Ny kategori - Det norske Kystartilleriet

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

On request så har jeg opprettet en kategori for de som har interesse for Kystartilleriet etter 1945. Selv tjenestegjorde jeg i hæren så jeg har lite å tilby denne kategorien, men håper selvsagt at man finner noe å skrive (sikkert veldig mye hvis man tenker etter). Vær litt forsiktig med å legge ut bilder som viser lokalisasjon av de enkelte installasjoner, men utrangert utstyr, rom etc er vel greit. (da vi tok bilde av Kråkvåg Kystfort ble vi fortalt at vi kunne ta bilde av alt, men ikke hvor kanonene ble igjenkjent i terrenget rundt. Bilder av kanoner mot blå himmel var ok).

Fra Wikepedia så finner jeg disse tidligere kystfortene.


Tidligere kystartillerifort
Porshamn

Akershus
Oscarsborg

Hordaland
Buarøy, Fjell, Herdla, Korsnes, Neset, Skjellanger, Tittelsnes

Møre og Romsdal
Julneset,

Nord-Trøndelag
Vaterholmen,

Rogaland
Fjøløy, Tau,

Sogn- og Fjordane
Nesje

Sør-Trøndelag
Austrått, Brettingen, Hambåra, Hysnes, Krågvåg, Tarva

Telemark
Tangen

Troms
Breiviknes, Gibostad, Grøtavær, Grøtsund, Meløyvær, Nes (Løddingen), Rødbergodden, Skorliodden, Skrolsvik, Stangnes, Tjeldøy, Trondenes (Kråkenes), Årøybukt

Vest-Agder
Beltevika, Korshamn, Krossodden, Laksevika, Møvik, Nordberg, Odderøya, Randøya,

Vestfold
Bolærne, Folehavna, Oddane,

Østfold
Kjøkøy, Rauøy, Torgauten


http://no.wikipedia.org/wiki/Kystartilleriet


Erik H
Last edited by Erik H on 20 Sep 2008 21:40, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kan legge til i Rogaland:

Storøy med 2 stk. 7,5 cm. tårnkanoner

Kvala med 2 stk. 7,5 cm. tårnkanoner

Jeg ser du har med Neset under Hordaland, men Neset i Skudeneshavn var i Rogaland med 2 stk. 12 cm. tårnkanoner.

Alle disse batteriene ble bemannet av HV.

I tillegg var Kvitsøy bemannet med sine 4 stk. 17cm. kanoner etter krigen. Her var det også en tid en form for utdanningsvirksomhet for KA i Rogaland. Dette fortet ble også mobilisert under en eller annen internasjonal krise etter krigen. Fjøløy ble omvæpnet fra 21 cm. Mrs. 18 først til 15 cm. kanonene fra Hagland, senere til 12,7 cm. SKC 34. I tillegg så var vel både Hundvåg, Tau og Vigdel i bruk etter krigen.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hei Arquebus
Hva med Vikene, Kvalavåg og Syreneset? Snakket med en hyggelig herre på 82 år fra Salhus her forleden dag, og han fortalte at han hadde vært i militæret på Syreneset Fort. Han hadde også vært på Vikene og skutt med kanonene der mens han var i militæret.

Hvor lenge etter krigen pågikk slikt egentlig? Ble det slutt på driften her såpass tidlig at det ikke regnes med under kystfort som ble ovetatt av det norske forsvaret etter krigen?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:
Hei Arquebus
Hva med Vikene, Kvalavåg og Syreneset?
Jeg er for gammel til å avvise ting jeg ikke har hørt om tidligere, men jeg har ikke hørt om at noen av disse batteriene var satt opp etter krigen. er det mulig å innhente flere kilder som kanskje vet noe om dette? Det som er sikkert er at forsvaret vurderte Syre som lite hensiktsmessig og flyttet kanonene på lager i Stavanger. Vikene (ved Kvalavåg) vet jeg ikke så mye om, men både materiell og plassering antas å ha liten relevans for oppsetninger etter krigen.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

I Vestfold mangler Malmøya fort som ble nedlagt sammen med Tangen fort 1. januar 1996. Dessuten var Torås fort mob-fort på 1950-tallet og frem til begynnelsen av 1960-årene.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Porshamn
Regner med at dette muligens skal være Porsøy og Korshamn (begge ved Ofotfjorden i Nordland)?
Erik H wrote:Hordaland
Buarøy, Fjell, Herdla, Korsnes, Neset, Skjellanger, Tittelsnes
Buarøy (75mm batteri) og Korsnes (målestasjon) var underlagt Visterøy fort sammen med torpedobatteriet og minefeltet på Lerøy. Korsnes torpedobatteri ble etablert på 90-tallet, sammen med minefeltet på Visterøy. Herdla torpedobatteri og Det naue minefelt var underlagt Skjelanger fort. Herdla ble opprettet som eget fort (med Det Naue underlagt) etter ombygningen på begynnelsen av 90-tallet.
Kvarven torpedobatteri inngikk også i Kystartilleriets oppsetning en periode etter krigen.
Finnes det andre "Neset fort" enn det tidligere tyske fortet i Skudesnes (Rogaland)?
Erik H wrote:Rogaland
Fjøløy, Tau,
Mastrafjord (Fjøløy) og Brimse (Hundvåg) minefelter mangler.
Erik H wrote:Sør-Trøndelag
Austrått, Brettingen, Hambåra, Hysnes, Krågvåg, Tarva
Sørviknes torpedobatteri mangler her.

