Oslo Handelsgymnasium under krigen

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
aksj
Posts: 1
Joined: 23 Oct 2008 20:49

Dette faller litt utenfor kystfort, men under 2 verdenskrig hadde wehrmacht hovedkvarter under Oslo Handelsgymnasium i Parkveien 65. Det ble da bygget en bombesikker bunkers under skolen, med tilhørende ganger til andre bygninger i området. Er det noen som sitter på informasjon omkring dette? Bilder, plantegninger o.l.?
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

http://www.kystfort.com/forum/topic1516.html

Dette har væt diskutert noen år tilbake her på forumet. Du får ta et lite søk, eller lete litt rundt. Plantegninger eksisterer nok ikke. Hvis du bor i oslo kan du faktisk besøke bunkeren selv.

http://www.dkdigital.no/oslo/ohg.nsf/id ... enDocument

Kan forøvrig en moderator flytte tråden til Oslo/Akershus?
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hallo, var innom bunkeren til Terboven i fjor, se linken under:

http://www.flora-krigshistorielag.com/i ... &Itemid=36

Litt fra brosjyren til Oslo Handelsgymnasium: "Et underjordisk gangnett vart bygd mellom Terboven's og Falkehorst's bunkerer og videre til bunkerkompleks i Cort Adelersgate, Ruseløkken skole, Victoria Terasse, Parkveien 65, Skillebekk og til sentrum."

Ryktet sier at den amerikanske ambasaden bruker deler av tunnelanlegget som rømningsvei og at det er grunnen til at man ikke får innsyn i anlegget...?
Flora krigshistorielag
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Har hørt noe av de samme ryktene, Er stadig på candic KNA, og der sies det blant annet, at deler av kartene, de har er sladdet på grunn av ambasaden og der finnes en del mere under gatene enn det som er offentlig kjent.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Terboven bunkeren er i dag museum. Innganger til tunneller er helt borte. Vi forsker på dette. Gestapo hadde hovedkvarter i Scandic hotellet, 2.etg. Det er en bunkers i kjelleren, men denne har kun 2 innganger, 1 fra bakgården og 1 fra gata rett overfor nødutgangen til Terboven-bunkeren. Fra denne har det ikke vært noen nedgang til tunnellsystemet. Ruseløkka-bunkersen under Ruseløkka skole besto av 1,5 etg, hovedetg. ca. 60kvm, og en mindre underetage. Hadde hovedinngang i bakgården på skolen, denne er jevnet med jorden og støpt igjen, og en luke i muren ut mot liten fotballbane, denne er også helt stengt. Så denne bunkersen er også utilgjengelig, dessverre.

mvh.
Jon-Vegard
Mvh.
Jon-Vegard
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Oslo Sentrum HV-avsnitt (HV-023, jeg husker ikke nå om det gjaldt alle områdene som den gangen var Stabs/støtte-området, Sentrum HV-område, Frogner HV-område, Ullern HV-område, Sogn HV-område og Universitetet HV-område, det gjaldt i hvert fall Universitetet HV-område og avsnitt-staben og minst et av de andre HV-områdene) hadde sitt lager for alt avdelingsutstyr i noe av dette anlegget på 90-tallet fram til 1999, da det ble fraflyttet av Heimevernet og så vidt jeg vet overlatt til eieren av bygget det var under.

Dette var i en gård med adresse Cort Adelers gate men inngang fra Hansteens gate. Inn en vanlig dør og ned i kjellertrappen var det en ordinær tilfluktsrom-ståldør som førte inn til ikke bare et tilfluktsrom i kjelleren men et større, godt vedlikeholdt, kompleks av ganger og rom. Jeg vet ikke hva det ellers hang sammen med, var bare inne i den delen som var lageret til mitt eget HV-område.

Det var egentlig lite egnet som lager, da vi ved øvelser (og selvfølgelig ved mobilisering) måtte bære alt utstyr (til dels tungt) gjennom smale dører og opp trappen til gata for å få lastet det på biler. For oss var det en fin ting at vi i stedet overtok mobiliseringslageret etter en nedlagt infanteribataljon et sted i Oslo som besto av lagerbygg på bakken som var mye bedre egnet til å få ting inn og ut av (HV-avsnittene og HV-området mitt ble nedlagt ved den store omleggingen av HV i 2005/2006, så hva som har skjedd etter det aner jeg ikke)!
askermann
Posts: 5
Joined: 21 Feb 2009 11:55
Location: Asker

