DKN arkiver 6.div

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Har startet gjennomgangen av DKNs arkiver og har bestillt
følgende fra Riksarkivet:

DKN står for Distriktskommando Nord-Norge

Kat 109a

346 - tidsrom 1945
-Disponering av leire
-Barrachs to Finnmark
-forsendelse av barakker
-Barakketabeller

349 - tidsrom 1940-1945
kart, skisser Tyske
-Setermoen
-Risalmoen
-Rundhaugleiren
-Reitan
-Kråkenes
-Øvergård
-Kvesmenes
-Elvenes
-Hølen

350 - tidsrom 1945-1948
Kart skisser skriv
-Kystbatteriene i NN
-Etteretningskart over barakker og fangeleire
NN(ikke pålitelige)
-Diverse skriv om det Tyske kystartilleriet
-Diverse detaljerte skisser av kystartillerifort

Noen som har vært gjennom disse?
RasmusTerne

Oj, her var det mye snadder. Skulle gitt mye for å få lagt labbene på slikt. Er slike dokumenter tilgjengelig for oss "dødelige"?

Kanskje du lar litt tilflyte forumet?
Sigfred R.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Hvor er dette oppbevart? Så ut som det var en del interessant her. Men, så er vel heller ikke problemet med Riksarkivet etc å finne ting som kan være interessante, men heller det å klare å begrense seg, og å rekke over ting :D
--
Tommy
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Mener at det var en repotarsje på nrk om at en mengde dokumenter, som nå var hemmelig skulle bli frigitt. Var vist bare 1 eller 2 man som skulle gå gjennom arkivene på Reitan. Dokumentene var fra krigen og frem til i dag. Kan jo dukke opp noe spennende der, men jobben ville vist ta ett par år.
MVH

Stig G
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

StigG wrote:Mener at det var en repotarsje på nrk om at en mengde dokumenter, som nå var hemmelig skulle bli frigitt. Var vist bare 1 eller 2 man som skulle gå gjennom arkivene på Reitan. Dokumentene var fra krigen og frem til i dag. Kan jo dukke opp noe spennende der, men jobben ville vist ta ett par år.
I utgangspunktet, så er vel forsvarssaker klausulert for 60 år (om jeg husker rett), hvilket innebærer at alt opp til 1950 nå skal være fritt tilgjengelig. Unntatt fra dette er vel personalsaker ol. som har en lengre vernetid.
Det kan jo være at de har kommet frem til at det ikke lenger er noen grunn til at mye av disse dokumentene skal være hemmelige, slik at det meste kan frigis? Det er jo såpass mye av anlegg etc rundt om i Norge som har blitt lagt ned de siste årene, så det har vel antageligvis liten hensikt å hemmeligholde informasjon om disse anleggene f.eks.
--
Tommy
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Klausulen er standard 60 år. Personsaker har ennå strengere klausul.

Tommy har rett, det er så mye stoff at man må prioritere knallhardt.

Er det noe av interesse som kan publiseres så legger jeg det ut.
Alle kan låne dette stoffet via sitt lokale statsarkiv, du skriver hva du ønsker og statsarkivet låner det inn fra riksarkivet. Lånetid er en mnd med mulig forlengelser og maks 3 pakker i slengen.

Arkivkatalogene kan bestilles fra Riksarkivet. Mye er vel også på nett. Sjekk på Arkivverket

Kanskje vi skulle starte ei Tromsgruppe som bare tar for seg troms i perioden
1940-1945? Bare en tanke.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

StigG wrote:Mener at det var en repotarsje på nrk om at en mengde dokumenter, som nå var hemmelig skulle bli frigitt. Var vist bare 1 eller 2 man som skulle gå gjennom arkivene på Reitan. Dokumentene var fra krigen og frem til i dag. Kan jo dukke opp noe spennende der, men jobben ville vist ta ett par år.
Jobbet i samme arkivavdeling som de to gamle karene i 2001-2002, og de stod virkelig på med avgraderingen av dokumentene, men mengden var (og er vel ennå) stor...
Mvh
Tormod
RasmusTerne

Bjørnar Nybrott skrev:
Kanskje vi skulle starte ei Tromsgruppe som bare tar for seg troms i perioden
1940-1945? Bare en tanke.
Godt tenkt! :D Støttes!
Sigfred R.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Et tips er vel dersom man er 2 som kan samarbeide, så kan man få gjort ting til dels mye raskere, tror jeg :-)
En ting er jo det å bla gjennom dokumentene, og plukke ut det som kan være interessant går dobbelt så raskt, men en annen ting som er vel så viktig, er at iallefall for store ting som kart ol. så kan det være kjekt med 2 pers for å brette ut/holde nede mens den andre avfotograferer. Er ikke alltid det er like lett å få et stort kart som sist gang ble brettet sammen i 1945, til å ligge pent og flatt, for avfotografering.
--
Tommy
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Bjornar Nybrott wrote: Kanskje vi skulle starte ei Tromsgruppe som bare tar for seg troms i perioden
1940-1945? Bare en tanke.
Jeg er gjerne med.
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Ja, Tommy. Du peker på noe vesentlig der. Dette er et så stort arbeide at jo flere vi er dess bedre og hyggeligere blir det. Skal alle sitte på hvert sitt nes ,kommer vi ingen vei. Det skader ikke å prøve. Ser bare hvor mye denne kystfortsia har betydd når det gjelder å formidle kunnskap og vekke interessen for vår nære krigshistorie. Samt å få hjelp fra våre utenlanske kontakter. Danskene er i så måte et forbilde. Kanskje våre venner i sør har en slik gruppe og kan gi oss gode råd. :)
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Count me in!
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Jeg blar meg gjennom arkivene. Her er mye snadder ja, kan nevne at våpennr på alle batterier er nedtegnet samt tilstand. Lister kommer så snart jeg starter kopieringen.

En ting lurer jeg på: er det noen som vet hva de mener med hytter?

Sitter med en oversikt over leire i Nordland og Troms.

Tar vi for oss Moen står det:

B for brakker og z for hytter

Lager Sud 28B 16Z
Lager Søreng 13B 2Z
Lager Teigen 7B 41Z
Lager Nord 14B 7Z
Lager Mitte 24B 4Z
Lager Olga 6B 4Z
OT-Lager 7B 19Z
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Legger ut kart til våre venner fra Nordland. Intet spennende fra Troms, bare store kart hvor batteriene var plottet inn. Ellers var det lite nytt i boksen jeg gikk gjennom. Stort sett opplisting av batterier vi kjenner samt våpenbestykning. Får jeg tid, legger jeg ut en tilstandsrapport for våpnene i de forskjellige batteriene
Attachments
7_974_stott.jpg
7_974_stott.jpg (461.61 KiB) Viewed 369 times
hkb_6_974.jpg
hkb_6_974.jpg (394.45 KiB) Viewed 369 times
hkb_5_974.jpg
hkb_5_974.jpg (332.58 KiB) Viewed 369 times
hkb_4_974.jpg
hkb_4_974.jpg (170.17 KiB) Viewed 369 times
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Dette er jo bare genialt Bjørnar, takk for at du deler med oss..

Thomas L
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”