Riksarkivet - Traller

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noen som har erfaring med å bestille materiale fra arkivportalen til Riksarkivet? Har registrert meg og funnet mye interessant, men det er lite informasjon å finne om selve bestillingsprosessen mtp. format, priser etc. På smartphone-appen opererer de med koder på materialet (f.eks. "digitalt", "kopi", "Utlån lesesal", "Utlån eksternt" ol., men finner ikke noe slikt ifbm. trallen jeg har fyllt opp på nettsiden (nå er jo nettsidene der også så trege at det føles som jeg sitter på en oppring forbindelse, så det er mulig noe dukker opp etter hvert... :oops: ).

Skulle gjerne vist "konsekvensene" av å bestille en tralle - vil ikke forplikte meg til en Oslo-tur uten videre, evt. en formidabel regning i postkassen PDT_Armataz_01_18
uenord
Posts: 13
Joined: 30 Sep 2008 5:01

Jeg tviler på at du får tilsendt noe materiale hjem. Min erfaring med Riksarkivet er at man må se på materialet på deres lesesal. Kopier av ikke-klausulert materiale kan du ta på arkivet (gratis), kopier av klausulert materiale må det søkes om og du kan velge om du vil hente det på arkivet eller få det tilsendt hjem. I siste tilfelle betaler du ca 2 kr pr kopi.

Når du bestiller via arkivportalen legges bestillingene i den tralla du nevner. Når du går videre med bestillingen kan du spesifisere når (dato) du ønsker å ha materialet tilgjengelig på lesesalen. Materialet du har bestilt blir vanligvis holdt av i en ukes tid hvis du ikke rekker å se gjennom alt første dagen.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er en liste med diverse mappereferanser hos Riksarkivet, i tilfelle det kan ha interesse for noen...

PDF-filen har relativt liten skrft, men jeg legger også ved en fil med innholdet i ren tekst (tabulatorinndelt: Bare kopier alt til f eks en excel-fil el for videre bruk).

Tar også med en link til dokumentet "Innledning til katalog for arkivet etter Organisation Todt Einsatzgruppe Wiking 1940 (-42) - 1945"


EDIT 2013-04-07: Slettet vedlegg (skal legge opp ny og oppdatert oversikt med kommentarer på de mapper jeg har sett gjennom på RA)
Last edited by Natter on 07 Apr 2013 23:29, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

I vår jakt på bilder og tegninger/skisser for torpedobatteriene på Herdla og Kvarven (++), er spesielt følgende mapper av interesse:

1./ Fest. Batl. 645, Herdla - Heer: Heeresverwaltung - RA/RAFA-5825/G/Gb/L0005/0006 - 1944 (EDIT: Har fått tilbakemelding på at denne er uaktuell ift tegninger ol!)

2041 Kvarven - Forsvaret, Forsvarets krigshistoriske avdeling - RA/RAFA-2017/Y/Ye/L0196/0003 - 1940-1945

2046 Herdla fort. Håøya fort. Lerøy fort. - Forsvaret, Forsvarets krigshistoriske avdeling - RA/RAFA-2017/Y/Ye/L0196/0005 - 1940-1945

Forskjellige mapper (2) - Bauvorhaben Lerøy (skisser og kalkulasjoner). Fa. Steffen Sohst. / Fa. Carl Brandt. Baustelle Kalandseid, Baustelle Mo, Bauvorhaben Lerøy / Änderung des Reichstarifvertrages vom 18. Januar 1941.. durch Sozialdepartementsbeschluss vom 26. März 1943 / Skjemaer: Einzelkosten der Teilleistungen / Statische Berechnung zu einem Holzbinder / Div. løse dokument - Tyske arkiver, Organisation Todt (OT), Einsatzgruppe Wiking - RA/RAFA-2188/2/H/Hd/Hda/L0018/0002

