Erfaringer gjort med Riksarkivet

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg tviler ikke på at folka inne på RA har oversikten! :-) Men problemet er at den avleveringslista som var tilgjenglig for oss "vanlige dødlige" på andre sida av skranka var mangelfull!

Da jeg var der i oktober 2006, og forsøkte å finne ut hvor jeg kunne en fullstendig oversikt over ex-tyske minefelt i DKØ sitt arkiv, fant jeg ingen oversikt i disse listene, kanskje noe mer har kommet til etter det? Han som hjalp meg med denne lista sa også at det muligens fantes flere, uten at han var sikker. Nå skal det sies til RA sitt forsvar at jeg ikke har sjekket opp DKØ sitt arkiv etter dette, og at ting har kanskje blitt oppdatert.

Et annet problemscenario er at f.eks at Statsarkivet i Kristiansand har sendt en avleveringsliste med fullstendig, detaljert innhold til RA, så da jeg kommer jeg til RA, så har de ikke den lista, så jeg må bla igjennom en ny bunke med avleveringsoversikter med ikke fullt så detaljert informasjon om hver boks/eske.

Du kan sikkert kalle meg lat her, men når jeg ikke bor i den umiddelbare
nærhet av Oslogryta som gjør at jeg må planlegge hvert arkivbesøk littegranne, er detaljerte arkivoversikter (som tydelgvis finnes! bare at de ikke er blitt lagt ut på nett, de fleste er skrevet før internett-alderen) utrolig avgjørende for bruken av tiden. Og uten detaljerte lister kan jeg heller ikke benytte meg av fjernlån.

Det som jeg lurte på i 2006 og egentlig lurer ennå på, er under hvilken avdeling jeg kan finne ex-tyske mine og sperrekart for DKØ, er dette f.eks under Ingeniørregimentet (INGR) på Hvalsmoen?

Paul S. wrote:
F.eks har ingen på RA hittil klart å komme opp med en fullstendig oversikt over alle avleveringene gjort fra DKØ.
Det tviler jeg på :-) DKØ arkivet er på 293,4 hyllemeter, pr 2003 ?
Aksesjonslistene går opp til 2005. Er det det som er avlvert etter 2005 du lurer på ?
Ser ut som om første avleveringen kom i 1955. Listen er på 15 sider.
Foreslår at du begynner på den listen, jobber deg gjennnom de første 293 hyllemeterne før du begynner å etterlyse annet.
Itte moro om du står i porten og sier de ikke har snøring på sakene.
Da skal i såfall DU ha snøring og vite hva du etterlyser :-)
mvh
Paul S.
Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Sier ikke du er lat, men du settter fingeren på ett problem man opplever daglig.
Folk flest har litt problemer med å forstå at ikke tingene ligger på data.
Man er blitt så vant med det at man tenker ikke over det.

Når du nevner arkivlister så er faktisk det som er det viktigste.
Hvorfor kaste vekk tid på å diskutere bestilllinger, innkjøp, lagring og publisering av fremtidig innkjøpt materiale når tiden heller burde brukes til å framskaffe arkvlister, og oversikt om hvor man kan henvende seg for å få fatt på det man trenger ?
Hvis noen vil starte ett slikt prosjekt er jeg med :-)
Ser jo straks at samlermanien begynner å ta form her på forumet når man snakker om hva som finnes i arkivene.
Har man behov for alt ? Eller skal man bestille etter behov ?
Holder man på med ett pågående prosjekt så sier det seg selv, men hva fanden skal man bestille alt mulig spennende for ?
Som sagt så er lister og info om hvor tingene befinner seg som er det viktige. Ha i bakhodet at ligger det i ett arkiv så ligger det der, man kan komme igjen og ta tingene etter hvert.

