Hovedøya

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Hovedøya og Gressholmen hadde viktige funksjoner under krigen, GH var bla sjøflyplass og HØ var satt opp med artilleri av ymse slag.

Etter krigen var det folk fra Nylands verksted som demonterte stillingene og dumpet dette i sjøen.

Mitt spørsmål er ; hadde noen av de tilstøtende øyene noen funksjoner, og kjenner noen til disse dumpingplassene ?

Er det sannsynlig at det finnes fjellanlegg også her ute ?
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Her er en link til NRK som forteller om GH,

http://nrk.no/kanal/nrk_gull/1.3590221
Keno
Posts: 2
Joined: 19 Jan 2010 19:43

Jeg snakket med en eldre dame for en stund siden. Hun er oppvokst på Hovedøya. Hun fortalte meg at hun som ungjente på 60-tallet hadde vært inni en undersjøisk tunnel som gikk fra Hovedøya og over til Festningen..? Den var visst utrolig gammel den gang, og de fikk vel ikke lov å være inni der egentlig..
Kan dette være den tunnelen som er nevnt i historiebøkene? Tunnelen munkene visstnok skal ha laget?
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

di hadde vell ikke kunskap nokk til tunellbygging undervann den gangen , mulig jeg tar feil , men mener ganske sikker å ha hørt det
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kart over Hovedøya etter krigen som viser brakkebebyggelsen og fjernlagrene til Riksarkivet.
Attachments
Hovedøya_kart.jpg
Hovedøya_kart.jpg (1.27 MiB) Viewed 122 times
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”