Avdelingsmerker i Kystartilleriet

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vet ikke hvor interessant dette er, men tenkte det kunne være en ide å legge ut krestene for fortene våre. Dessverre har jeg mistet en god del filer, men kanskje noen kan supplere? Jeg er ingen ekspert i heraldikk og historien bak, men skal forsøke å legge på den info jeg har (igjen må andre gjerne bidra, og det er garantert medlemmer her med mye mer kunnskap enn undertegende på dette området).

Postene kan evt. flyttes til tråder for de respektive fortene om så skulle være ønskelig.

Starter med KA's krest: "Gull tordenkile i rødt" (karmosinrød og gul er artilleriets tradisjonelle farger). Kystartilleriinspektøren benyttet for øvrig samme krest, med tekst "KAINSP".

KA's våpenmerke "Tordenkilen" er bygd opp av to kanoner som spyr ut flammer med lyn som bakgrunn (og ikke et "julenek", slik en del av våre kolleger i blå arbeidsuniform noe respektløst yndet å kalle det...), med opprinnelse fra gresk mytologi hvor lynet var det opprinnelige og sterkeste ildvåpen (Jupiter hadde en tordenkile i høyre hånd som han brukte som et våpen til å kaste etter sine motstandere).

Jeg har sett emblemet i bruk av offiserer fra hær og luft (resp. felt- og luftvernartilleriet), men om det var approbert er jeg usikker på.
I Sjøforsvaret kunne Tordenkilen bæres av befal utdannet til og tjenestegjørende i KA. Emblemet er stadig approbert til bruk av personell som har rett til å bære det, men det blir ikke lenger delt ut (de siste som fikk dette var avgangskullene fra hhv. BSKA og SKSK i 2002).
Emblemet finnes i forskjellige utforminger, og har bla. de senere år blitt anskaffet i tøyutgaver for Sjøforsvarets 4 nye "lette" utgaver av feltuniform (blå, kaki, grønn kamo og ørken kamo) - i hhv. sort på grønn bunn, hvitt på blå bunn og brun på kaki bunn (er nok en del tidligere KA-offiserer i FLO ja... ;-) ).
Attachments
Kystartilleriets våpenmerke - "Tordenkilen"
Kystartilleriets våpenmerke - "Tordenkilen"
Tordenkile_1.jpg (32.99 KiB) Viewed 920 times
Krest - Kystartilleriet
Krest - Kystartilleriet
ka.jpg (52.44 KiB) Viewed 920 times
Last edited by Natter on 18 Oct 2014 15:27, edited 8 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Bolærne fort ("Bolærne øvingsfort" iht. KA's organisasjon de siste årene før nedleggelse): "Rødt tårn i gull".

Denne utformingen ble benyttet som standardsymbol på flere av fortene, med variasjoner i fargekombinasjonen mellom tårn og bakgrunn, uten at jeg kjenner mer til historikken for dette (koblingen mellom et tårn/borg og et kystfort/festning er imidlertid ganske åpenbar...).
Attachments
Krest - Bolærne
Krest - Bolærne
bolf.jpg (58.65 KiB) Viewed 919 times
Last edited by Natter on 13 Nov 2008 22:20, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Breiviknes fort: "Gull pil og bue mot gull vikingskip i rødt".

Kjenner ikke bakgrunnen for utformingen av denne.
Attachments
Krest - Breiviknes
Krest - Breiviknes
breiviknes.jpg (63.83 KiB) Viewed 917 times
Last edited by Natter on 13 Nov 2008 22:20, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Grøtsund fort: "Gull tårn i svart".
Attachments
Krest - Grøtsund fort
Krest - Grøtsund fort
grotsund.jpg (64.35 KiB) Viewed 916 times
Grøtsund_krest_foto_RZ.jpg
Grøtsund_krest_foto_RZ.jpg (548.38 KiB) Viewed 274 times
Last edited by Natter on 20 Jul 2013 21:10, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Herdla fort ("Herdla øvingsfort" iht. KA's organisasjon ved nedleggelse) ble laget ifbm. at fortet ble opprettet i 1994 (var tidligere et batteri underlagt Skjeljanger fort, og benyttet følgelig dette fortets krest).
Hvis hukommelsen ikke svikter helt, er det flere elementer som symboliseres i emblemet: Stevnen på et vikingskip (henspeiler på Herdla's betydning i den delen av historien, med bla. middelalderborgen). Videre ser man et vikingsverd (som også kan symbolisere en torpedo om man vil), og et kors som symboliserer kirken (igjen kan man også se torpedoen her i form av en propell).
Attachments
Krest - Herdla
Krest - Herdla
herdla.jpg (57.76 KiB) Viewed 915 times
Krest - Herdla (foto)
Krest - Herdla (foto)
Herdla_foto.jpg (58.42 KiB) Viewed 762 times
Last edited by Natter on 05 Jan 2009 20:09, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Hysnes øvingsavdeling er jeg usikker på bakgrunnen til, men vil tro at båten er typisk for regionen?

