Lageplan - Laget i hvilken sammenheng?

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Dette er en av plantegningene over et flak batteri som Natter har funnet i riksarkivet.
Man ser at det er stemplet med både tysk og engelsk tekst at dette er laget ut i fra hukommelsen og ikke fra ¨nøyaktige¨ dokumenter.
At det er laget ut i fra hukommelsen kan man se da det kanonstillinger og bunkere ikke er plassert helt i henhold til hvordan de egentlig ligger.
Er dette et etterkrigs dokument laget til de allierte som tok over batteriet?
Attachments
Lageplan.jpg
Lageplan.jpg (99.46 KiB) Viewed 208 times
Last edited by c_hoff82 on 14 Nov 2018 20:49, edited 1 time in total.
C. Hoff
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

c_hoff82 wrote:Dette er en av plantegningene over et flak batteri som Natter har funnet i riksarkivet.
Ikke funnet på RA.
c_hoff82 wrote:Er dette et etterkrigs dokument laget til de allierte som tok over batteriet?
Ja, det er slik jeg har forstått det (ref bla JEF).

Det finnes masse eksempler på at tyskerne ble satt til å rekonstruere dokumentasjon for de allierte etter krigen (en finner både kart, tekniske tegninger og beskrivelser av alt fra organisasjon til konstruksjon/virkemåte for materiell). Jeg har mye slikt fra både NARA (USA) og TNA (UK) i tillegg til materiale fra norske arkiver.

Noen eksempler vedlagt:
Attachments
2.JPG
2.JPG (37.66 KiB) Viewed 198 times
1.JPG
1.JPG (84.41 KiB) Viewed 198 times
3.JPG
3.JPG (49.74 KiB) Viewed 198 times
4.JPG
4.JPG (126.05 KiB) Viewed 198 times
Last edited by Natter on 21 Oct 2019 23:09, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Takk for svar.
Regnet med at det måtte være noe slikt.
C. Hoff
Morty63
Posts: 105
Joined: 22 Oct 2008 22:08

Det kartet fra Merraneset, er det det du allerede har lagt ut i Merranestråden Natter?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Morty63 wrote:Det kartet fra Merraneset, er det det du allerede har lagt ut i Merranestråden Natter?
Det er ikke et kart, men en tegning. Ikke er den fra Mærranes heller.
Uansett er den ikke min så jeg legger den ikke ut her.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Har også sett flere eksempler på at man gjenbrukte tyske planetegninger, skisser, kart osv etter krigen med nye påtegninger og justeringer. Bl.a. ble mange anlegg fra krigen brukt om igjen i den kalde krigen etter visse ombygginger og tilføyelser. Da ble det brukt tysk dokumentasjon som utgangspunkt og tegnet/skrevet videre på disse.
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”