Bunkeren på Vækerø

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Synd er det ja, men det ville vært håpløst å verne alt man ser eller lage museer av det...
Det er jo tusenvis av bunkere i Norge og det ville kostet en formue bare å få låst en brøkdel av dem.
Bunkere i byområder er så godt som dødsdømte uansett, enten i form av riving eller ombygging til det ugjenkjennelige. Dersom disse står åpne og forlatt vil de garantert tiltrekke seg byens løse fugler eller fungere som bombesikker utedass... låser man dem trenger de ettersyn og vedlikehold som koster masse penger.
Alternativet er å låse av og la dem "ligge brakk" slik at sånne som oss kan komme inn og ta bilder av og til, men det ville kanskje vært litt egoistisk.

Bunkere i byer ligger som oftest ikke lenger i sitt opprinnelige miljø og man mister lett helhetsbildet, forståelsen og oversikten. Man kan gjerne verne dem, men hvem vil ha en "betongklump" man ikke kan foreta fasadeendringer på? Endrer man noe som helst (bortsett fra å lage museum) så mister den interessen for oss interesserte uansett. Hadde den blitt innredet til Rema 1000 så hadde vi sikkert klaget enda mer ;-)

Når det er sagt så er det jo aldri hyggelig å se at bunkere rives, men det er dessverre av og til nødvendig. Det som er trist oppi dette er at denne bunkeren (og andre) burde vært oppmålt, tegnet og fotografert før noen fikk sette meiselen i noe som helst!
Her burde Forsvarsbygg eller Skifte eiendom være litt mer oppmerksomme på å sikre historien synes jeg....
Hvis noen derfra leser dette så er utfordringen å registrere seg her og starte en "varslingstråd" for oss :-)

Mvh
Erik E
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Har ofte sett noen "mistenkelige" brakkerester og bygninger i nærheten når jeg har tatt toget forbi der.

Brakker
Brakkerester
Mvh
Tormod
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Stutzpunkt wrote:Har ofte sett noen "mistenkelige" brakkerester og bygninger i nærheten når jeg har tatt toget forbi der.

Brakker
Brakkerester
Når det gjelder det du singler ut som brakker, så tror jeg de er enda eldre enn fra krigens dager.

Petter
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Det du ser som brakker, er de gamle arbeiderboligene til glassverket som lå her for mange, mange år siden. De er i dag kunstnerboliger/verksteder for brukskunstnere.

Hilsen
Jan
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Takker for responsen på denne her, glemte helt å svare...!

Bare syntes i utgangspunktet at den ene med de mange pipene minte meg litt om en brakketype som jeg hadde sett tidligere et steds! Er det noen av dere som vet om det var en leir her under krigen?
petter wrote:
Stutzpunkt wrote:Har ofte sett noen "mistenkelige" brakkerester og bygninger i nærheten når jeg har tatt toget forbi der.

Brakker
Brakkerester
Når det gjelder det du singler ut som brakker, så tror jeg de er enda eldre enn fra krigens dager.

Petter
Mvh
Tormod
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Bare et lite innlegg om bevaring av bunkerser: Det blir hevdet at det er så vanskelig å ta vare på alt, at det blir utdass og krever vedlikehold. Helt sikkert! Man kan ikke forvente at det offentlige skal ta vare på alt, i alle fall ikke alle bunkerser som finnes i landet. Men det offentlige kan stille krav om at bunkerser fredes/blir verneverdige og derved ikke skal rives. Bare for 10-15 år siden klarte man ikke å rive bunkerser, men nye hydrauliske hammere, hydrauliske kjefter og avansert spregning tar det meste i dag. Derfor er "forsvinningstakten" for bukerser økt drastisk den siste tiden, og noen bør gjøre noe med det!

Militære kjøretøy tas hånd om av privatpersoner i stor stil. Dette fungerer greit og gjør at landet har godt med rullende militærhistorie, også tysk. Hvorfor ikke gjøre det samme med bunkerser? Jeg har selv, mange ganger, forsøkt å kjøpe meg en bunkers for å holde denne i stand. Uten hell!! Ingen offentlige instanser vil selge en bunkers til en privatperson ser det ut til! Noen få har klart det og fått seg hytte, fundament for hus eller flott lager, men da bør man tydeligvis "kjenne noen". Jeg vil med glede overta en bunker i mitt nærområde, vedlikeholde denne og ta godt vare på den for kommende generasjoner. Finnes det 1000 mennesker i Norge som tenker likt som meg, så kan vi klare å ta vare på 1000 bunkere. Hvorfor ikke?