Diverse dokumenter, spesielt om byggevirksomhet for militære behov i Finland. - Dette materialet har etter krigen tydeligvis blitt overlatt til det norske forsvaret. Ihvertfall ble det i 2011 avlevert til Riksarkivet fra Etterretningstjenesten. Det var ved avlevering listeført på dokumentnivå. Listen ligger i Riksarkivets sak 2011/18032. Blant dokumenter her finnes bl.a.: "Arbeitsbericht der Einsatzgruppe Wiking Juli 1944" på ni sider (stemplet "Geheime Reichssache"), tegninger av kanonstillinger: "Otto", "Felix", "Peter" (kanonstillinger) og av u-båtbunkeren Dora II i Trondheim, planer om militær planlegging med byggebehov i i Finland med detaljerte kart. Ved avleveringen i 2011 anså Etterretningstjenesten den tyske graderingen på dokumentene som bortfalt. - Tyske arkiver, Organisation Todt (OT), Einsatzgruppe Wiking - RA/RAFA-2188/2/H/Hf/Hfa/0130 - 1943-1944

Forsvaret, Forsvarets overkommando avdeling II (FO II) - Organisasjonskart over tyske kystartilleri i Norge i 1945 - Forsvaret, Forsvarets overkommando avdeling II (FO II) - RA/RAFA-5887 - 1945-1945

Tegninger og kart over stridsanlegg og bygninger på Kaholmen - Forsvaret, Oscarsborg festning ingeniørdetasjementet/distriktsingeniøren - RA/RAFA-1865/D/Da/L0157/0003



Det er vel mye og be om/håpe på, men om noen som har lett tilgang til RA hadde orket å ta en kjapp titt i disse og gi tilbakemelding om det er tegninger el der (og dermed verdt bryet med å reise over, evt. forsøke å bestille til utlån i Bergen) hadde jeg - og sikkert AndersHJ + Erling - vært takknemlig :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Er vel hjemme i Bergen etter bla nesten 3 dager på RA. Mange takk til PaulS og spesielt ErikE for masse god praktisk informasjon, slik at jeg kunne forberede meg og få maks utbytte av besøket! :)

Jeg fikk sett gjennom ca 20 esker og et betydelig antall mapper (fikk med ca 1200 foto av tegninger/kart/dokumentsider + ca 600 papirkopier). Legger nok ut en del av dette etter hvert - i alle fall merknader til hva de forskjellige eskene/mappene jeg har sett på inneholder og de katalogene jeg har fått kopier av, som jeg vil tro kan være av interesse for andre som planlegger turen dit (bla hele oversikten over Kriegsmarine- og Luftwaffearkivene, Sjøforsvaret etter 1945 mm).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Nå er jeg ingen ekspert etter et besøk på Riksarkivet, men jeg syntes det var veldig nyttig med praktiske råd fra andre før jeg dro dit (senker terskelen vesentlig for å begi seg inn på slike institusjoner PDT_Armataz_01_18 ).
Jeg har derfor snekret sammen en liten "guide" som inkluderer tips jeg fikk fra bla ErikE og PaulS + mine egne erfaringer. Sikkert unødvendig for de fleste (Riksarkivet har også god informasjon på nettsidene sine), men mulig noen kan ha nytte av den. Hvis andre - mer erfarne - brukere ser feil eller mangler, evt har utfyllende informasjon tar jeg gjerne mot innspill på PM/mail og oppdaterer dokumentet fortløpende.

EDIT 2013-04-07: Slettet dokumentet, da moderator har laget kopi i ny tråd ( http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 325#p62325 ).
Last edited by Natter on 07 Apr 2013 23:33, edited 3 times in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Veldig bra skrevet Natter!

Dette var virkelig en "Riksarkivet for Dummies". Det hadde skjedd litt siden sist jeg startet tråden om RA. Kjente meg på mye her. b.la igjen på den stadige utskiftingen av folkene bak skranken. Oftest forstår personellet de fleste problemstillingene en legger frem og hjelper deg så godt de kan, men noen få ganger møter man på reinkarnasjonen av Berlinmuren.

