Radiolinken på Gaustatoppen

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På gaustatoppen ligger det et fjellanlegg som iflg forsvaret er påbegynt i 1954, Jeg snakket med en dame som hadde vært på sykkeltur dit i 1942, og da var det en fangeleir med jugoslaviske fanger der. Disse jobbet med en tunnel i fjellet.
Er det noen som kan noe mere om dette?

Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg har sett et bilde av Gaustahytta der man ser to-tre bergjegere med muldyr foran. Stedet skal ha blitt brukt som formidlingspunkt ("V-stelle") mellom sør og vestlandet.

Problemet er jo at hele området er blitt ganske ombygd etter krigen med NATO-anlegget, har ikke sett noen bilder av området direkte etter 1945 heller...

Forøvrig en veldig fin tur som anbefales for de som ikke har vært oppe på toppen :smile:
Attachments
Hytta fra 1880-tallet med NATO-anlegget i bakgrunnen
Hytta fra 1880-tallet med NATO-anlegget i bakgrunnen
g3.JPG (79.26 KiB) Viewed 1384 times
Det eneste som jeg kunne finne på toppen av Gaustadtoppen fra de fem årene, men er det mer der oppe?
Det eneste som jeg kunne finne på toppen av Gaustadtoppen fra de fem årene, men er det mer der oppe?
g2.JPG (100.64 KiB) Viewed 1384 times
Ventilasjonsanlegg?
Ventilasjonsanlegg?
g1.JPG (54.96 KiB) Viewed 1384 times
Det lå ennå noen snøflekker langs toppen i juli måned!
Det lå ennå noen snøflekker langs toppen i juli måned!
g4.JPG (96.99 KiB) Viewed 1381 times
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Gaustabanen er tydeligvis blitt åpnet for begrenset drift, kom forbi og så at inngangen stod åpen. Et greit alternativ for de som ikke har mulighet til å gå opp til toppen for egen maskin, men for oss andre uten "defekter" bør turen foretas på gamlemåten oppover fjellet slik at en kan få med seg mest mulig av den storslåtte fjellheimen :-)

Edit: flytter denne tråden til seksjonen om anlegg fra 1945-2007.
Attachments
inngang.JPG
inngang.JPG (97.59 KiB) Viewed 1219 times
gang.JPG
gang.JPG (1.61 MiB) Viewed 1219 times
Stasjonen med sjakt ned til bunnen av dalen.
Stasjonen med sjakt ned til bunnen av dalen.
stasjon.JPG (182.22 KiB) Viewed 1219 times
vogn.JPG
vogn.JPG (71.78 KiB) Viewed 1219 times
Den andre, mindre kabelvognen som muligens går opp til tårnet.
Den andre, mindre kabelvognen som muligens går opp til tårnet.
stasjon-2.JPG (124.9 KiB) Viewed 1219 times
Vogn av typen "Levahn", produsert på Oslo Mek. verksted. Denne banen går sannsynligvis opp til toppen med det karakteristiske tårnet.
Vogn av typen "Levahn", produsert på Oslo Mek. verksted. Denne banen går sannsynligvis opp til toppen med det karakteristiske tårnet.
levahn_oslo_mek_verksted.JPG (116.67 KiB) Viewed 1219 times
Den lange gangveien bort til inngangen.
Den lange gangveien bort til inngangen.
yttergang.JPG (58.13 KiB) Viewed 1219 times
Mvh
Tormod
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Nå er ikke dette et radaranlegg, med mindre forsvaret har klart å skjule en radarantenne inni tårnet eller noe. Dette er et rent kommunikasjonsknutepunkt med radiolinker som forbinder østlandet med vestlandet. Er ypperlig punkt for å formidling av trådløst data/taletrafikk via radiolinker, så dette blir egentlig bare en veldig viktig radiolink/radiorepeater.
At tyskerne brukte dette stedet til det samme, er ikke så rart. Stedet har en vanvittig utsikt mot viktige høydedrag på det sentrale østlandet, samt det samme vestover.

Litt rart at de har åpnet banen i fjellet for sivilt bruk, men de har naturligvis låst av alle kritiske områder i anlegget. Tunellbanen opp til toppen har forsåvidt vært en dårlig skjult hemmelighet i veldig mange år. Så det er vel like greit at sivile fjellturister kan bruke den til noe fornuftig.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Burde endre tittel på denne tråden, det er ikke et radaranlegg.

