Eidsfoss stridsanlegg

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Plantegning over det vestre anlegget.
Her mangler det vel noe...?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:Plantegning over det vestre anlegget.
Her mangler det vel noe...?
Hvis det er nummerforklaringen du sikter til, så så jeg ikke noe til den :-)
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Hvis det er nummerforklaringen du sikter til, så så jeg ikke noe til den :-)
Nei, det var selve bildet jeg tenkte på... Kan ha vært noe krøll med nettleseren min - etter en restart og ny pålogging er det på plass.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Er det forresten noen som har en forklaring på fargevalget i disse stridsanleggene? Det er jo rent så man skulle tro at de som hadde malt dette var på noe slags syre-trip. Har det muligens noe med hvilke deler av anlegget som var gasstette og hvilke dører som var sikre å åpne etc?
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Er det forresten noen som har en forklaring på fargevalget i disse stridsanleggene? Det er jo rent så man skulle tro at de som hadde malt dette var på noe slags syre-trip. Har det muligens noe med hvilke deler av anlegget som var gasstette og hvilke dører som var sikre å åpne etc?
Blir nok litt spekulasjon, da jeg ikke vet sikkert (har aldri sett noen standard beskrevet for dette i alle fall), men jeg vil tro at fargevalget kan være gjort av hensyn til å sikre best mulig "synlighet" i mørke/ under nattbelysning (som jeg ikke kan se om eksisterer ut fra bildene - på kystfort hadde man normalt to sett med lys: Vanlig, og blå nattbelysning, som sikrer nattsynet for personell som skal ut på vaktavløsning i nærforsvareet ol.). Muligens også litt hjemmekoselig "psygologisk" effekt?

For å trekke noen sammenligninger med fartøyer, så har man der skilting etter NATO-standard som tydelig viser hvilke dører/luker/ventiler som skal være åpen/lukket under forskjellige beredskapsgrader etc.
Samme ble brukt på kystfortene (antagelig forde Kystartilleriet var en del av Sjøforsvaret). Jeg vil tro at man i Hæren styrte sikker åpning av dører i slike anlegg gjennom prosedyrer og samband mellom de forskjellige delene (tilsv. hadde man naturligvis også i Sjøforsvaret), men jeg vet ikke hvor relevant det er - kan ikke se noen ABC-sluser på bilder/ romplan?

På fartøyene benyttes forøvrig turkis farge på alle EMP-/tempest-sikrede rom (f.eks. bro og OPS-rom). Fargen er dog ikke spesielt populær på bro, der navigatørene sliter med bla. reflekser om natten og helst skulle sett at alt var sortmalt...
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:Er det forresten noen som har en forklaring på fargevalget i disse stridsanleggene? Det er jo rent så man skulle tro at de som hadde malt dette var på noe slags syre-trip. Har det muligens noe med hvilke deler av anlegget som var gasstette og hvilke dører som var sikre å åpne etc?
Blir nok litt spekulasjon, da jeg ikke vet sikkert (har aldri sett noen standard beskrevet for dette i alle fall), men jeg vil tro at fargevalget kan være gjort av hensyn til å sikre best mulig "synlighet" i mørke/ under nattbelysning (som jeg ikke kan se om eksisterer ut fra bildene - på kystfort hadde man normalt to sett med lys: Vanlig, og blå nattbelysning, som sikrer nattsynet for personell som skal ut på vaktavløsning i nærforsvareet ol.). Muligens også litt hjemmekoselig "psygologisk" effekt?
Gangene ut til stillingene samt observasjonsposten og selve utgangen fra anlegget har slike blålys. Gangene ut til stillingene hadde kun blålys. Den «indre» delen av anlegget hadde bare vanlig belysning fra lysstoffrør.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Espen K wrote:kommer en liten video snutt også etterhvert :)
Hvordan går det forresten med den videosnutten? :D
--
Tommy
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

TommyG wrote:
Espen K wrote:kommer en liten video snutt også etterhvert :)
Hvordan går det forresten med den videosnutten? :D
Den har jeg..... øh.... atte.... kanskje glemt litt :D
Bra du minte meg på den nå, skal se om jeg får gjort noe med den i kveld :bra:
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Nå har jeg endelig fått somlet meg til å legge ut en videosnutt fra anlegget.
Får se om det blir en ny tur i løpet av sommeren for å få tatt noen bedre bilder med vidvinkellinsen min.

http://youtu.be/7C1399w5bmk
Mordred
Posts: 5
Joined: 26 Dec 2012 2:37

Knall filmsnutt fra anlegget :bra:

(forøvrig - min 1. post)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Da fikk jeg endelig kikket på den og :-) Flott filmsnutt. Noen anelse om hva status er på dette anlegget nå? Fremdeles låst og i god stand? Har grunneier noe slags plan for hva han ønsker å gjøre med disse 2 stridsanleggene?
--
Tommy
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Har ikke vert der oppe i det siste men regner med at de fremdeles er avlåst.
Får vel ta en tur for å knipse litt flere bilder og filmet litt mere innvendig nå som en har gopro med vidvinkel, er jo en fin tur på en solskinnsdag :-)
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jeg var for en tid tilbake og tok en nærmere kikk på Eidsfoss stridsanlegg, begge anleggene :)

http://blog.kak.net/2014/05/28/eidsfoss-stridsanlegg/
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”