Lager en prioritert kopi av denne tråden med vedlegget.
Natter wrote:Nå er jeg ingen ekspert etter et besøk på Riksarkivet, men jeg syntes det var veldig nyttig med praktiske råd fra andre før jeg dro dit (senker terskelen vesentlig for å begi seg inn på slike institusjoner PDT_Armataz_01_18 ).
Jeg har derfor snekret sammen en liten "guide" som inkluderer tips jeg fikk fra bla ErikE og PaulS + mine egne erfaringer. Sikkert unødvendig for de fleste (Riksarkivet har også god informasjon på nettsidene sine), men mulig noen kan ha nytte av den. Hvis andre - mer erfarne - brukere ser feil eller mangler, evt har utfyllende informasjon tar jeg gjerne mot innspill på PM/mail og oppdaterer dokumentet fortløpende.
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Veldig bra skrevet Natter!
Dette var virkelig en "Riksarkivet for Dummies". Det hadde skjedd litt siden sist jeg startet tråden om RA. Kjente meg på mye her. b.la igjen på den stadige utskiftingen av folkene bak skranken. Oftest forstår personellet de fleste problemstillingene en legger frem og hjelper deg så godt de kan, men noen få ganger møter man på reinkarnasjonen av Berlinmuren.
Takk - kjekt at det er brukbart. Så dog nå at det første utkastet var belemret med flere feil (bla hadde jeg glemt å skrive et avsnitt :shock: ). Har lagt ut en oppdatert versjon i den nye tråden ( http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 325#p62325 ), og slettet dokumentet her.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Slettet - erstattet med ny oppdatert post!
Last edited by Natter on 28 Aug 2013 23:06, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er en liten oversikt over mappene jeg har sett gjennom til nå på Riksarkivet (veldig kortfattet, så ta en titt selv om du mistenker at dette kan være av interesse). Har avfotografert ca 2500 sider fra disse, primært kart/tegninger og rapporter ol som jeg finner interessante.
NB: Linkene (der jeg har laget det) går til en pdf-fil med bilde av rekvisjonsskjema, eske-etiketten og evt tittelsider på mappene (filene ligger en stund, men kan bli slettet uten varsel hvis jeg trenger plassen - ta kontakt på PM hvis linkene er døde).

RA/RAFA/Sjøforsvaret etter 1945 Diverse SOK, Eske 265 (1944-46)
Veldig spennende eske etter mitt syn, med en haug interessante rapporter, brev etc som i all hovedsak omhandler forhold like etter krigen: Materiellstatus etc +++
En egen mappe på enmannstorpedoer inneholdt primært etterretninger fra 1944-45 med observasjoner og rapporter på slike i Norge (mye togtransporter bla). Har kopiert alt herfra + noe fra de andre mappene (torpedorelatert).

RA/RAFA/Sjøforsvaret Ubestemt Proveniens (kystfortkart - Deutsche Heereskarte - Marinens Etablissement på Karljohansvern)
Som tittelen sier: Diverse kart over kystbatterier på Sørlandet (jeg har lagt ut linker til disse tidligere i dag). Det eneste jeg ikke orket å kopiere var kartene for Odderøya (dårlig tid, og bunken så omfattende ut).

RA/RAFA-2017/Y/Ye/L0193/0013 - 2017 Torpedo_mineforsvar
Rapporter fra angrepet på Oscarsborg 9. april 1940. Bla både håndskrevne originaler og maskinavskrifter av rapportene til ob Eriksen og komkapt Andersen.
Har kopiert det meste herfra.

RA/RAFA-2017/Y/Ye/L0196_0001 - 2040 Bergen festning. Kommandant oberst G. I. Willoch. Rapport m_bilag om kampene i 1940
Mange rapporter og skisser som beskriver angrepet på Bergen i april 1940.
Har kopiert mye herfra.

RA/RAFA-2017/Y/Yg/L0220/0001 - 2181 Tyske forsvarstiltak etc. i Nordland fylke
Samling av kjente etterretninger om tyske forsvarsanlegg i Nordland pr. september 1944 (norsk). Følger malen til de kjente e-rapportene, med posisjoner og objekter/formål (ingen skisser).
Har kopiert alt.

RA/RAFA-2017/Y/Yg/L0220/0002 - 2181.1 Det tyske kystforsvar i Norge. German Coastal Defence Batteries in Norway
Hoveddelen her, er en engelsk rapport med oversikt over samtlige tyske batterier i Norge (bevæpning, geografisk posisjon mm). Den er datert februar 1945, og informasjonen om de forskjellige batteriene er naturlig nok eldre enn dette (stort sett sommer-høst 1944). Referanser til skisser, men disse var ikke i mappen.
Det er også noen utdrag fra avhør med generaloberst Von Falkenhorst, general Jodl og en major Spetsebecher ift tema kystforsvar i Norge. Det ber også noe materiale utarbeidet av tyske kilder høsten 1945.
Som en liten kuriositet kan det nevnes at det lå et brev inne i denne permen, adressert til JEF, datert 1976 med svar på en henvendelse ang kildedokumentasjon fra okkupasjonen (dette har muligens vært brukt i arbeidet med "Tyske Kystfort i Norge" (?) ).
Jeg har kopiert alt fra denne mappen.