Kresten til tidligere Hysnes fort hadde standard utforming - "Sølv tårn i rødt" (bilde funnet på nett).
Attachments
Krest - Hysnes øvingsavdeling
Krest - Hysnes øvingsavdeling
hysnes.jpg (54.54 KiB) Viewed 912 times
Hysnes2.jpg
Hysnes2.jpg (331.57 KiB) Viewed 76 times
Last edited by Natter on 08 May 2021 17:15, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Krest for Korshamn fort: "Gull stilisert Ofotfjord med hammer i grønt".

Tegning for Korshamn er en av de som er forsvunnet, så her har jeg scannet inn tøymerket, selv om det ikke er av like god kvalitet ("miniquiz": Hva er feil i utformingen av tøymerket?).

Utformingen illustrerer fortets plassering (symbolisert med hammeren, som sammen med fargene er hentet fra Ballangens kommunevåpen), der Ramsundet (Breivika) møter Ofotfjorden.
Attachments
Krest - Korshamn
Krest - Korshamn
Korshamn-Scan.jpg (80.26 KiB) Viewed 911 times
Krest - Korshamn (foto)
Krest - Korshamn (foto)
Korshamn_foto.jpg (67.52 KiB) Viewed 761 times
Last edited by Natter on 05 Jan 2009 20:11, edited 5 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Kråkvåg fort: "To sølv bjelker i blått" (?)

Kjenner ikke bakgrunnen for utformingen av denne.
Attachments
Krest - Kråkvåg fort
Krest - Kråkvåg fort
krakvag.jpg (56.45 KiB) Viewed 909 times
Last edited by Natter on 13 Nov 2008 22:18, edited 3 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Meløyvær fort: "Blå griffen og spyd i sølv".

Jeg kjenner heller ikke bakgrunnen for utformingen til Meløyværs krest, men "Griffen" kommer vel fra Bjarkøys kommunevåpen.
Attachments
Krest - Meløyvær fort
Krest - Meløyvær fort
meloyvaer.jpg (65.62 KiB) Viewed 907 times
Last edited by Natter on 13 Nov 2008 22:17, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Nes fort: "Gull tårn i blått".
Attachments
Krest - Nes fort
Krest - Nes fort
nes.jpg (66.74 KiB) Viewed 905 times
Last edited by Natter on 13 Nov 2008 21:54, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Rauøy fort: "Sølv tårn i svart".
Attachments
Krest - Rauøy fort
Krest - Rauøy fort
rauoy.jpg (60.33 KiB) Viewed 901 times
Last edited by Natter on 13 Nov 2008 21:56, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Skjeljanger fort: "Tre gull bølger i rødt".

Jeg kjenner ikke bakgrunnen for utformingen av Skjeljangers krest, men lurer på om antall bølger kan symbolisere de tre fjordarmene som fortet er plassert ved (Hjeltefjorden, Mangerfjorden og Herdlefjorden)?

Fortet var mobiliseringsfort i mange år inntil nedleggelsen, og merket ble således benyttet sist av mannskapene ved torpedobatteriet og minefeltet på Herdla, inntil dette fikk fortsstatus i 1994.
Attachments
Krest - Skjeljanger fort
Krest - Skjeljanger fort
skjeljanger.jpg (64.65 KiB) Viewed 900 times
Last edited by Natter on 13 Nov 2008 21:57, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Trondenes øvingsavdeling: "Gull griffen og spyd i svart".

Samme utforming som Meløyvær fort, og formodentlig med samme historiske bakgrunn (antar at det har tilknytning til Bjarkøy og vikingtiden?).

Tidligere Trondenes fort hadde så vidt jeg kan huske en annen krest, som muligens var basert på kresten til Harstad Sjøforsvarsdistrikt og Harstads byvåpen? (sølv bølger på blå bakgrunn. Igjen: Korriger meg hvis jeg tar feil her...).
Attachments
Krest - Trondenes øvingsavdeling
Krest - Trondenes øvingsavdeling
trondenes.jpg (63.09 KiB) Viewed 898 times
Last edited by Natter on 09 Nov 2012 1:41, edited 3 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Visterøy fort: "To gull bølger i rødt".

Ganske lik utforming som Skjeljanger, men med to bølger. Igjen tror jeg at dette symboliserer de to fjordarmene som fortet er plassert ved (Raunefjorden og Fanafjorden).
I likhet med Skjeljanger var Visterøy et mobiliseringsfort, og merket ble således sist benyttet av mannskapene ved torpedobatteriet og minefeltet på Lerøy, som var underlagt dette fortet.
Attachments
Krest - Visterøy fort
Krest - Visterøy fort
visteroy.jpg (60.88 KiB) Viewed 897 times
Last edited by Natter on 13 Nov 2008 21:59, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Årøybukt fort: "Sølv tårn i grønt".
Attachments
Krest - Årøybukt fort
Krest - Årøybukt fort
aroybukt.jpg (67.29 KiB) Viewed 896 times
Last edited by Natter on 13 Nov 2008 22:00, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”