Avdelingsmerker i Kystartilleriet

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Takk for et veldig interessant innlegg! Jeg visste ikke at de forskjellige fortene hadde egne våpenskjold (dog litt standardiserte noen av de) Vet du noe om HV-fortene slik som Langesundstangen hadde samme type logo?
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Takk for et veldig interessant innlegg! Jeg visste ikke at de forskjellige fortene hadde egne våpenskjold (dog litt standardiserte noen av de) Vet du noe om HV-fortene slik som Langesundstangen hadde samme type logo?
Det tviler jeg på. HV har jo sitt eget (etter hvert flere forskjellige) avdelingsmerke, som jeg antar ble benyttet. Hvis det var snakk om mannskap fra Sjøheimevernet, så ville de vel benyttet SHV's krest ("Gull anker i mørk blått", med tekst "SHV" + eget "banner" under kresten med avsnitt/område nr.).

Jeg vet at enkelte fort ble bemannet av HV, men jeg er usikker på hva det innebar i praksis. Jeg har faktisk alltid sett for meg at dette ikke var annet enn HV's normale oppgaver ifbm rask sikring av objekter inntil regulære styrker blir mobilisert? De fleste fortene var jo mobiliseringsavdelinger, hvor krigsbesetningene ble kalt inn til kadre-/fortsøvelser med jevne mellomrom (oppfølgingen varierte vel i praksis...). Har aldri hørt at HV-personellet var utdannet til og skulle betjene fortets stridsmidler som sådan?
Last edited by Natter on 13 Nov 2008 22:43, edited 7 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Sandsøy fort (dårlig kvalitet): "Sølv griffen og spyd i blått".
Attachments
Krest - Sandsøy fort
Krest - Sandsøy fort
Sandsoy.jpg (66.56 KiB) Viewed 581 times
Last edited by Natter on 13 Nov 2008 22:28, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Rødbergodden fort/øvingsfort: "Svart tårn i gull"
Attachments
Krest - Rødbergodden fort/øvingsfort
Krest - Rødbergodden fort/øvingsfort
Rødbergodden_scan.jpg (67.69 KiB) Viewed 336 times
Last edited by Natter on 05 Jan 2009 20:40, edited 6 times in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Natter wrote:Jeg vet at enkelte fort ble bemannet av HV, men jeg er usikker på hva det innebar i praksis. Jeg har faktisk alltid sett for meg at dette ikke var annet enn HV's normale oppgaver ifbm rask sikring av objekter inntil regulære styrker blir mobilisert? De fleste fortene var jo mobiliseringsavdelinger, hvor krigsbesetningene ble kalt inn til kadre-/fortsøvelser med jevne mellomrom (oppfølgingen varierte vel i praksis...). Har aldri hørt at HV-personellet var utdannet til og skulle betjene fortets stridsmidler som sådan?
HV drev ikke objektssikring. Fortene var regulært oppsatt med mannskaper fra HV, i alle fall Neset Fort i Skudeneshavn, og batteriene Kvala og Storøy i Haugesund. Dette er beskrevet i de respektive trådene om disse batteriene.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Arquebus wrote:HV drev ikke objektssikring. Fortene var regulært oppsatt med mannskaper fra HV, i alle fall Neset Fort i Skudeneshavn, og batteriene Kvala og Storøy i Haugesund. Dette er beskrevet i de respektive trådene om disse batteriene.
Takk for betimelig korreksjon! Ved nærmere ettertanke ble jo også noen av de tyske torpeobatteriene bemannet av HV en periode etter krigen, men jeg vil tro at dette primært gjaldt utover 50-tallet (mens KA var en del av feltartilleiet)? I hvilken grad gjaldt dette videre etter at KA ble underlagt Sjøforsvaret?

Bør vel være forsiktig med å anta for mye her jeg sitter nå, uten tilgang til referanselitteratur... PDT_Armataz_01_15

Ellers har jeg vanskelig for å tro at ikke mobiliseringsanleggene inngikk i HV's ansvarsportefølje ift. objektsikring ved kupp/ mobiliseringssituasjoner, men jeg er åpenbart ingen guru på HV PDT_Armataz_01_18
RasmusTerne