RA/RAFA-2017/Y/Yg/L0220/0006 - 2181.5 Oppgave over tyske dokumenter_bøker etc. Marinekommando Trøndelag. Transportflotte Speer
Svært lite spennende innhold - kun diverse brev vedr forhold knyttet til et verft i Hommelvik. Første siden i mappen (er med i pdf-filen) lister opp en del dokumenter som jeg oppfatter skulle vært her, uten at jeg klarte å finne dem i den tynne papirbunken).
Kopierte ikke annet enn det som er i pdf-filen.

RA/RAFA-2188/1/E/E7/E7b/L0084/0004 - akte 137 Straßenmeistereien im Bereich OBL Alta - Übersichtsplan Zusammenstellung Lagepläne
Mye rart - muligens av interesse for de lokale. Tegninger og byggeforskrifter for en spesiell brakke (minner om "Nissen-hut"). Mange fotografier av god kvalitet som viser brakken under konstruksjon og ferdig bygget. Også diverse skriv som vurderer bruk av svenske og finske telt/brakker som vinterforlegninger.
Statusrapporter og kart/skisser over veibygging. Lägeskizzer over en haug med "Straßenmeistereien" i området (veistasjoner..? Noen hadde fangeleirer, så jeg antar at det kan være snakk om byggevirksomhet?).
Har kopiert mye herfra (alt av kart/tegninger + noen av fotografiene).

RA/RAFA-2188/1/G/G1/G1m/L0004/0002 - Nr 5. Funk Flatöi
Ikke så veldig spennende fra mitt ståsted: Diverse skriv vedr byggevirksomhet på Flatøy og Fedje. Bla relatert kommunikasjon, med noen tegninger av antennefester, brakker ol.
Kopierte et par "Leistungsmeldung für Felshohlbau" og tegninger av en brakke.

RA/RAFA-2188/1/G/G1/G1p/L0010/0001 - RK G.B.Bau Hordaland IV-C-3-3b (A-B)
Masse dokumenter relatert sivil byggevirksomhet (typisk anmodninger om tildeling av betong og materialer for å utvide fabrikkbygninger eller etablere nye lokaler etter at tyskerne har lagt beslag på de opprinnelige ++
Mye byggetegninger.
Kopierte kun typenblatt for "DWH 1001 Behelfsheim".

RA/RAFA-2188/2/E/Eb/L0003 - Ingeniørbygninger, luftverninnstallasjoner m.m
Luftwaffe. Masse dokumenter og tegninger på installasjoner for Herdla, Flatøy, Bergen, Rundemanen, Fedje, Fitjar, Florø, Fløien, Knatten, Sandøy, Salbei, Rutledal.
Diverse bygninger, kraner, kaianlegg, bunkere (mye flak-relatert). Også lønningslister, fakturaer mm. Kataloger over kamomaling, ovner og annet interiør.
Har kopiert mye herfra (i hovedsak alt av tegninger).

RA/RAFA-2188/2/E/Eb/L0006 - Diverse byggeprosjekter for Luftwaffe
Mye av det samme som foregående, men i hovedsak er det kun for Herdla. Her er mye dokumentasjon på tank- og pumpeanlegg for drivstoff, rullebanelys, dreneringssystemer etc. Noe tegninger på fjellanlegg (jordanlegg - sannsynligvis anleggene bygget i tilknytning til kirken iflg PaulS).
Kopierte en god del herfra av skisser og tegninger, men likevel bare en liten del av alt.