Ser at bunkeren i Cort Adelers gate med inngang fra Hansteens gate nå skal bli en del av et nytt hotell.
http://www.plan-og-bygningsetaten.oslo. ... illing.pdf
Så når hotellet er ferdig bygget, vil vi forhåpentlig få en glimrende anledning til å se bunkeren igjen.
Askermann
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Her er dokumentet som nevnes i posten over...
Attachments
Hansteensgate10_saksfremstilling.pdf
(1.03 MiB) Downloaded 79 times
Kai
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det skal innlemmes som en del av allerede eksisterende hotell. Tilhører hotellet i dag, men er ikke i bruk. Har masse bilder fra denne bunkeren. Enkel med 7-8 rom. Har vær brukt av HV i ettertid og bærer preg av det.
Mvh.
Jon-Vegard
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Jon-Vegard wrote:Det skal innlemmes som en del av allerede eksisterende hotell. Tilhører hotellet i dag, men er ikke i bruk. Har masse bilder fra denne bunkeren. Enkel med 7-8 rom. Har vær brukt av HV i ettertid og bærer preg av det.
Det snubles litt i bunkere i dette området. Jeg skal forsøke å sortere det ut. Bygget som ligger intil KNA hotellet (Scandic), med inngang fra Hansteensgt har tilhørt forsvaret. Under det er en bunker som var kommandobunker for Falkenhorst. Han bodde på hotellet under krigen. Bunkeren har tre innganger. En inn fra parkveien (ved siden av innkjøringen til garasjen i kjelleren), en inn fra Hansteensgate og en fra kjelleren i hotellet der de nå har serverrommet. Dette ble solgt til hotellet for noen år siden. Og skal nå bygges ut. Frogner HVområde holdt til her. Oppe i bygget var blandt annet NROF og Narko-Sør. Tvers over Parkveien ligger bunkeren som henger sammen med Handelsgym. Den har inngang fra gateplan i Parkveien og fra kjelleren i skolen. Heg var Sentrum HVområde sine kontorer og lager. Så er det en ny bunker med inngang Hansteensgate nr 16. Den var benyttet av blandt annet USA sin ambasade, så overført til FD senere til HV-02. Her ble hele Avsnitt 23 samlet. Den hadde inngang ved siden av hovedinnganger i nr 16 og ned en trapp. I tillegg hadde den en nødutgang som gikk opp i en lem i gulvet i 1 etg i Cort Adlersgate 14. Her hadde også forsvaret kontorer blandt annet var MP stasjonen der mens det ble pusset opp på Akershus. Denne utgangen ble støpt igjen. Bunkeren ble overført til gårdeieren da Forsvaret ikke lenger hadde behov for den. Den figurerte forøvrig i dagsrevyen i saken om den såkalte Kenwod ligaen. De mixet nark her.
Så har vi bunkeren under Russeløkka skole. Den ble etter at Etj flytte overført til Hv-02 som hadde et område der. Den ble støpt igjen da skolen som ble tilbudt den stillte urimelige krav om oppgradering. Til slutt er det en bunker med inngang på gårdsplassen i Cort Adlersgate 33 Denne ble en tid nyttet av Etj men ble fraflyttet da den var fuktig, og senere avhendet.
Det er godt mulig at det er flere i området, men de har ikke HV hatt oversikt over.
Forøvrig Jon-Vegard, Du kunne jo ihvertfall tatt med sandsekkene som lå igjen i bunkeren ved KNA. Det er behov for slikt hos dere hvis det skulle bli flom. Forøvrig Godt Nyttår til alle.
Mvh
ervold
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

:bravo :m16: :oops:
Mvh.
Jon-Vegard
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

HMK hadde medlemsmøte (Treff) 10 November i fjor i bunkeren (Museet) under Handelsgym,Parkvn 65, som sto nesten ferdig senvinteren 1940.

