Nes Fort

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

funx wrote:Det stemmer at en 105mm ble brukt som øvingskanon, men det ble det brått slutt på da vi fikk ny generalinspektør for KA i 2000.
Man kan si mye om ham, men han var/er i alle fall en handlingens mann... Var ikke lange tiden innom KAINSP, KNMT eller LDKN, men det er vel få som har satt så mye "spor" etter seg på så kort tid... (onde tunger vil ha det til at admiralstittelen var "belønningen" for en rask og effektiv nedleggelse av KA).
funx wrote:Jeg tjenestegjorde på Nes i 99/00, noen som vet om det ble tatt inn et kull i 00/01?
Skal ikke uttale meg for sikkert, men tviler egentlig på det. Det var vel "oppbruddstilstand" og telling/innlevering av materiell i denne perioden...
funx wrote:Hvordan er det der oppe nå egentlig? Kan man bevege seg inn på området sånn uten videre? Hadde vært morsomt å ta turen oppover igjen. :)
Det var åpent og fritt tilgjengelig så sent som i sommer i alle fall (som du ser av bildene lenger oppe, sto porten delvis åpen, slik at man kunne gå inn. Jeg mener det var et skilt der som sa noe om at det ikke var tillatt å kjøre inn).

Jeg så nettopp et referat fra et kommunestyremøte, hvor kommunen ba fylkeskommunen om å jobbe for at det planlagte "120mm-museet" skulle plasseres på Nes (de var vel sist på banen i den forbindelse sammenlignet med Troms og Sør-Trøndelag). Vet ikke hva status er mht. dette pd.
RasmusTerne

Hei.
Natter skrev: " Jeg er imidlertid ganske sikker på at dette var en 105mm (mulig den ikke sto der opprinnelig), da jeg tilfeldigvis har en av granatene fra denne i kjelleren "
Kanonen var en 10,5 cm SKC/32, flyttet fra Trondenes (Kråkeneset)
da batteriet der ble nedlagt i -89-90.
Sigfred R.
Ketil S.
Posts: 7
Joined: 16 Feb 2009 16:01
Location: Sandnes

Er det ikke blitt tildels hyttefelt der da?
RasmusTerne

Ketil S. wrote:Er det ikke blitt tildels hyttefelt der da?
Se siste linken til lokalavisen.
Sigfred R.
lhansson
Posts: 26
Joined: 20 Aug 2007 15:07
Contact:

Jag har lite bilder på min hemsida från besök i Nes 2006.

http://www.bunkertours.se/mh/nes.html
Pettero
Posts: 2
Joined: 21 Jul 2010 23:49

Som tidligere lødingsværing var jeg på ferie i Lødingen nå i sommer,
Har nu hvert mye på Nes fort opp igjennom årene, Var nu der på rep Øvelse der i 96`
Da skulle vi øves i bombekaster, det var bygd helt nye bombekaster stillinger der, med forlegningsrom topp moderne.
Men var innom der nå i sommer var det tragisk og gå og se på Fortet der, alt av kanoner var murt igjen, digre plakater om utbygging av hytte felt, Uff,Uff,
Tror neppe det hytte prosjektet blir vellykket. med de prisene de skal ha for tomtene.
Har nu også hvert på rep øvelse på Tjeløy fort.
Var nu i førstegangs på Grøtavær fort. Tragisk og lese på forumet hva som har skjedd med Fortet der.
Hadde mange fine minner fra den tiden jeg var der.

Takk for et fint Forum.
Last edited by Pettero on 29 Aug 2010 19:18, edited 1 time in total.
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

jøss hytte tomter ? trudde nes fort var en av kandidatene for 120mm museum , eller er det jeg som tar helt feil ?
men som første som svarer deg så får jeg ønske deg velkommen til forumet Pettero :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

kjell23 wrote:jøss hytte tomter ? trudde nes fort var en av kandidatene for 120mm museum , eller er det jeg som tar helt feil ?
Da har du nok ikke fulgt godt nok med her inne... Lødingen kommune har sovet i timen, så det løpet er nok kjørt (ikke avgjort, men det er vel pd Meløyvær som ligger best an ift. museum). På Nes jobbes det nå aktivt for å få etablert et fengsel.
zimfort
Posts: 1
Joined: 28 Aug 2010 22:12

Natter wrote: På Nes jobbes det nå aktivt for å få etablert et fengsel.
"Fine forhold for fengsel.
– Vi er godt rustet når det gjelder soningsplasser i Norge i dag, men hvis vi skal etablere nye plasser står Nes fort høyt oppe på prioriteringslista, sier justisminister Knut Storberget (Ap).[...] Justisminister Knut Storberget mener forholdene ligger til rette for et fengsel på Nes fort. En avklaring vil skje i løpet av 2011, lovet statsråden da han torsdag gjestet Nes fort. "
(Bladet Vesterålen, 12.august.2010) http://www.blv.no/lokalsider/lodingen/a ... 220894.ece

"En styrke at Lødingen er positiv og står på. Det er en styrke at Lødingen er positiv og står på for å få etablert fengsel i kommunen, slår justisminister Knut Storberget fast." [...] Per i dag er det ifølge justisministeren ikke behov for å etablere nye plasser i Norge. Storberget mener imidlertid at bygningsmassen på Nes fort kan være et fint utgangspunkt for å bygge et fengsel med åpen soning og varetektsplasser. [...] Det er Nes Utvikling som eier det nedlagte kystfortet på Nes. Eierne var ikke representert under justisministerens befaring torsdag, og Bjørn Steien i Nes Utvikling sier til Bladet Vesterålen at han ikke vil la seg intervjue om saken på telefon. Bente Steien sa imidlertid tidligere i sommer at man fra eierhold har vært tålmodig lenge, men ikke kan vente i det uendelige på noe som kanskje skal skje en gang i framtida. – Justisdepartementet fikk for noen år siden tilbud om å leie eller kjøpe deler av bygningsmassen på fortet. Dette tilbudet har ikke departementet tatt stilling til, og det står dermed ennå åpent, sa Bente Steien."
(Bladet Vesterålen, 14.august 2010) http://www.blv.no/lokalsider/lodingen/a ... 222285.ece
RasmusTerne

Vil ikke utviklerene av området slite litt med å få solgt hyttetomter og båtplasser med et fengsel som nærmeste nabo?
Sigfred R.
RasmusTerne

Arbeides fremdeles med saken,ser jeg...
Fra "Harstad Tidende" 6.januar 2011.
Sigfred R.
Attachments
Fengselsplaner.jpg
Fengselsplaner.jpg (147.19 KiB) Viewed 413 times
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Var det ikke snakk om å få asylmottak også ?
Ene dagen er det asylmottak, å neste dagen er kanonene, husene og alt anna borte ?
Hehehe, neida...Var litt stygg der :D
TM
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

he he :D
ow
RasmusTerne

Mer "smånytt" fra Nes Fort. "Hundreårsplugger ?" Ja ja...
Sigfred R.
Attachments
Nes.jpg
Nes.jpg (110.07 KiB) Viewed 314 times
Pettero
Posts: 2
Joined: 21 Jul 2010 23:49

Kanon gave til Lødingen Kommune ...
http://www.lodingen.com/nyheter.php?newsID=3831&katID=1
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”