RA/RAFA-2188/2/H/Hg/0005 - Nordlandsbanen Bahnhofs-Lagepläne
Som tittelen sier: Masse materiale relatert bygging av Nordlandsbanen. En haug med kart, tegninger og rapporter. Masse detaljplaner for tunellbygging med profiler og detaljerte borekart mm.
Statistikk over transport på hhv veg, sjø og jernbane.
Her lå det også et sonderausgabe av "Mitteilungsblatt der Organisation Todt-Zentrale", med "Dienstrangordnung der Organisation Todt".
Har kopiert noen av kartene, et par smakebiter av detaljplaner/tunellplaner + hele den nevnte OT-publikasjonen.l

RA/RAFA-2188/2/H/Hh/0010 - OT Arbeidskraftoversikter pr 25.7, 25.8, 2.9 og 25.9.1944 (nr. 90-III)
Som tittelen sier: Oversikter over arbeidsinnsats og mannskaper (bunker av lister).
Ikke kopiert noe.

RA/RAFA-2188/2/H/Hh/0011 - OT Arbeidskraftoversikter (Nr. 90-IV)
Som foregående.

RA/RAFA-2188/2/H/Hh/0012 - OT Einsatzgruppe West - Baustandbericht vom 15.4.1942 (nr. 91-I)
Interessant mappe, med status på store byggeprosjekter i flere land - bla ubåtbunkrene og flyplasser i Frankrike.
Kopiert alt.

RA/RAFA-2188/2/H/Hh/0013 - OT Einsatzgruppe Wiking - Baustandbericht 25.6.1944 (nr. 91-II)
Tabeller med oversikt over arbeidsinnsats på ulike typer byggeprosjekter i Norge.
Kopiert.

RA/RAFA-2188/2/H/Hh/0014 - OT Arbeitsbericht der Einsatzgruppe Wiking juni (nr. 91-III)
Statusrapport over bygging og fremdrift på de store byggeprosjektene i Norge/Finland (Fjell, Austrått, Engeløy, Trondenes, Dora II, Suomi) med fine kart i farger.
Alt kopiert.

RA/RAFA-2188/2/H/Hh/0015 - Baubericht Festungsbau der OT in Norwegen und Dänemark (nr. 91-IV)
Rapport over utbygging i Norge og Danmark 1942-44. Diverse kart og tegninger av anlegg på Grove, Nøtterøy, Suomi, Ledangsholm (en flott tegning av "Peter" som viser at kanonen skulle ha en "paddeskjold" av 4m tykk betong som dreide med kanonen... Fantastisk/vanvittig alt ettersom man ser det).
Tegning av et grossbatterie i raum Narvik må vel være Engeløy..?
Alt kopiert.

RA/RAFA-2188/2/H/Hh/0016 - Rapport om arbeid i Polarbereich (Nr. 92-I)
Husker ikke hva dette var (gjorde ingen notater/kopier), men antar at det er snakk om lister over arbeidsinnsats el.

RA/RAFA-4753/F/Fa/L0013 - Forsvaret, Marinekommando ؝stlandet 1945 (Eske 13)
Igjen en spennende eske etter mitt syn, med en haug interessante rapporter, brev etc som i all hovedsak omhandler forhold like etter krigen, med håndtering av tyske fanger/arbeidsgjenger, tyske fartøyer, materielloversikter +++
Har kopiert endel som går på håndtering av tyske etterlatenskaper.

RA/RAFA-4753/F/Fa/L0018 - Forsvaret, Marinekommando Østlandet 1945 (Eske 18)
Mye av samme kategori som foregående.
Har kopiert endel, bla tyske rapporter med oversikt over alt av ammunisjon som er transportert inn fra alle batterier og lagere etter kapitulasjonen innen MKØs område.

RA/RAFA-5379/1/D/L0006/0206 - Vedr Herdla-radar (Marinens radarinspeksjon 5 mar 1955-122)
Ett ark, med noen bekymringer knyttet til drift og vedlikehold av radar på Herdla i 1955 (tysk..?)
Kopiert.

RA/RAFA-5379/Db/L0104/0004 - Forsvaret, Sjøforsvarskommando Vestlandet_Sjøforsvarets forsyningskommando_Vestlandet Sjøforsvarsdistrikt_Sakarkiv 1980-1984
Byggerelaterte saker fra rundt 1980. Litt fra VSD (Skjellanger) og noe fra Nord-Norge, men i all hovedsak (2 av mappene) er det snakk om Tangen og omfattende ombygninger, med masse tegninger av alle installasjonene der.
Merk at esken ikke er vurdert ift frigivelse, så en kan ikke påregne å få den utlevert (jeg fikk litt ekstraservice under mitt siste besøk: Siden de ikke klarte å finne nesten halvparten av bestillingene mine i magasinet, tok en av dem som brukte mye tid på leting for meg en kjapp vurdering på noen esker som jeg fikk låne - strengt tatt feilaktig, da de ikke var formelt nedgradert).