I Nord-Trøndelag mangler Ledangsholm torpedobatteri (som var i oppsetningen en stund etter krigen).
Erik H wrote:Troms
Nes (Løddingen), Tjeldøy
Disse ligger begge i Nordland (Ofotfjorden), hvor også Bremnes fort (Bodø) mangler.
Ellers mangler Malangen torpedobatteri (det siste kystartillerianlegget som ble ferdigstilt - og nedlagt - i 2001) under Troms.
Erik H wrote:Vest-Agder
Beltevika, Korshamn, Krossodden, Laksevika, Møvik, Nordberg, Odderøya, Randøya,
Har aldri hørt om Korshamn andre steder enn i Ofotfjorden... Finnes det noe sted som heter Korshamn på Lista i det hele tatt? (nærmeste er vel Lyngdal. Kanskje det var noe der en stund etter krigen)?

Informasjon fra Wikipedia skal man generelt ta med en klype salt...
Last edited by Natter on 21 Sep 2008 12:28, edited 3 times in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kanskje noen med spesiell interesse kunne sortert dette i en ny tråd?
Hadde vi lagt på bevæpning og årstall kunne det blitt en fin liten liste etterhvert.....

For Rogaland sin del så mangler også Hundvåg fort med 3 x 10,5cm.

Erik
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg har snekret sammen en liste rimelig kjapt, som i alle fall dekker undervannsforsvaret sånn noenlunde (trøtt nå, så det er muligens en del feil - skal kontrollere den senere). Vet ikke om dette er en grei måte å sette opp informasjon på?
Attachments
KA_1945-2001.pdf
(85.87 KiB) Downloaded 140 times
Last edited by Natter on 25 Oct 2008 20:17, edited 1 time in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Erik E wrote:Kanskje noen med spesiell interesse kunne sortert dette i en ny tråd?
Hadde vi lagt på bevæpning og årstall kunne det blitt en fin liten liste etterhvert.....

For Rogaland sin del så mangler også Hundvåg fort med 3 x 10,5cm.

Erik

Her er en grafisk oversikt for kystfort pr 1960 fra bokserien "Norges forsvar" som dekker norsk forsvarshistorie fra vikingtid til nåtid.


http://img219.imageshack.us/my.php?imag ... 960is2.jpg
(merkelig nok så fungerer ikke "img" funksjonen her..)
Mvh
Tormod
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Det kartet var svært interessant og fint, en det er da minst en feil: Randøya fort var da vel ikke i Rogaland, var ikke det i innseilingen til Kristiansand?
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Flere "feil" på det kartet. Virker mere som en plan.
MVH

Stig G
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

En mindre feil jeg ser: jeg trodde Bolærne hadde et 105mm batteri (3 kanoner) i tillegg til de 4 127mm før 75 mm batteriet ble satt opp i 1972/1973, slik at det burde stå Bolærne 4-3 12,7-10,5 hvis dette skulle gjelde 1960-tallet.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Heh... Ja da kan jeg gjenta som sist:

Kanskje noen med spesiell interesse kunne sortert dette i en ny tråd?
Hadde vi lagt på bevæpning og årstall kunne det blitt en fin liten liste etterhvert..... ;-)

Mvh
Erik E
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Et typisk mobiliseringsfort med 3 eller 4 105 mm eller 127 mm kanoner som eneste sjøfrontvåpen, hvor stor ville den typiske krigsoppsetningen være, og hvordan ville den være fordelt (kanonbemanning [hvor stor betjening var det på 105mm SKC/32, 127mm SKC/34 og 150mm SKC/28?], landfrontforsvar, luftforsvar, samband, ops, ildledesentral etc.)?
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

På kartet gjengitt over står det 6 stk 105mm på Oscarsborg. På Søndre Kaholmen er det to stk. i paddeskjold som så vidt jeg forstår ble brukt som øvingskanoner for BSKA. Jeg regner med at de også inngikk i krigsoppsetningen for å bestryke minefelt? Jeg regner med at de øvrige 4 var Kopåsbatteriet som i følge verneplanen ble tatt ut av krigsoppsetningen i 1974?
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”