Stangnes Fort.

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Hei.
Stangnes Fort ble etablert av tyskerne i okt.-40 som MAB 2/511 Harstad syd. Ligger på neset sør for Harstad havneområde. Hovedskyts 3 stk. SKL 45/C06, 10,5 cm.
Ble overtatt 18.mai-45. Tilhørte Kystaryilleribrigade Nord, Harstad festning, (Senere HSA, HSD) som Stangnes Fort
Ombevepnet 1959-60, fikk da 3 stk. 10,5 cm SKC/32 (fra Munkholmen, i paddeskjold), 4 stk 20 mm.Oerlikon og 2 stk. Bofors L/60. I tillegg 2 stk 150 cm lyskastere Oerlikonene
ble i 1979 utskiftet med 4 stk. 20 mm. RH.
Fortet ble nedlagt som stridsanlegg i 1989.Skytset ble skrapet, men sluttstykker og løp ble beholdt som reservedeler for 10,5 cm kanonen på Nes Fort.
Fortsområdet disponeres fremdeles av forsvaret.
Hilsen Sigfred R.
Attachments
Res.Ko på Stangnes.X-Tysk.<br />Foto: G. Røsok (HSD)
Res.Ko på Stangnes.X-Tysk.
Foto: G. Røsok (HSD)
ScreenHunter_018.jpg (27.44 KiB) Viewed 838 times
SKL 45 på Stangnes.<br />Foto: Forsvaret.
SKL 45 på Stangnes.
Foto: Forsvaret.
ScreenHunter_009.jpg (33.54 KiB) Viewed 838 times
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Flere bilder av Anleggene derfra ? :D
TM
RasmusTerne

Hei.
Vel, området er fremdeles militært og avsperret, så man må vel trå litt forsiktig med hensyn til billemateriale? :D
Arkivene etter HSD sitter nok på en god del stoff,antar jeg.
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Muligens litt OT, men innimellom kommer det frem gamle minner, og nå sist fra diverse løpeturer opp til Gansåstoppen i gymtimene på Stangnes VGS... :-)
Innbiller meg at det var en del betong/stillinger der oppe. Må vel sannsynligvis være luftvern i så fall. Noen som vet om det er riktig?
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Har vært på Gangsåstoppen for litt siden, da la jeg ikke merke til noe?
Tenker du på den plassen den kikkerten står ?

Truls. PDT_Armataz_01_09
TM
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TrulsM wrote:Har vært på Gangsåstoppen for litt siden, da la jeg ikke merke til noe?
Tenker du på den plassen den kikkerten står?
Kjenner ikke til noen kikkert (det er nærmere 25 år siden jeg var der...), men det må evt. ha vært på vestsiden av åsen - i området hvor det gikk (går?) en sti opp. Jeg mener det var noe betong, men er ikke i stand til å huske hva det var (stillinger/bunkere). Er vel heller ikke helt usannsynlig at hukommelsen kan spille meg et puss... (ikke første gang i så fall ;-) ).
Litt rart om det ikke har vært noe der oppe dog...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kartskisse:
Attachments
Stangnes_1.jpg
Stangnes_1.jpg (862.99 KiB) Viewed 207 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”