RA/RAFA-5413/Da/L0130 - Vestlandet Sjøforsvarsdistrikt_Sjøforsvarets forsyningskommando_Sakarkiv_1986
Som foregående. Tilsynelatende spennende innhold ut fra mappetitler, men veldig lite interessant fra mitt ståsted. For begge eskene kreves det også litt "spesialkunnskap" da det ikke benyttes navn i omtale av anleggene, kun anleggsnummer (feks er anlegg nummer 212 Tangen fort).

RA/RAFA-5816/J/L0004/0005 - Lagepläne für Lager
Tynn mappe: Kun et skriv og et kart over en ammunisjonleir "Gerda Süd" i Balsfjord.
Alt kopiert.

RA/RAFA-5825/G/Ga/L0005/0002 - Lagepläne, II._J.R. 236, Nesttun
Diverse dokumenter og kart ifbm etablering av leire i Nestun-området/Skjold.
Kopiert det meste herfra.
Last edited by Natter on 28 Aug 2013 22:06, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Følgende har jeg ikke tatt bilde av eske/mapper (man lærer noe nytt hver gang...):

RA/RAFA-1865/D/Da/L0149/0004 "Siktestasjoner på Hurumlandet og Nordholmen samt ko. pl. torpedobatteri"
Rapporter og mange tegninger/kart.
Har kopiert det meste herfra.

RA/RAFA-2017/Y/Ye/L0196/0003 "2041 - Kvarven."
Diverse rapporter fra angrepet 9. april (både norske og tyske). Også rapporter fra Hellen fort. Noe korrespondanse vedr. utgiveolse av "Norges Sjøkrig".
Har kopiert mye, men ikke alt.

RA/RAFA-2017/Y/Ye/L0196/0005 "2046 - Herdla fort. Håøya fort. Lerøy fort."
Rapporter fra mai 1940.
Mener alt er kopiert.

RA/RAFA-1865/D/Da/L0157/0003 "Tegninger og kart over stridsanlegg og bygninger på Kaholmen"
Iht tittel (fjellanlegg, bygninger, kai) + mappe for Håøya.
Tegning av generalarrangement for kranfartøy.
Har kopiert nesten alt her.

RA/RAFA-1865/D/Da/L0158/0002 "Minekart (utstikningskart) for minefeltet i Drøbaksundet"
Detaljkart over minefeltet rundt 1910 (antagelig gradert - har gitt tilbakemelding til RA som skal vurdere tilgjengeligheten).
Flere tegninger av installasjoner på Oscarsborg (bla broen mellom Kaholmene, kanonstillinger/affutasjer, kanonskur mm).
Kart og tegninger over Guldbekkåsen befestninger 1901/02.
Har kopiert det meste herfra.

RA/RAFA-5825/G/Gb/L0005/0006 "1./ Fest. Batl. 645, Herdla"
Stort sett bare regninger og fakturaer for en rekke avdelinger i Bergens-området (feks Fjell festning, AR.269, Fest.batt 666, 645 (Skjold/Herdla/Alvøen), HKAR 824 og 977, Tellevik, Søfteland, Arna ++)
Har ikke kopiert noe herfra.

RA/RAFA-2017/Y/Yg/L0218/0004 "2180.3 - The German Order of Battle in Norway. Order of German Army. Organisation d. Deutschen Luftwaffe. Flyplasser m.m."
I all hovedsak en haug med tyske organisasjonskart, feks "Transportflotte Speer" (flere tidsperioder), "Seeschiffahrt Oslo", "Wachdienst Norwegen", "Deutsche Rote Kreuz", Zoll Grenzschuts", "Transportkorps Speer", "Reichkomissariat Norwegen" (flere perioder).
Liste der Personalausweise (dienstbuch-bestillinger).
Stort kart (engelsk): "German Demolitions in Finnmark & Eastern Troms"
German "Merchant Marine Losses" (rapporter).
Har ikke helt oversikt over hva jeg har kopiert herfra, men en god del.