Det virker for meg som om det er en inngrodd mistenksomhet mot alle som kunne tenke seg å eie en bunker. Enten så er man redd for atomangrep eller så skal det drives hjemmebrenning i stor stil. Bevaringstanken ser ikke ut til å bli forstått hos de som sitter på brorparten av våre bunkere. Noen som kan gjøre noe med saken?
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

du er ikke den første som har prøv og skafe deg en bunker, jeg har prøv både fra firma siden og privat siden. svaret er nesten det samme vær gang:
nei, men vil ikke selge.

jeg har søk høyt og laft i vestfold etter bunker for og resturer, og holde vedlike, hvis noen veit om noe så si fra.
Veit det er litt off topic.

Dem få bunker som har vært satt til salg har vært alt for høypris, så derfor har dem blir rivet.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Synd at bunkeren er borte, rotet litt rundt i arkivet og fant en tegning jeg laget etter andre tegninger i 1988 i forbindelse med disponering i bunkeren. Den ble da benyttet av HV-02 for lagring av tyngre ammunisjon men var upraktisk da den ikke var spesielt tilgjengelig med pallejekk eller truck.

Tegningen jeg laget dengang gir ikke noe definitivt om byggestyrke A eller B da veggtykkelsen varierer mellom 2,4 og 3 meter. Etter det jeg husker fra dengang tilhørte bunkeren Tysk Marine. Den var dengang helt tom (med unntak av ammunisjon). Alle lettvegger er muligens ikke orginale. Uansett må dette være en av de større frittsående bunkere i Norge (med unntak av ubåt bunkere) innvendig gulvareal er over 400 kvm

Jeg har ikke funnet noe regelbau bunker som ligner.

Mvh
Anders
Attachments
Vækerø 4 B.jpg
Vækerø 4 B.jpg (235.64 KiB) Viewed 299 times
Vækerø 4 C.jpg
Vækerø 4 C.jpg (363.82 KiB) Viewed 299 times
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

AndersHJ wrote:Synd at bunkeren er borte, rotet litt rundt i arkivet og fant en tegning jeg laget etter andre tegninger i 1988 i forbindelse med disponering i bunkeren. Den ble da benyttet av HV-02 for lagring av tyngre ammunisjon men var upraktisk da den ikke var spesielt tilgjengelig med pallejekk eller truck.

Tegningen jeg laget dengang gir ikke noe definitivt om byggestyrke A eller B da veggtykkelsen varierer mellom 2,4 og 3 meter. Etter det jeg husker fra dengang tilhørte bunkeren Tysk Marine. Den var dengang helt tom (med unntak av ammunisjon). Alle lettvegger er muligens ikke orginale. Uansett må dette være en av de større frittsående bunkere i Norge (med unntak av ubåt bunkere) innvendig gulvareal er over 400 kvm

Jeg har ikke funnet noe regelbau bunker som ligner.

Mvh
Anders
Bunkeren var alternativt HK for marinekommandoen. I tillegg til tung ammunisjon var det også avdelingsammunisjon for de vestre HV avsnittene. Det største rummet som ligger innenfor østre inngang var lager for ett HV områdes materiell, resten var disponert av distriktet. Dette rummet var artig da det opprinnelig var en rad med vannklosetter midt i rummet. man satt rygg mot rygg, mer enn ti dasser (husker ikke antallet men det var mange). På tegningen er det også tre små rum langs gangen. Det var dass for offiserer, de hadde dør. Tyskerne hadde tydligvis løs mage. Bunkeren var stilt til disp av godseier Løweskiold (som var ivrig HV offiser). Da konsernet til slutt besluttet å pålegge kraftig husleie flyttet HV ut. Det var en helvetes jobb med sekketraller for å få alt ut. Tyngre amm ble levert til arsenalet på Hauerseter, resten ble flyttet til Lutvann og nytt lager i samlokalisering med HMKG.

ervold
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Modellen er nå lastet opp til Google 3D Warehouse for de som vi ha den.

Link i signaturfeltet.

Mvh
kvamsky
Posts: 3
Joined: 18 Jul 2017 13:53

Bunkere i byer ligger som oftest ikke lenger i sitt opprinnelige miljø og man mister lett helhetsbildet, forståelsen og oversikten. Man kan gjerne verne dem, men hvem vil ha en "betongklump" man ikke kan foreta fasadeendringer på? Endrer man noe som helst (bortsett fra å lage museum) så mister den interessen for oss interesserte uansett. Hadde den blitt innredet til Rema 1000 så hadde vi sikkert klaget enda mer ;-)

Vil heller ha en betongklump som er historisk viktig fra krigen enn parkeringsplasser. Kapitalismen skal ikke alltid få vinne, viktig at man engasjerer seg!
Denne var jo dessuten svært pen også - betong er mitt favorittbygningsmateriale, og det er forferdelig det som skjer i Oslo for tiden hvor man river brutalistiske bygg og slenger opp glass og stål.
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”