Våpenslippet kommer i natt:

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

I Hallingdal kom jeg over disse containerne som stammer fra flydrop vinteren 1944/45. Bakgrunnen var at man skulle bygge opp en motstandsstyrke som skulle hindre tyske troppeforflytninger sørover og til kontinentet. Innholdet i containerne var allslags utstyr, men mest våpen, ammunisjon, uniformer og matforråd. De containerne som lå samlet i lia der jeg så dem ble opprinnelig droppet inne på fjellvidden, men ble samlet sammen og skjult i et kratt for at tyskerne ikke skulle oppdage dem.
Attachments
kragerø010811 174.jpg
kragerø010811 174.jpg (157.94 KiB) Viewed 228 times
kragerø010811 175.jpg
kragerø010811 175.jpg (164.21 KiB) Viewed 228 times
kragerø010811 176.jpg
kragerø010811 176.jpg (174.11 KiB) Viewed 228 times
Last edited by Ole on 04 Oct 2011 14:24, edited 1 time in total.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

disse må tas vare på, sandblåsing/elektrolyse og lakk/maling. :bra:
ow
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Mye mere sjarm å se dem ligge der dem ligger i sitt rette element.Spennende at det fortsatt ligger slikt i fjellet,det er 2 måter å ødelegge en ting på og den ene er å restaurere den....
Spennende tråd Jacob 160
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

AYF wrote:Mye mere sjarm å se dem ligge der dem ligger i sitt rette element.Spennende at det fortsatt ligger slikt i fjellet,det er 2 måter å ødelegge en ting på og den ene er å restaurere den....
Spennende tråd Jacob 160
I D14.2 er alle droppstedene og cellene merket og registrert. Det oppfordres til å la alt være som det er og ikke røre det som ligger i marka. Alle droppstedene er merket med syrefaste plater med innskrift om kodenavn, antall mottatte fly, antall conteinere og meldingen fra London. Allt er samlet i boka "De kom om natten". Boka er skrevet av Per Chr Hurum som var med under krigen og Bjørn Geirr Harsson som har jobbet på Geografisk Oppmåling. De har gjort et formidabelt arbeid med å besøke og merke samtlige steder, det er også koordinater for alle stedene. Samtidig er det også med liste over og bilder og kart fra de flyplassene i England som sendte fly til Norge. Boka selges for 200 kroner fra Ringerike museum. Jeg kan formidle eventuell bestilling da jeg er med i styret for " Hjemmestyrkemuseets venner D14.2." Vi har fortsatt et par hundre bøker så det er nok til alle. Boka om Cellene " er desverre utsolgt. Den heter "Med 14.2 på skauen" og må eventuelt søkes i antkvariat.

Mvh
ervold
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Erling

Sender du nedover en bok?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

werner wernersen wrote:Hei Erling

Sender du nedover en bok?

Werner
Klart det. Det var denne jeg nevnte da jeg sendte boka til Egner.

ervold
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

AYF wrote:Mye mere sjarm å se dem ligge der dem ligger i sitt rette element.Spennende at det fortsatt ligger slikt i fjellet,det er 2 måter å ødelegge en ting på og den ene er å restaurere den....
Spennende tråd Jacob 160
det som da går an er å sette dem inn med noe som hindrer vidre rust. f,eks brunox for deretter å la dem ligge
ow
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”