RA/RAFA-2188/1/H/H1/H1a/L0019/0001 "Baust. Forsø/Lerøy/Herdla"
RA/RAFA-2188/1/H/H1/H1a/L0019/0002 "Baust. Forsø/Lerøy/Herdla [forts.]"
Masse lister over byggematerialer og verktøy (forsendelser/forbruk). "Sprengstoff Monatsmeldung", "Wochenzettel", "Arbeitseinsatz/Geräteeinsatz/Ausgeführte arbeiten". "Tahelohnzettel". mm
Hvis noen er i tvil om tyskernes syke byråkrati, er disse mappene gode eksempler på egnet lesning...
Har ikke kopiert noe herfra.

RA/RAFA-2188/2/E/Eb/L0001/0004 "Bygging av militære installasjoner på Herdla"
RA/RAFA-2188/2/E/Eb/L0001/0006 "Bygging av diverse militære anlegg på Herdla"
Disse to har man pd ikke klart å finne i magasinene.

RA/RAFA-2188/2/E/Eb/L0001/0005 "Bygging av tekniske anlegg på Herdla"
Luftwaffe (luftgaukommandant + feldbauamt Bergen/Herdla). Rapporter og tegninger for brakker i forskjellig utførelse.
Også anlegg for seefliegerhorst Bergen + Flatøy.
Kopiert alt av tegninger mm.

RA/RAFA-2188/2/H/Hd/Hda/L0018/0002 "Forskjellige mapper (2)"
Diverse korrespondanse (brev og telegrammer) vedr byggeaktiviteter i Bergen med omegn.
Tror ikke noe ble kopiert herfra.

RA/RAFA-2188/2/G/Gd/Gda/L0001 "Byggetegninger; Bunker, Flak, kystfort, Küchenbaracke, Waschbaracke, Unterkunftbaracke, Kaianlager, interiør, Nachschublager; Åndalsnes, Romsdalshorn, Sunndalsøra med mer."
Spennende eske med masse tegninger og kart over leire i de nevnte områdene + Aukra (Gossen) og Ervik (Stadtlandet): Bunkere, flak-batterier og kystbatterier + diverse forsyningsleire ++
Noen byggeforskrifter.
Konstruksjonstegninger for broer, kaianlegg mm.
Har kopiert det meste av kart og tegninger, men rakk ikke å gå gjennom alt, da det var mye materiale her.

RA/RAFA-2188/2/E/Eb/L0028/0001 "33a Bauleitung Herdla. Tegninger"
Mye korrespondanse vedr byggesaker (flyplassen).
Diverse tegninger (hangarer og bygninger).
Diverse korrespondanse vedr Arna.
"Pålegg om å ta arbeid".
etc
Har kopiert en god del herfra (alt av tegninger).

RA/RAFA-2188/2/H/Hf/Hfa/0130 "Diverse dokumenter, spesielt om byggevirksomhet for militære behov i Finland."
Litt ymse (virker som man har samlet sammen alt med noe relevans til Petsamo). En stor samling av kart og byggetegninger (inkl detaljkonstruksjoner) for et kraftverk i Rørvatn (Gjerdal).
Mye regninger/korrespondanse relatert polarbereicht.
Diverse kart og tegninger av anlegg som "Peter" + de andre store anleggene i Norge - mye av det samme som er nevnt i en av mappene ovenfor.

Forsvarsdepartementet 10 Oppgjørssaker 1940-55, Herdla Flyplass Lnr. 161
Masse korrespondanse vedr skadeoppgjør for eiendommer (Herdla, Skjellanger, Rossland, Skurtveit). Omhandler både evakuering, beslaglagt eiendom og materielle skader. Regnskap, fraflytting. Takstpapirer.
Har ikke kopiert noe herfra (mye interessant lesning dog!).

Forsvarsdepartementet 10 Oppgjørssaker 1940-56
Mye av det samme som foregående for Herdla Flyplass og Jarlsberg Flyplass.
Leiekontrakter, frigivelsesbeviser, beslagleggelsesbeviser, salg/leie/overtagelse av grunn til Herdla fort (torpedobatteri) mm.
Har ikke kopiert noe herfra.

RA/S-3041/E/Ea/L0025
Lister, kvitteringer og fraktbrev over diverse maskinutstyr fra diverse tyske bedrifter levert til Norge (krigserstatning).
Har ikke kopiert noe herfra.