Avleveringslister. De skal jo uansett befinne seg i begge ender, så hvis enheten som har levert arkvmateriale fremdeles er i drift så skal jo du kunne få den der. ref Statsarkivet i Kristiansand.
Som du vet så var noen av minekartene fra sør/vestlandet avlevert av Statsarkivet i Kristiansand til Riksarkivet.
Men de lå jo der i arkivet etter sørlandets sjøforsvarsdistrikt, så mulig det er en vei å gå i tillegg til DKØ. Finne det aktuelle sjøforsvarsdistrikt å lete der. Vet at to(?) kystfort i Oslofjorden leverte historisk materiell til Hjemmmefrontmuseet, og ikke Riksarkivet :-)
mvh
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Paul S. wrote:Men de lå jo der i arkivet etter sørlandets sjøforsvarsdistrikt, så mulig det er en vei å gå i tillegg til DKØ. Finne det aktuelle sjøforsvarsdistrikt å lete der.
Dette er naturligvis et område jeg har lite peiling på, men synes det ville være rart om sjøforsvarets arkiver var ordnet under Hæren... (eller var det noe som ble gjort spesielt ift. arkivering)? For Kristiansands del var det vel også Distriktskommando Sør-Vestlandet som var aktuell enhet (mener i alle fall at det var navnet på slutten), men de ble jo nedlagt før Sjøforsvarsdistriktet.
Paul S. wrote:Vet at to(?) kystfort i Oslofjorden leverte historisk materiell til Hjemmmefrontmuseet, og ikke Riksarkivet :-)
I den grad jeg har hatt befatning med nedeggelser de senere år, har jeg registrert at ting er sendt FMU (om det evt. er formidlet videre til underliggende avdelinger, som f.eks. HFM, vites dog ikke).
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hvorfor kaste vekk tid på å diskutere bestilllinger, innkjøp, lagring og publisering av fremtidig innkjøpt materiale når tiden heller burde brukes til å framskaffe arkvlister, og oversikt om hvor man kan henvende seg for å få fatt på det man trenger ?
Dette er et interessant tema :-)
De gangene jeg sitter og blar i stabler med papirer har jeg alltid en notatblokk hvor jeg noterer viktige stikkord... Vet ikke om andre gjør dette? Man bruker jo straks 3 ganger lenger tid, men den dagen man trenger en skisse fra Lindesnes eller et notat fra Nordkapp, så har man referansen klar! En annen fordel, som ofte ser ut til å være et tabu, er at man kan hjelpe andre med arkivreferanser man selv har funnet :-)
Det som jeg lurte på i 2006 og egentlig lurer ennå på, er under hvilken avdeling jeg kan finne ex-tyske mine og sperrekart for DKØ, er dette f.eks under Ingeniørregimentet (INGR) på Hvalsmoen?
Kontrollen med ryddearbeidene i 1945 ble utført av Pionersjefene ved de enkelte distriktskommandoene på vegne av den Allierte militærmisjonen.
Etter at de første ryddingene var gjennomført utover i 1946, og feltene kunne erklæres minefrie, overtok oppsettende avdelinger eksisterende arkiver. Med den praksis som var innledet var det naturlig at ingeniørvåpenet fikk ansvaret for ryddearbeidet.
I januar 1947 startet utdannelsen av minekommander ved ingeniørregimentets (INGR) hjemmekompani på Hvalsmoen. I Sør-Norge ble etterhvert de ferdig utdannede minekommandoene satt opp under Hærens Ingeniør- og Pionerskole (HIPS)


Kanskje verdt å kikke litt på "HIPS"?
RAFA-4F-11590 / Hærens ingeniør- og pionerskole

