View unanswered posts | View active topics It is currently 19 May 2019 8:27

Reply to topic  [ 7 posts ] 
 Felttelefon FF 33 Beskrivelse og bruk - UD 10-33 
Author Message

UD 10-33 Felttelefon FF 33
Beskrivelse og bruk
utarbeidet av Luftforsvaret
(HFV 365-5), til bruk i Hæren.
Oslo, 2. november 1964

...for de som måtte ha skaffet seg etpar slike tyskerapparater.
Tips: tjukkeste, runde 1,5V lommelyktbatteri funker som en kule - originalbatteripakke er vanskelig å få fatt i.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

18 Mar 2009 12:08
Profile WWW

zwentzen wrote:
Beskrivelse og bruk
Oslo, 2. november 1964

Tips: tjukkeste, runde 1,5V lommelyktbatteri funker som en kule - originalbatteripakke er vanskelig å få fatt i.

Super. Mange tak.
- Mark

18 Mar 2009 20:50
Profile WWW

M. Stannius wrote:
Super. Mange tak.
- Mark

Har sett på nett at batterier for FF33 lages i Danmark av GN batteries, type BA-3115 N. Her er volttstyrken 1,5V.
Det finnes også replikabokser som kan isettes batterier, stort sett som det gjøres på gamle motorsykler.

z

ps har vedlagt forsvarets oversikt over batterispesifikasjoner. Husker ikke hva batteritypen het for forsvaret, men den er inni der etsteds :)

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

19 Mar 2009 9:11
Profile WWW

M. Stannius wrote:
zwentzen wrote:
Beskrivelse og bruk
Oslo, 2. november 1964

Super. Mange tak.
- Mark

Ang. div Tekniske Manualer så går det fint og kontakte Forsvarsmuseet på Akershus via mail. Det er bare og komme med forespørsel så har du en bunke kopier i løpet av en ukes tid. Det er min erfaring. ED

19 Mar 2009 17:24
Profile

Erik Dreyer wrote:
Ang. div Tekniske Manualer så går det fint og kontakte Forsvarsmuseet på Akershus via mail. Det er bare og komme med forespørsel så har du en bunke kopier i løpet av en ukes tid. Det er min erfaring. ED

Har bare opplevd god service ved Forsvarsmuseet!
FF33-manualen var fra en qxl-auksjon jeg tapte (men fikk tilsendt kopi av selger for noen kroner), men jeg fikk bl.a. tilsendt manual for min Norton WD16H fra Forsvarsmuseet ...
'propos museer og felttelefon: http://www.mil.no/felles/mmu/start/Slappkista/ har telefoner oa til en ikke ublu pris - og med batteri. Aldri handlet der, og man må vel til Horten ...

z

20 Mar 2009 1:27
Profile WWW

zwentzen wrote:
Erik Dreyer wrote:

Har bare opplevd god service ved Forsvarsmuseet!
FF33-manualen var fra en qxl-auksjon jeg tapte (men fikk tilsendt kopi av selger for noen kroner), men jeg fikk bl.a. tilsendt manual for min Norton WD16H fra Forsvarsmuseet ...
'propos museer og felttelefon: http://www.mil.no/felles/mmu/start/Slappkista/ har telefoner oa til en ikke ublu pris - og med batteri. Aldri handlet der, og man må vel til Horten ...

z

Joda, har vært flere ganger i Horten og handlet i "Slappkista" veldig greit og handle der av 2 grunner, den ene er at det de har er helt og pent og tydligvis lite brukt, nr to, er at det er lite folk der utnom sesongen (sommeren) så man kan ta seg all verdens tid og kikke, men det er ikke så stort rom de har til butikk heller.

20 Mar 2009 17:44
Profile

Det er interessant å kikke på slike gamle tråder, FF33 er fortsatt lett tilgjengelige på f.eks finn.no til priser fra kr 200 pr stk.
Jeg har tatt service på en del slike gjennom de siste årene, og det som går igjen av slitasje og skader er hovedsaklig ødelagt bakelitt i telefonrøret, deretter noe rust fordi den har vært lagret feil samt magnetis spon og urenheter i "ringemotoren". Stort sett så går det i rengjøring, noen dråper olje på generatoren (4 lager) og gir. Telefonrør kan ofte limes, men av og til må det erstattes, får man ikke tak i originalrør så passer alle rør som får plass i kassa når man lukker. Mikrofonelementet kan være for ulikt, men da putter man inn et som passer. Det holder vanligvis veldig lenge med et alkalisk AA batteri med på-loddede ledninger. Med uorginal mikrofon kan man trenge flere volt, da må man prøve seg frem. Rett spenning gir et strømforbruk på 25mA +/- 20%
Mikrofoner fra f.eks nyere feltveksler er avhengig av at pluss og minus ikke bytter plass.

Jeg har litt vondt for å tro at mer moderne felttelefoner vil funger så bra i 85 år :)

14 Dec 2018 19:57
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]