RA/RAFA-3960/D/Dd/L0030/0005 870 Herdla torpedobatteri (anlegg 234)
Diverse byggesaker, Herdla/Lerøy.
Inventarlister og tegninger/kart (Prestholmen, Skarvøy, Pariserholmene).
Har kopiert alt.

FBT Saksarkiv - Eiendomsaker, Forter 870 G-H 1962-1969
Div korrespondanse og rettsdokumenter mm, vedr eiendomssaker (fradeling/kjøp etc) for bla Grøtsund, Grøtavær, Hysnes, Holmenkollen og Husvik.
Har ikke kopiert noe herfra.

RA/RAFA-5953/F/Fb/L0113 - Forsvarsbygg avd. Stavanger/Forsvarsbygg region Sør- og Vestlandet
Materiale fra 90-tallet (klausulert, 60år).

RA/RAFA-3960/D/Dh/L0038 - Forsvaret, SKV/SFK
Materiale fra 1972 (klausulert, 60år).


Jeg hadde notert flere mapper som ikke ble funnet, eller som ikke kunne leveres ut av forskjellige grunner, men finner ikke dette nå.
Last edited by Natter on 29 Aug 2013 12:45, edited 1 time in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Veldig fin liste Natter, takk for oppsummeringen :-)
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er noen (delvis og komplette) kataloger fra Riksarkivet som kanskje kan være av interesse for noen:

Riksarkivet - Katalog - 1256.0/02 Forsvarets Krigshistoriske Avdeling 1933-1980 (ikke komplett)
Riksarkivet - Katalog - 1256.6/50 Forsvarets Bygningstjeneste etter 1945, Avlevering 1988 (ikke komplett)
Riksarkivet - Katalog - RAFA-5043 Kriegsmarine Norwegen
Riksarkivet - Katalog - RAFA-5924 Bauleitung der Luftwaffe - Merk at denne katalogen er under utarbeidelse ved RA, og har derfor ikke riktige hyllereferanser (en får likevel en god ide om hva som finnes)
Riksarkivet - Katalog - Sjøforsvaret etter 1945 (ikke komplett) - Denne katalogen står ikke ute i hyllene, men kan lånes i ekspedisjonen
Riksarkivet - Katalog - Forsvarets Arkiver (ikke komplett)
Riksarkivet - Katalog - Festninger (ikke komplett)

Her er et par nye kataloger kopiert ila siste besøk på RA:
Riksarkivet - Katalog - Forsvarets Arkiver (komplett pr august 2013)
Riksarkivet - Katalog - Kriegsmarine Norwegen (utdrag)
Riksarkivet - Katalog - Sjøforsvaret etter 1945 (utdrag)


Tar også med en katalog fra Statsarkivet i Bergen:
Statsarkivet i Bergen - Utdrag av katalog over militære arkiver


I tillegg utskrift fra et par fritekstsøk i Riksarkivets database ASTA (inneholder mye annet enn militærhistoriske treff, men uansett flere objekter enn hva en får opp ved tilsvarende søk i Arkivportalen):
Riksarkivet - Objektliste fra ASTA etter fritekstsøk på 'Herdla'
Riksarkivet - Objektliste fra ASTA etter fritekstsøk på 'Kvarven'


Merk: Jeg lar filene ligge en stund, men de kan bli slettet uten varsel hvis jeg trenger plassen (ta kontakt på PM hvis linkene er døde).
Last edited by Natter on 29 Aug 2013 12:46, edited 1 time in total.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Litt av en jobb vil jeg tro og en kjempemessig oversikt over hva som finnes der inne på RA.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Litt av en jobb vil jeg tro og en kjempemessig oversikt over hva som finnes der inne på RA.
Vel, det er i alle fall noen eksempler på hva som finnes - jeg har jo kun tilbragt 5-6 dager på RA, og har knapt skrapt i overflaten mtp de enorme mengdene med materiale de har der.
Synd at avstanden er så stor at en ikke kan stikke innom oftere - må se på muligheten av å få bestilt bting til Statsarkivet i Bergen.

Fant en del interessant nå sist, så det kommer vel noen drypp ut i de respektive trådene etter hvert som jeg får tid/orker å gå gjennom filene.
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”