meget viktig historie.
Å jevne disse med jorden, i fremskittets navn, eller for å forsøke å dekke over det som oppfattes som en skamplett i det norske landskapet, er en hån mot historien, den norske befolkning, og ikke minst, dem som måtte lide for å bygge dem.

Det er nok mange som vil være med på å bekjempe fjerning og forfall av tysk infrastruktur rundt i norge, meg selv inkludert, men som meg er det nok mange som ikke helt aner hvordan de skal gå frem, hvem de skal henvende seg til og så videre. Er det mulig å bruke forumet til å skape bevissthet og dele erfaringer rundt dette?

Forøvrig, skulle noen ytre høyreekstreme synspunkter her på forumet, har vi da en plan for hvordan disse skal håndteres? Skal de få lov til å komme med synspunkter, sensureres, eller kastes på hodet ut?
Jeg har på følelsen at vedkommende hadde fått så ørene flagret av folk her på forumet, og man må også være oppmerksomme på at det forekommer såkalte "troll", mennesker som kommer med provoserende ytringer kun for å skape frustrasjon og harme. De forekommer i hopetall på diskusjonsforum i nettavisene og sørger effektivt for at disse blir ubrukelige. Det beste man kan gjøre med slike er rett og slett og ikke svare dem.

Når det gjelder innhold på forumet setter jeg selv stor pris på bildereportasjer fra forskjellige kystfort/batterier/stillinger rundt i landet. Har begrensede muligheter til å reise norge rundt på bunkersafari så det er fantastisk å kunne sitte hjemme i egen stue og kose seg med bunkere fra fjern og nær. (Høres sykt ut, men vi er jo en spesiell gjeng...) Planlegger selv flere turer, men det er ikke alltid lett å finne tid. Må innrømme at jeg skammer meg litt over at det ikke er mer fra Bergensområdet her. Hvis alle tar seg en tur med kamera i sitt nærområde får vi snart dekket hele Norge!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er vel nesten som det er greit å si at dette er nyttårstalen da jeg er borte på ferie i den perioden.. også mest sannsynelig borte fra internett.

Når det gjelder sensur så blir slikt tatt fortløpende. Jeg kan ikke huske at jeg har slettet noen poster pga høyreekstreme synspunkter.... det er liksom ikke forumet for slike diskusjoner, men hvis det skulle komme så er man nødt til å se det litt ann. Dumt hvis en person skulle ødelegge for oss alle andre med sine egne synspunkter som ikke helt er på tråd med hva vi driver på med.

Med tanke på historien som forfaller rundt om i Norge så er jeg enda rimelig oppgitt over de krefter som gjevnet kystfortene Hovde og Hoöya på Ørland.. for å ikke snakke om de 50-60++ bunkere som ble gjevnet med jorden på samme område.
Det er ikke helt lett å finne ut av hva man kan gjøre i slike situasjoner, men snakk med media hvis dette skjer i ditt nærområdet eller skriv på forumet.

Erik H
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Jeg synes det låter greit med en side eller en annen tråd der alle kan stelle spörsmål om historie bak olike bunkers. Savner even en tråd der alle kan förtelle hvordan föreldrene oplevde krigen. Jeg har mer og förtelle om min far som oplevde krigen og hvordan det kunne vare og leve med tyske soldater som patrullerte runt i byn.
Jeg skriver ellers på ett svenskt forum (krigsforum.se) fördi jeg er opvekst i Sverige, der finns det flere tråder för att diskutere rasism blant annet. Om det er noen nynazist som skriver der så blir de avsletta.

Savner even en tråd der vi alle förteller hvor vi bor og hvor gamle alle är og om de har familje som deler intresse för bunker eller ikke.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

er det begynt med invite på krigsforum.se bjørn?
mvh Atle M
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Atle M wrote:er det begynt med invite på krigsforum.se bjørn?
Se der satser de på kvalitet fremfor kvantitet ... Fikk ikke registrere meg der nei...
Björn wrote:Savner even en tråd der vi alle förteller hvor vi bor og hvor gamle alle är og om de har familje som deler intresse för bunker eller ikke.
Akkurat alder og familie etc. vil nok være noe "over the top" - men Bosted kunne godt vært obligatorisk her på TKIN, synes jeg.

Kanskje Admin kunne gjøre den obligatorisk ? Det hadde vært svært greit å kunne kontakte interesserte i egen region f.eks. om en så HVOR de holdt til.

For øvrig kan de som "glemte" det ved registrering legge til Bosted fra "Profil" i menyen øverst nå ;-)
KOS
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Jeg hadde ikke noen problemer og registrere meg på det svenske forumet.
Der på forumet har spörsmålet kommit op att ha ett möte noen sted i Sverige og treffes og bekante seg med hvarandre og bli litt kjent med hvarandre. Men det har ikke skjett.
Her på "kystfort" virker det som dere har det mer moro og har guidede turer litt da og da.
På dette forumet hadde jeg problemer att registrere meg. Jeg fannt Erik E e-post adresse på ett lokal nette avis og kontaktet ham så da gikk det greit.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”