Hei.
Rett etter kapitulasjonen i -45 gjalt vistnok følgende for de X-tyske fortene (Nord-Norge); Første vaktoppgaver var ved hjemmestyrkene og noe som ble kalt kystpolitiet. Anleggene ble forutsatt overtatt av MKN, med en egen stab fra Kystartilleriet. I -46 ble Kystartilleribrigade Nord opprettet. Brigaden utarbeidet en liste over tyske fort som skulle beholdes. Dette var i første omgang MKB-fort, HKB fortene var "sjøforsvaret uvedkommende"
Finner ingen opplysninger om at noen av fortene i N-Norge noen gang var tenkt bemannet med HV.
Så noen crester med litt dårlige farger. (Griffen finner vi som nevnt tidligere i tråden i våpenet for Bjarkøy kommune og Troms Fylkeskommune)
Hilsen Sigfred R.
Attachments
skann0009.jpg
skann0009.jpg (38.27 KiB) Viewed 545 times
skann0007.jpg
skann0007.jpg (53.99 KiB) Viewed 545 times
skann0006.jpg
skann0006.jpg (45.27 KiB) Viewed 545 times
skann0004.jpg
skann0004.jpg (36.19 KiB) Viewed 545 times
KREST HSD.jpg
KREST HSD.jpg (42.13 KiB) Viewed 545 times
EMB-1.jpg
EMB-1.jpg (40.55 KiB) Viewed 545 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det tviler jeg på. HV har jo sitt eget (etter hvert flere forskjellige) avdelingsmerke, som jeg antar ble benyttet. Hvis det var snakk om mannskap fra Sjøheimevernet, så ville de vel benyttet SHV's krest (lik utforming som Sjøforsvarets avdelingsmerker med gullanker på mørk blå bakgrunn, og teksten "SHV" + eget "banner" under kresten med avsnitt/område nr.).
Jeg har dette fra personer som tjenstegjorde på fortet før nedleggelsen i 1993 at hele fortet, inkludert kanonene ble bemannet av lokalt mannskap fra Bamble HV.
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

HV bemannet også 8,8cm kanonene mot sjømål på Malmøya HKAR 4/980

Mvh
Yngvar
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Trondenes fort, hva står HSA for ? Harstad Sjø ......(?)
TM
RasmusTerne

Hei.
Harstad Festning, -53 -62
Harstad Sjøforsvars Avsnitt (HSA) -62 -67.
Harstad Sjøforsvars Distrikt (HSD) -67 -94.
Omfattet fortene Trondenes, Kråkenes, Stangnes, Grøtavær, Skrolsvik og Sandsøy. Også radarstasjonene Krøttøy, Elgsnes.
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Odderøya fort: "Oppreist sølv oter i blått"

Bildet er "stjålet" fra web-siden Kystartilleri ved Agder-kysten 1899-1999: http://www.agderkultur.no/agder-ka08.2- ... 20Festning ).
Attachments
Krest - Odderøya fort
Krest - Odderøya fort
Odderøya.jpg (185.47 KiB) Viewed 335 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Randøya fort: "Blått tårn i gull"

Bildet er "stjålet" fra web-siden Kystartilleri ved Agder-kysten 1899-1999: http://www.agderkultur.no/agder-ka08.2- ... 20Festning ).
Attachments
Krest - Randøya fort
Krest - Randøya fort
Randøya.jpg (220.11 KiB) Viewed 334 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kresten til Krossodden fort: "Sølv 7-takket stjerne i blått"

Bildet er "stjålet" fra web-siden Kystartilleri ved Agder-kysten 1899-1999: http://www.agderkultur.no/agder-ka08.2- ... 20Festning ).
Attachments
Krest - Krossodden fort
Krest - Krossodden fort
Krossodden.jpg (198.6 KiB) Viewed 333 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Krestene til hhv.:
  • Oscarsborg Festning (OSCF)
    Vardøhus festning (VHUSF)
    Befalsskolen for Kystartilleriet (BSKA) - Grunnleggende befalsutdanning (operativ bransje)
    Befalsskolen for Marinen (BSMA) - Grunnleggende befalsutdanning (teknisk og forvaltning)
    Sjøkrigsskolen (SKSK) - Videregående offisersutdanning
    KNM Tordenskjold (KNMT) - Fagutdanning
Tar også til slutt med en overskt over noen av de overordnede avdelingsmerkene i Sjøforsvarets organisasjon på 90-tallet.
Attachments
Våpenskjold i Sjøforsvaret
Våpenskjold i Sjøforsvaret
Våpenskjold_sjø-1.jpg (69.51 KiB) Viewed 327 times
KNM Tordenskjold (foto)
KNM Tordenskjold (foto)
KNMT_foto1.jpg (66.15 KiB) Viewed 327 times
KNM Tordenskjold
KNM Tordenskjold
KNMT.jpg (92.92 KiB) Viewed 327 times
Sjøkrigsskolen
Sjøkrigsskolen
SKSK.jpg (61.48 KiB) Viewed 327 times
Befalsskolen for Marinen (scan)
Befalsskolen for Marinen (scan)
BSMA_scan.jpg (61.69 KiB) Viewed 327 times
Befalsskolen for Marinen (foto)
Befalsskolen for Marinen (foto)
BSMA_foto.jpg (86.97 KiB) Viewed 327 times
Befalsskolen for Kystartilleriet
Befalsskolen for Kystartilleriet
BSKA.jpg (76.26 KiB) Viewed 327 times
Vardøhus festning
Vardøhus festning
Vardøhus.jpg (58.07 KiB) Viewed 327 times
Oscarsborg festning
Oscarsborg festning
OSCF.jpg (82.33 KiB) Viewed 327 times
Last edited by Natter on 31 Mar 2010 3:32, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”