Holmenkollen (fjellanlegg)

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

ervold wrote:
rhandber wrote:Nazistisk militæranlegg faktisk...
Vel, det er et spørsmål om hva du legger i betegnelsen nazistisk. Bortsett fra i SS var de aller fleste tyske offiserer lite politisk orientert. De utførte sitt yrke og sine ordre. At vi i ettertid har lett for å kalle alt tysk nazistisk skyldes vel kansje at vi har satt oss altfor lite inn i vår tidligere motstanders historie. Jeg føler vel at du her forsøker å sette igang en diskusjon med din kommentar, det blir ikke med meg. Din manglende historiekunnskap er det bare du som kan bedre.

ervold

Prøver ikke som du hentyde å starte noen som helst diskusjon om noen ting jeg, bare hentyder til avisenes beskrivelse av byggverk som tyskerne etterlot seg. Selv asfalten foran slottsplassen ble av en eller annen journalist beskrevet som nazi-asfalt. Hva med å kalle det for asfalt? og hva med å kalle et slikt anlegg for x-tysk fjellanlegg? Jeg har nok mer historiekunnskap en du tydeligvis tror ervold :)
MVH

Roar Handberg
_________________
Touran86
Posts: 1
Joined: 24 Apr 2012 13:28

Hei :x er det noen som vet no om det er noen nytt om dette anlegget?
ESKIMO
Posts: 1
Joined: 28 Oct 2012 17:28

:m16:
robert_s
Posts: 10
Joined: 14 Jun 2013 15:06

Bump ja
Baard
Posts: 1
Joined: 30 Oct 2015 1:01

-
Last edited by Baard on 10 Mar 2016 13:53, edited 1 time in total.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Når sluttet HV-02/SOFA å bruke Holmenkollen-anlegget som krigshovedkvarter? Det var vel omkring 2005, men jeg husker ikke året.

Da FKS hadde det og det var i full fredstidsdrift før midten av 1980-tallet hadde de temmelig biske hunder mellom de doble gjerdene.
duoprop
Posts: 41
Joined: 10 Apr 2011 18:55

Nå ser det veldig dårlig ut der inne
https://www.youtube.com/watch?v=gUzS9v8X9ks&t=
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”