View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Dec 2018 17:09

Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
 Rødbergodden fort 
Author Message

Merkelig å se igjen. Jeg var stasjonert der 89-90 (8904). Frister litt å reise opp og se plassen igjen selv om jeg hatet plassen den tiden.

10 May 2015 20:49
Profile

Jeg; Trond Johannessen, tjenestegjorde der som servomekaniker i tiden oktober 1970 til og med november 1974! Ut ifra jobben som matros i sjforsvaret hadde jeg jobb ifra kl.08:00-16:00. Var veldig kjent på fortet av den grunn at jeg hadde rutinekontroll av radar systemet i OPS rommet daglig. Gikk daglig på alle 3 kanonene for å sjekke at allt var ok. Hadde noen turer på Skorliodden med en Radar Kvartermester for å kjøre radaren der. Kan fortelle mye om dette fortet, skulle ønske å mimre med gamle kjente!

Servomatros Trond Johannessen.

Last edited by sunriise on 25 Feb 2018 18:32, edited 1 time in total.

23 Feb 2018 17:58
Profile

Falk wrote:
Hei,

trasket rundt på RØF nylig, utrolig trist å se anlegget overgrodd/igjenmurt/sprengt...

Søker mer info om fortet generelt, aller helst en oversiktsplan/ tegninger, evt skisse/ beskrivelse fra tidl tj.gjørende personell.

Hvis jeg har oppfattet det riktig: Hovedinngang ved kaia, ekstern inngang til ammolager ved siden av.
Gang inn til fjellhall, forbi oppgang til 127 mm skyts #3 & #2?
Fjellhall, var det kun forlegning, messe mm, eller IS og andre C3 funksjoner her?
Videre gang opp til kommandobunkere og skyts #1?

Bunker på oversiden av to hovedskyts, var denne for radar/ elektrooptisk sikte, og var det kun ekstern inngang til denne?

Inngang på toppen av fortet, lå denne ved bunker under observasjonshytta?

Mvh

Johan

Inngangen på toppen kalte vi "Gamleanlegget", hilsen Servomatros Trond Johannessen, tjenstegjorde 101970-111974.

23 Feb 2018 19:38
Profile

Jeg; Trond Johannessen, tjenestegjorde der som servomekaniker i tiden oktober 1970 til og med november 1974! Ut ifra jobben som matros i sjforsvaret hadde jeg jobb ifra kl.08:00-16:00. Var veldig kjent på fortet av den grunn at jeg hadde rutinekontroll av radar systemet i OPS rommet daglig. Gikk daglig på alle 3 kanonene for å sjekke at allt var ok. Hadde noen turer på Skorliodden med en Radar Kvartermester for å kjøre radaren der. Kan fortelle mye om dette fortet, skulle ønske å mimre med gamle kjente!

Bilde fra en fest i Rødbergshamn der Axel Robinson hadde en hybel som jeg leide senere i tiden våren/sommeren 1974.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

25 Feb 2018 18:33
Profile

Tegning av opprinelig kommandoplass, som ifbm innføring av KARI-ildledning rundt 1970 ble konvertert til RES-KO:

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

18 Aug 2018 23:26
Profile
Reply to topic   [ 65 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5