Bruk av kulturminnesøk.no

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Har du forresten funnet noe semifornuftig måte å søke i Kulturminnesøk på? Å bla seg rundt i kartet er jo håpløst og det meste forsvinner i skogen av kokegroplokaliteter og tjærebrenningsanlegg. Det er heller ikke helt enkelt å bli klok på kategoriseringen deres.

edit: Splittet ut fra tråden om FluWa Oso 5 Svindal
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Egentlig ikke, men en må tenke litt som endel av forvaltningspersonene som har lagt inn beskrivelsene. Flere har tydeligvis mest kunnskap på bruksgjenstander fra før år null. Dermed blir de fleste forsvarsstillinger fra "den andre germanske folkevandringstid" uavhengig av størrelse omtegnet som enten "skytestilling" eller "kanonstilling". Heldigvis er det noen hederlige unntak. Jeg liker heller ikke den måten kartet har blitt reorganisert på.

Stikkordene "tyske", "tysk" eller "tyskerne" kan også gi noen heldige treff.
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Prøv å søk på "andreverdenskrig" det må jeg bruke når jeg legger inn mine ting fra den tiden.
Mvh
Yngvar
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Egentlig ikke, men en må tenke litt som endel av forvaltningspersonene som har lagt inn beskrivelsene. Flere har tydeligvis mest kunnskap på bruksgjenstander fra før år null. Dermed blir de fleste forsvarsstillinger fra "den andre germanske folkevandringstid" uavhengig av størrelse omtegnet som enten "skytestilling" eller "kanonstilling".
Jeg kan vel si at jeg er en av de "forvaltningspersonene." Vi var to mann som registrerte krigsminner i Hordaland i 2006 til 2008. Dette ble samlet i en rapport og levert til min arbeidsgiver. Språk og beskrivelser måtte tilpasses, ingen vits med interne beskrivelser som kun ett fåtall forstår. Informasjonen skulle brukes av saksbehandlere, og de var ikke nødvendigvis de som var mest opplyst om etterlatenskaper fra krigen.
Som han sa ene karen, dette er jo kun 5 år av en historie som strekker seg tusenvis av tilbake i tid. Riksantikvaren bidrar med ingenting utover å høste informasjon fra askeladden m.m. Ingen opplysninger om hvor infoen kommer fra, ei heller virker de som de vil ha noen kvalitetssikring av de de ligger ut. Men nå regner de vel med at de som er lagt ut fra kommuner/fylkeskommuner er korrekt. For oss som gjorde dette arbeidet i 2006 så var det lite å gå etter, vi trakket sti, mange fulgte etter. Der er kommet masse ny kunnskap etter den tid, nye ting er dukket opp, noe av infoen burde vært endret før Riksantikvaren la det ut på Kulturminnesøk. Nå det er sagt så synes jeg man er kommet veldig langt de siste år. Bare det å kunne søke opp ting på Kulturminnesøk er jo noe man ikke kunne for noen år siden. Faste synlige krigsminner var jo heller ikke prioritert, det var jo bare rask og lort som burde fjernes.
Nå brukes infoen i saksbehandling i f.eks byggesaker m.m. Selv håper jeg at infoen blir jevnlig oppdatert og med tiden supplert med bilder og mer nøyaktige kart. Selv kunne jeg tenkt meg en ny registrering for Hordaland(og resten av landet) med mer nøyaktige GPS posisjoner, oppdatert info, og med god bildedekning men må innrømme at jeg vet ikke om jeg orker mer av registreringer. Heldigvis dukker det som regel opp entusiaster med energi og pågangsmot, mulig de kan gjøre jobben :-)
mvh
Paul S.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Nå siterte du meg ikke på den andre delen av innlegget mitt som nevner at det finnes hederlige unntak, som i Hordaland :-) Hadde en viss ide på hvem som stod bak denne registreringen, greit å få det bekreftet. Uavhengig av tidsrom og ny informasjon må jeg si at dere gjorde en god jobb med registreringen og typologi i denne teigen av kongeriket. Det som jeg savner er bilder fra stedene ifm kartleggingen. Med noen greie oversiktsbilder er det ikke alltid like nødvendig for personene i forvaltningen å være så nøye med de militære betegnelsene.
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg og mange andre har lagt inn veldig mange bilder men så skulle de oppdater programvaren og da ble ikke bildene tatt med. Prøver å legge inn bilder etterhvert, igjen.
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Yngvar wrote:Jeg og mange andre har lagt inn veldig mange bilder men så skulle de oppdater programvaren og da ble ikke bildene tatt med. Prøver å legge inn bilder etterhvert, igjen.
Det var jo rart. Alle bildene jeg har lagt inn ser i alle fall ut til å fremdeles ligge inne. Mulig det er en forskjell på bilder lagt inn på kulturminner registrert av RA selv og brukerregistrerte kulturminner?

edit: Jeg splittet ut denne tråden fra tråden om FluWaen da det var litt avsporing fra det den tråden handlet om :-)
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Problemet var at jeg hadde lagt inn bildene med begrenset tilgang, altså skulle noen bruke bildene måtte de spørre først, derfor ble de tatt bort.
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Yngvar wrote:Problemet var at jeg hadde lagt inn bildene med begrenset tilgang, altså skulle noen bruke bildene måtte de spørre først, derfor ble de tatt bort.
Ah, de har endret krav til lisens på bilder man laster opp. Hadde ikke fått med meg det. Nå har vel jeg bare lastet opp bilder som jeg alt hadde lastet opp til Wikipedia, så hadde ingen grunn til å velge noe annet enn CC-BY-SA. Litt dumt at de bare fjernet bilder som alt var lastet opp under en lisens de ikke lenger støttet. Burde vel vært mulig å beholde de selv om man ikke tillot nye bilder lastet opp under en ikke-fri lisens.
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg ga beskjed om at de bare kunne forandre lisensen, men jeg måtte gjøre det selv så da får jeg legge inn bilder etterhvert.
Mvh
Yngvar
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Finnes det mulighet til å begrense eller filtrere søket? La oss si eg kun er interessert i treff fra eit begrenset område (bunker, Hordaland). Nå må eg bla meg igjennom flere hundre treff fra hele Norge.
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”