Combined Arms Research Library (CARL) Digital Library

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

La ut en link til et dokument her i "Kreta-tråden", men jeg synes disse samlingene fortjener sin egen tråd:
http://cgsc.cdmhost.com/cdm/

Har brukt noen timer og (foreløpig) lastet ned et par hundre interessante dokumenter. Det er så vidt jeg kan se kun amerikansk dokumentasjon, men det favner vidt og man finner alt fra tekniske etteretningsbulletiner med informasjon om nye tyske/japanske våpen til kamprapporter fra de forskjellige operasjonene under krigen. Også rapporter med vurderinger av f.eks. den tyske invasjonen i Norge og tilstanden her til lands under krigen.

Samlingen "World War II Operational Documents" er mest aktuell, men det er også verdt å se gjennom/søke i "Obsolete Military Manuals" (innimellom alle de amerikanske manualene finner man også beskrivelser av tysk/japansk/italiensk materiell og ammunisjon).

Jeg bruker mye tid på å lete etter ting på nettet, og det er moro at en stadig kan oppdage "nye" kilder :)
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”