Vi fikk følgende opplysninger: I 1941 ble det bygget en bunker under skoleanlegget. Bunkeren er bygget over 2 etg, den øverste etg (på kjellernivå) Her var det tilfluktsrom, førstehjelpstasjon,garderober og latriner. Så ble det underjordiske bombesikre tilfluktsrommet gravet ut. Kommandosentralen Der Befehlstand ligger 4-5 meter under bakken og er bombesikker etter 2VK målestokk. Metervis med stål og betomg beskytter bunkeren. I den bunkeren var det kommunikasjonsrum,radiosendere, matvarelagere, vannbeholdere, feltsenger osv. Det ble også innredet et spesiellt rom i 2 etg som skulle fungere som rettslokale og vielsesrum for høyere tyske offiserer.
ED
ErikD
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

ervold wrote:Så er det en ny bunker med inngang Hansteensgate nr 16. Den var benyttet av blandt annet USA sin ambasade, så overført til FD senere til HV-02. Her ble hele Avsnitt 23 samlet. Den hadde inngang ved siden av hovedinnganger i nr 16 og ned en trapp. I tillegg hadde den en nødutgang som gikk opp i en lem i gulvet i 1 etg i Cort Adlersgate 14. Her hadde også forsvaret kontorer blandt annet var MP stasjonen der mens det ble pusset opp på Akershus. Denne utgangen ble støpt igjen. Bunkeren ble overført til gårdeieren da Forsvaret ikke lenger hadde behov for den. Den figurerte forøvrig i dagsrevyen i saken om den såkalte Kenwod ligaen. De mixet nark her.
Her er jeg forvirret. Mener du Cort Adelers gate 16 og ikke Hansteens gate 16? Cort Adelers gate 16 har, selv om den heter Cort Adelers gate, inngangen i Hansteens gate. Hansteens gate 16 derimot er litt spesiell med inngang fra felles gårdsplass for Hansteens gate 16, 18 og 20.

Jeg var i Universitetet HV-område (opprettet i 1950, dvs. først som avdeling i 1948, nedlagt i 2005) på 90-tallet, og da er jeg da ganske sikker på at det var i C.A. gate 16 vi holdt til. Jeg var med i "bæregjengen" da vi flyttet ut i 1999. Jeg fant nå gamle kontoradresser for HV-området, På 1970-tallet var det Hansteens gate 9, 2. etasje, fra 1979-1985 Parkveien 68 (inng. Hansteens gate), 1985-1991: Akershus, bygn. 65, 1992-1999: Cort Adelers gate 16 (inng. Hansteens gate), 1999-2005: HV huset i Smithsvingen 15.

Du skriver at denne bunkeren var ny. Vet du når ble den laget?
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

lilje wrote:
ervold wrote:Så er det en ny bunker med inngang Hansteensgate nr 16. Den var benyttet av blandt annet USA sin ambasade, så overført til FD senere til HV-02. Her ble hele Avsnitt 23 samlet. Den hadde inngang ved siden av hovedinnganger i nr 16 og ned en trapp. I tillegg hadde den en nødutgang som gikk opp i en lem i gulvet i 1 etg i Cort Adlersgate 14. Her hadde også forsvaret kontorer blandt annet var MP stasjonen der mens det ble pusset opp på Akershus. Denne utgangen ble støpt igjen. Bunkeren ble overført til gårdeieren da Forsvaret ikke lenger hadde behov for den. Den figurerte forøvrig i dagsrevyen i saken om den såkalte Kenwod ligaen. De mixet nark her.
Her er jeg forvirret. Mener du Cort Adelers gate 16 og ikke Hansteens gate 16? Cort Adelers gate 16 har, selv om den heter Cort Adelers gate, inngangen i Hansteens gate. Hansteens gate 16 derimot er litt spesiell med inngang fra felles gårdsplass for Hansteens gate 16, 18 og 20.

Jeg var i Universitetet HV-område (opprettet i 1950, dvs. først som avdeling i 1948, nedlagt i 2005) på 90-tallet, og da er jeg da ganske sikker på at det var i C.A. gate 16 vi holdt til. Jeg var med i "bæregjengen" da vi flyttet ut i 1999. Jeg fant nå gamle kontoradresser for HV-området, På 1970-tallet var det Hansteens gate 9, 2. etasje, fra 1979-1985 Parkveien 68 (inng. Hansteens gate), 1985-1991: Akershus, bygn. 65, 1992-1999: Cort Adelers gate 16 (inng. Hansteens gate), 1999-2005: HV huset i Smithsvingen 15.

Du skriver at denne bunkeren var ny. Vet du når ble den laget?
Beklager skrivemåten. Jeg mente "så er det enda en bunker" som har inngang Hansteensgate, men adresse Cort Adlersgate. Alle disse bunkerne ble bygget i løpet av krigen. Jeg var representant for HV-02 da dette ble avhendet. Jeg hadde også ansvaret for låsesystemene. Siden du var i Universitetet på den tiden har vi sikkert vært i kontakt. Jeg jobbet på våpenteknisk på Lutvann med blandt annet ammunisjon og lagere.

ervold
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”