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Dette er naturligvis et område jeg har lite peiling på, men synes det ville være rart om sjøforsvarets arkiver var ordnet under Hæren... (eller var det noe som ble gjort spesielt ift. arkivering)? For Kristiansands del var det vel også Distriktskommando Sør-Vestlandet som var aktuell enhet (mener i alle fall at det var navnet på slutten), men de ble jo nedlagt før Sjøforsvarsdistriktet.
Noen av minekartene for områder på Sørlandet ble avlevert av Sørlandets Sjøforsvarsdistrikt, i den avleveringen var der materiale fra MKS(Marinekommando Sørlandet), det var bla minekart osv fra Randøya-Møvik-Bø-Flekkerøy-Kvittingsøy-Bergstøl-Odderøya-Stapnes-Hisøya-Vigdel-Hvarnes fort-Ysterbrød-Flosta fort-Falnes-Risør osv
Tanken var at om det fantes minkart for Sørlandet i arkivet etter MKS, kunne det også være tilfelle for for det som betegnes som DKØ.
Men om så var er jo det mest sannnsynlig bare for kystfortene, og ikke støttepunktene oa rundt om i distriktene.
De gangene jeg sitter og blar i stabler med papirer har jeg alltid en notatblokk hvor jeg noterer viktige stikkord... Vet ikke om andre gjør dette? Man bruker jo straks 3 ganger lenger tid, men den dagen man trenger en skisse fra Lindesnes eller et notat fra Nordkapp, så har man referansen klar! En annen fordel, som ofte ser ut til å være et tabu, er at man kan hjelpe andre med arkivreferanser man selv har funnet.
Det er utrolig hva man kan få ut av fotnoter og kildehenvisninger. Så slike oversikter og lister er mer "verdt" på lang sikt, og tror det ville vært nyhttig å fått laget en tematisk oversikt over hva man kunne finne, og hvor man kunne finne det.
mvh
Paul S..
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Takker til dere begge, er alltid noe å oppdatere den evigvarende smørbrødslista av ting som må sjekkes med stunden ;-)

Apr. notater fra arkivene, så høres dette ut som en god ide, har tidligere lagt ut stedsplasseringer på minekart på riksarkivet litt lengre nede i dokumentasjonsseksjonen.
Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Legger ved en link til en artikkkel jeg skrev for noen år siden.
Hvis noen finner noen feil i den hadde det vært kjekt å få beskjed.
mvh
Paul S.
http://da2.uib.no/hellen/
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Stutzpunkt har vel lagt ut noen lister før i denne tråden: Minekart over Østlandet (Riksarkivet i Oslo)
--
Tommy
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg fant forresten denne lenken.

Dette er altså 1/2 hyllemeter med historikk, beskrivelser og dokumentasjon vedrørende Folehavna Fort, Kjøkøy Fort, Malmøya Fort, Mørvika Fort, Oddane Fort, Tangen Fort og Torgauten Fort, avlevert til Hjemmefrontmuseets Arkiv fra ØSD i 1993 (da de ble nedlagt som mobiliseringsfort). Er det noen som har gått gjennom dette arkivmaterialet?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

lilje wrote:Jeg fant forresten denne lenken.