Gaustatoppen er det punkt i Norge som kan sees fra størst areal (og hvorfra man selvfølgelig kan se det samme arealet på en fin dag).
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Gaustatoppen inngikk i "Richtfunk Verbindungen für den Flugmeldedienst" der den såkalte "Michael-Linie" gikk fra Oslo via Gaustatoppen og Skaulen til Jåttå ved Stavanger. Lista, Egerøy (ved Egersund) og et sted som er benevnt Markstein inngikk også i samme system i den sydlige delen. Gaustadtoppen er angitt som et RV-Stelle, altså kun en "videreformidler" (relestasjon). Ukjent hvor mye dette krevde av infrasturktur, men det er helt klart at man trengte bygninger til teknikk og mannskap og solid strømforsyning. Har hørt at banen inne i fjellet opprinnelig var tysk, men har ikke noe bevis.
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Attachments
1200013643.jpg
1200013643.jpg (36.38 KiB) Viewed 729 times
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Her er mine bilder fra en tur vinterstid. Har prøvd å legge de inn kronologisk etter turen fra bunn til topp. Tatt med mobilkamera i farten, beklager kvaliteten.
Attachments
«Portalbygget», innslaget til tunnellen.
«Portalbygget», innslaget til tunnellen.
gaustatoppen-0.jpg (534.89 KiB) Viewed 595 times
gaustatoppen-1.jpg
gaustatoppen-1.jpg (582.18 KiB) Viewed 595 times
Inne i inngangspartiet. Bildet er tatt mot utgangen.
Inne i inngangspartiet. Bildet er tatt mot utgangen.
gaustatoppen-01.jpg (648.85 KiB) Viewed 595 times
gaustatoppen-2.jpg
gaustatoppen-2.jpg (726.97 KiB) Viewed 595 times
Tatt fra utgangen og innover.
Tatt fra utgangen og innover.
gaustatoppen-3.jpg (802.54 KiB) Viewed 595 times
Ombord i «trikken» som går vannrett innover.
Ombord i «trikken» som går vannrett innover.
gaustatoppen-4.jpg (588.08 KiB) Viewed 595 times
Ved mellomstasjonen hvor det er overgang til den vertikale banen.
Ved mellomstasjonen hvor det er overgang til den vertikale banen.
gaustatoppen-5.jpg (632.34 KiB) Viewed 595 times
gaustatoppen-6.jpg
gaustatoppen-6.jpg (649.25 KiB) Viewed 595 times
Her har vi begynt på veien ut i friluft fra endestasjonen til den horisontale banen.
Her har vi begynt på veien ut i friluft fra endestasjonen til den horisontale banen.
gaustatoppen-7.jpg (578.57 KiB) Viewed 595 times
gaustatoppen-8.jpg
gaustatoppen-8.jpg (714.36 KiB) Viewed 595 times
Utgangen på toppen.
Utgangen på toppen.
gaustatoppen-9.jpg (508.17 KiB) Viewed 595 times
gaustatoppen-10.jpg
gaustatoppen-10.jpg (392.69 KiB) Viewed 595 times
På toppen, sett fra utsiden. Dette er samem bygget som i det første bildet til Stutzpunkt.
På toppen, sett fra utsiden. Dette er samem bygget som i det første bildet til Stutzpunkt.
gaustatoppen-11.jpg (491.01 KiB) Viewed 595 times
Skinnegangen til den horisontale banen.
Skinnegangen til den horisontale banen.
gaustatoppen-041.jpg (709.02 KiB) Viewed 595 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Lå visst en værstatsjon på Gaustatoppen som før krigen sendte værmeldinger til bla. Kjevik flyplass.
Attachments
Gausta.jpg
Gausta.jpg (60.47 KiB) Viewed 571 times
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Denne gikk som reprise i går.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Fargebilde fra toppen av Gaustatoppen sommeren 1941, her kan man se telefonlinjen som gikk ned til Tuddal, deler av den er fremdeles synlig idag. Fra en utgått ebay-auksjon.
Attachments
gaustatoppen1941.JPG
gaustatoppen1941.JPG (308.89 KiB) Viewed 257 times
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”