Natters "miniguide" til Riksarkivet

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er en liste med diverse mappereferanser hos Riksarkivet, i tilfelle det kan ha interesse for noen...

PDF-filen har relativt liten skrft, men jeg legger også ved en fil med innholdet i ren tekst (tabulatorinndelt: Bare kopier alt til f eks en excel-fil el for videre bruk).

Tar også med en link til dokumentet "Innledning til katalog for arkivet etter Organisation Todt Einsatzgruppe Wiking 1940 (-42) - 1945"
Attachments
Riksarkivet - Mapper av interesse.txt
(24.65 KiB) Downloaded 53 times
Riksarkivet - Mapper av interesse.pdf
(42.04 KiB) Downloaded 95 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Nå er jeg ingen ekspert etter et besøk på Riksarkivet, men jeg syntes det var veldig nyttig med praktiske råd fra andre før jeg dro dit (senker terskelen vesentlig for å begi seg inn på slike institusjoner PDT_Armataz_01_18 ).
Jeg har derfor snekret sammen en liten "guide" som inkluderer tips jeg fikk fra bla ErikE og PaulS + mine egne erfaringer. Sikkert unødvendig for de fleste (Riksarkivet har også god informasjon på nettsidene sine), men mulig noen kan ha nytte av den. Hvis andre - mer erfarne - brukere ser feil eller mangler, evt har utfyllende informasjon tar jeg gjerne mot innspill på PM/mail og oppdaterer dokumentet fortløpende.

EDIT 2013-04-07: Lastet opp ny versjon (lagt til manglende avsnitt om arkivkatalogene + rettet noen skrivefeil).
Attachments
Natters miniguide til Riksarkivet 2013-04-07.pdf
(1.71 MiB) Downloaded 102 times
Last edited by Natter on 07 Apr 2013 23:35, edited 2 times in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Veldig bra skrevet Natter!

Dette var virkelig en "Riksarkivet for Dummies". Det hadde skjedd litt siden sist jeg startet tråden om RA, så det var fint at du tok en oppdatering. Kjente meg på mye her. b.la igjen på den stadige roteringen av folkene bak skranken. Oftest forstår personalet de fleste problemstillingene en legger frem og hjelper deg så godt de kan, men noen få ganger møter man på reinkarnasjonen av Berlinmuren.

Lager en prioritert kopi av denne tråden med vedlegget.
Natter wrote:Nå er jeg ingen ekspert etter et besøk på Riksarkivet, men jeg syntes det var veldig nyttig med praktiske råd fra andre før jeg dro dit (senker terskelen vesentlig for å begi seg inn på slike institusjoner PDT_Armataz_01_18 ).
Jeg har derfor snekret sammen en liten "guide" som inkluderer tips jeg fikk fra bla ErikE og PaulS + mine egne erfaringer. Sikkert unødvendig for de fleste (Riksarkivet har også god informasjon på nettsidene sine), men mulig noen kan ha nytte av den. Hvis andre - mer erfarne - brukere ser feil eller mangler, evt har utfyllende informasjon tar jeg gjerne mot innspill på PM/mail og oppdaterer dokumentet fortløpende.
Mvh
Tormod
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Dette var en god oppskrift, og kjente meg godt igjen, men kan i det store si at jeg opplever personale som hjelpsomme, og kreative, til store kart fikk jeg mulighet til å fotografere fra kartbordet på en stol.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

werner wernersen wrote:men kan i det store si at jeg opplever personale som hjelpsomme, og kreative
Absolutt, det var også min erfaring. Viktig dog å vite at vaktene har litt forskjellig bakgrunn/spesialfelt, så derfor kan man bla få litt forskjellig svar fra en dag til en annen i ekspedisjonen. F eks slet vaktene den siste dagen jeg var der med å svare på en del krigsrelaterte arkiv-spørsmål, men da fikk jeg til gjengjeld oppgitt navn på et par som har dette som spesialfelt (dessverre var disse ikke tilstede, så jeg har sendt en henvendelse på mail til dem i ettertid).
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”