Dette er altså 1/2 hyllemeter med historikk, beskrivelser og dokumentasjon vedrørende Folehavna Fort, Kjøkøy Fort, Malmøya Fort, Mørvika Fort, Oddane Fort, Tangen Fort og Torgauten Fort, avlevert til Hjemmefrontmuseets Arkiv fra ØSD i 1993 (da de ble nedlagt som mobiliseringsfort). Er det noen som har gått gjennom dette arkivmaterialet?
I sin tid var jeg litt involvert i dette som faglig oppdragsgiver på vegne av Sjøforsvarets forsyningskommando som oppdragsgiver og ØSD som ansvarlig for gjennomføring av dette arbeidet. Arbeidet ble startet etter at beslutning om nedleggelse av flankefortene (dvs Tangen, Oddane, Malmøya, Folehavna, Torgauten, Kjøkøy og Mørvika) ble tatt. Oppdraget ble av ØSD gitt til to godt kvalifiserte, pensjonerte offiserer som reiste rundt på de enkelte anlegg og bodde der en periode. De fikk således kontakt med lokale krefter som kunne belyse deler av historien - spesielt for Tangen var dette av stor interesse.
Det ble skrevet syv historikker med bilder som ble fordelt til diverse adressater, herunder Forsvarsmuseet og lokale kommuner.
Ettersom hver historikk er en komplett mappe, også med materiellbeskrivelser og annet godstoff, så er det selvfølgelig mye gjentakelser fra historikk til historikk.
JEF
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Paul S. wrote:Noen av minekartene for områder på Sørlandet ble avlevert av Sørlandets Sjøforsvarsdistrikt, i den avleveringen var der materiale fra MKS(Marinekommando Sørlandet), det var bla minekart osv fra Randøya-Møvik-Bø-Flekkerøy-Kvittingsøy-Bergstøl-Odderøya-Stapnes-Hisøya-Vigdel-Hvarnes fort-Ysterbrød-Flosta fort-Falnes-Risør osv
Tanken var at om det fantes minkart for Sørlandet i arkivet etter MKS, kunne det også være tilfelle for for det som betegnes som DKØ.
Men om så var er jo det mest sannnsynlig bare for kystfortene, og ikke støttepunktene oa rundt om i distriktene.
Var vel en del fra disse områdene i de listene fra DKS som Erik E henviste meg til og:
http://bilder.gildseth.com/minekart/kat ... ks-s4.jpeg
http://bilder.gildseth.com/minekart/kat ... ks-s5.jpeg
http://bilder.gildseth.com/minekart/kat ... ks-s6.jpeg
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erstattet av ny post med oppdaterte linker.
Last edited by Natter on 18 Dec 2012 12:25, edited 1 time in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ang. hjemmefrontsmuseet, så er det ikke akkurat behov for å åpne en ny post på emnet. Her kan man se åpningstider, kontaktpersoner og hvor museet ligger hen.
http://www.mil.no/felles/nhm/start/Museet/
http://www.mil.no/felles/nhm/start/

Hvis det ikke er snakk om veldig mange kopier kan man få kopiene direkte på stedet.

Alltid kontakt NHM i god tid i forveien hvis man selv skal opp dit, siden de er kronisk underbemannet. De ansatte prøver likevel å hjelpe deg så godt de kan når du først er der.

Det er et større åpent rom i 2. etasje der man får tildelt et bord. Vet ikke om hvordan det er med avfotografering av dokumenter på NHM.
Mvh
Tormod
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Stutzpunkt wrote:-Kopier. Man får 25 gratis snarkopier pr. person pr. dag.
Deretter må man følge ut egne kopiskjemaer. Da må man legge papirremser rundt de arkivsakene mens de ligger i eska som man skal ha bestilt og samtidig notere det på et skjema. Kopiene pleier å komme i posten etter noen uker.
Hei, som du vet har TommyG rekognosert noe for oss nå, ref. trådene:
Minekart fra Haugalandet
Minenplan für Minenfeld bei Hebnes
Mineplan für Minenfeld bei Aakrehamn

Spørsmål:
- Hva er en "snarkopi" i denne sammenhengen ?
- De kopiene som en bestiller er i original størrelse, right ?
- Hva ligger prisen på for slike kopier ?
- Har RA tjeneste med digital kopi leveranser, ev. på gang ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Spørsmål:
- Hva er en "snarkopi" i denne sammenhengen ?
- De kopiene som en bestiller er i original størrelse, right ?
- Hva ligger prisen på for slike kopier ?
- Har RA tjeneste med digital kopi leveranser, ev. på gang ?
-Snarkopier er kopier du får med deg gratis samme dag som du er på arkivet.

-En får kopiene enten i A4 eller A3-ark. Man kan "risikere" f.eks å få 2 A3 ark som overlapper hverandre litt for å få med alt. Derfor bør man mht publikasjon i bøker osv heller be de på riksarkivet scanne dette, som bringer en over på hva det faktisk koster.

En vanlig A-4 kopi koster 4,- (hvis man ikke er masterstudent da, http://www.arkivverket.no/oslo/publikum/kopier.html) På baksiden av det kopiskjemaet står det full oversikt over alle kopiavgiftene, har ikke det ikke tilgjengelig her. Har ingen aning/erfaring ang. digital leveranser.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”