Ukjent Krigsminnelokalitet

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg drev og klikket litt vilkårlig rundt på kartet på kulturminnesøk.no for en ukes tid siden og kom tilfeldigvis over to oppføringer der som pirret nysjerrigheten. Det var to punkter som var registrert som Krigsminnelokalitet, men tittel/beskrivelse sto som Ukjent/Ukjent2. Siden disse ligger ikke langt fra der jeg bor så måtte jeg jo selvsagt ta turen og se om det var noe å finne på disse punktene. Det skulle det vise seg at det gjorde, men man kan jo lure litt på utvelgelseskriteriene for hva som blir registrert i kulturminnedatabasen når det kommer til krigsminner. Spesielt med tanke på alt det andre fra krigens dager som befinner seg i området, men som ikke er registrert.
Uansett, her kommer noen bilder. Om noen drar kjensel på hva det er jeg har fotografert, så setter jeg pris på å bli opplyst :-)

Den første posisjonen. Denne fant jeg inne i tett krattskog på nøyaktig den plasseringen som var angitt i kulturminnedatabasen. Så ingenting annet rundt der som var alternative kandidater. Ser mest ut som et melkespann, men mulig det har noe slags tysk opprinnelse?
DSCF3666.jpg
DSCF3666.jpg (496.37 KiB) Viewed 264 times

På den andre posisjonen så jeg først ingenting, før jeg løftet blikket og kikket litt rundt meg. Da oppdaget jeg det som ser ut til å være en jordvoll i en U-formasjon. I bunnen av U-en så var det et hull, med en jordvoll på utsiden av hullet som dekket det og beskyttet inngangen. Kan kanskje ha vært noe slags splintvern?
DSCF3668.jpg
DSCF3668.jpg (568.16 KiB) Viewed 264 times
DSCF3671.jpg
DSCF3671.jpg (439.77 KiB) Viewed 264 times
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Har ingen aning på den metallsaken, men kan vollen være noe i forbindelse med Gardermoen?

Bare for sammenligning fra Danmark:
http://www.gyges.dk/fliegerhorst_grove1 ... 20Flak.htm
http://www.gyges.dk/fliegerhorst_grove14.htm
Mvh
Tormod
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Stutzpunkt wrote:Har ingen aning på den metallsaken, men kan vollen være noe i forbindelse med Gardermoen?

Bare for sammenligning fra Danmark:
http://www.gyges.dk/fliegerhorst_grove1 ... 20Flak.htm
http://www.gyges.dk/fliegerhorst_grove14.htm
Godt gjettet :-) Ja, dette ligger ved den gamle ringbanen ved Gardermoen.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Den andre plassen lignet ganske mye på dette bildet fra den andre lenken din:
Image.

Kanskje jeg blir nødt til å ta en tur tilbake dit og grave litt i bakken :-)
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hvis du finner rester av et eller annet dekke i bakken nærheten av denne vollen kan det styrke teorien om splintboks for fly :-)
Mvh
Tormod
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Hmmm, spennende. Nå blir jeg jo bare nødt til å stikke en tur tilbake dit i morgen :D
Ringbanen på Gardermoen har jo veldig mye til felles med skissene på de lenkene du la inn over her og at det da også fantes slike splintbokser rundt den er jo da kanskje ikke så unatturlig
--
Tommy
Ugress
Posts: 4
Joined: 09 Aug 2013 23:35
Location: Nannestad

Se der kom det bilder :) Jeg var visst på rett sted allikevel, Tommy. Jeg gikk tvers over de "kulene" og tenkte at disse plutselige hevningene i terrenget virka meget unaturlige. Men fikk ikke inntrykk av hvor store de var pga mørket.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ugress wrote:Se der kom det bilder :) Jeg var visst på rett sted allikevel, Tommy. Jeg gikk tvers over de "kulene" og tenkte at disse plutselige hevningene i terrenget virka meget unaturlige. Men fikk ikke inntrykk av hvor store de var pga mørket.
Heh, ja. Det tok et lite øyeblikk før jeg og innså at det var mer enn en tilfeldig jordhaug. Ikke så greit å få oversikten inne i krattskogen der.
--
Tommy
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”