Mineberedskap i Oslofjorden under den kalde krigen

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Snakket med en kollega i dag som fant frem en del bilder fra utrustning av rekvirerte sveipere (trålere) på 90-tallet. Han mente han var med på den siste repøvelsen av disse i 1997-98. Mannskapene var en blanding av fartøyets ordinære mannskap og mobisponert personell med bakgrunn fra minesveipere under førstegangstjenesten (evt. reservebefal) - komplettert med stadig tjenestegjørende.

Han kunne ikke hukse noe annet ift. frekvensen på repetisjonsøvelsene enn at de ble gjennomført "en gang i blant".

Skal sjekke flere kilder...
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Spennende! Dette bør ikke forbli et glemt kapittel av Sjøforsvarets historie.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

All honnør til dere som skriver her!! Masse interessant info dere kommer med.

Bare lurte på en sak:

Er det slik at minevåpenet er totalt nedlagt, og Norge er uten miner på lager i det hele tatt? Nå er jo alle minefeltene i forbindelse med KA historie såvidt jeg har forstått, men er alt materiellet vi hadde her skrotet/solgt/kassert, eller har vi noe av dette igjen på lager i reserve? Miner er jo en forholdsvis enkel måte å sperre av tilgang til sjøområder, men uten mulighet til bestrykning fra KA så har jo minefelt mistet mye av sin verdi.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

marius wrote:Er det slik at minevåpenet er totalt nedlagt, og Norge er uten miner på lager i det hele tatt? Nå er jo alle minefeltene i forbindelse med KA historie såvidt jeg har forstått, men er alt materiellet vi hadde her skrotet/solgt/kassert, eller har vi noe av dette igjen på lager i reserve? Miner er jo en forholdsvis enkel måte å sperre av tilgang til sjøområder, men uten mulighet til bestrykning fra KA så har jo minefelt mistet mye av sin verdi.
"Minevåpenet" eksisterer som en del av Kysteskadren, men vi har i flere år nå kun hatt mineryddingskapasitet (minesveipere, minejaktfartøyer + minedykkere). De få minesystemene som vi har er kun til øving av denne kapasiteten.

Nye minesystemer lå inne i en langtidsplanen for noen år tilbake, men ble aldri realisert. Så vidt jeg vet er alt minemateriell avhendet for lengst - også lagre/ depoter.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Natter wrote:
marius wrote:Er det slik at minevåpenet er totalt nedlagt, og Norge er uten miner på lager i det hele tatt? Nå er jo alle minefeltene i forbindelse med KA historie såvidt jeg har forstått, men er alt materiellet vi hadde her skrotet/solgt/kassert, eller har vi noe av dette igjen på lager i reserve? Miner er jo en forholdsvis enkel måte å sperre av tilgang til sjøområder, men uten mulighet til bestrykning fra KA så har jo minefelt mistet mye av sin verdi.
"Minevåpenet" eksisterer som en del av Kysteskadren, men vi har i flere år nå kun hatt mineryddingskapasitet (minesveipere, minejaktfartøyer + minedykkere). De få minesystemene som vi har er kun til øving av denne kapasiteten.

Nye minesystemer lå inne i en langtidsplanen for noen år tilbake, men ble aldri realisert. Så vidt jeg vet er alt minemateriell avhendet for lengst - også lagre/ depoter.

Oki, takk for svar Natter. Jeg kjente til at vi hadde en viss minerydderkapasitet, men regnet med at all kapasitet for å legge miner er fjernet. De to militære mineleggerene vi hadde (Vale og Vidar) er jo for lengst borte fra den kgl. norske marine, og når alt materiell vi hadde er skrotet så har vi vel ikke noe å laste ombord på sivile fartøy heller.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

marius wrote:Oki, takk for svar Natter. Jeg kjente til at vi hadde en viss minerydderkapasitet, men regnet med at all kapasitet for å legge miner er fjernet. De to militære mineleggerene vi hadde (Vale og Vidar) er jo for lengst borte fra den kgl. norske marine, og når alt materiell vi hadde er skrotet så har vi vel ikke noe å laste ombord på sivile fartøy heller.
I tillegg til Vidar og Vale hadde vi KNM Tyr for de kontrollerbare systemene (stadig i strukturen, men nå med andre oppgaver). Landgangsfartøyene hadde også en primæroppgave som mineleggere, men den kapasiteten er også ute.
Alt materiell for rekvirerte fartøyer (leggere/sveipere) er så vidt jeg vet også kassert for lengst.

Ingen planer om å anskaffe nytt minemateriell pd:
http://forsvaret.no/fmr/Documents/FMR-langversjon.pdf
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”