Kopås batteri

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Siden dette fortet har litt av hvert fra alle "tre" generasjoner i militærhistorien blir det litt vanskelig å plassere tråden på den mest egnete stedet, men jeg tar utgangspunkt i etterkrigstiden siden det er det som er mest synlig idag.

Kopås batteri ligger på Drøbaksiden ved Oscarsborg festning.

Opprinnelig så var det montert 3x Armstrong 15 cm kanoner på Kopås før krigen, disse kanonene var også aktive 9. april 1940 da den tyske flåtestyrken med "Blucher" forsøkte å forsere Drøbaksundet. Tyskerne gjorde små eller få forandring på fortet før i 1944 da Armstrongkanonene ble fjernet fra fortet, uten at erstatningsskytset kom på plass før krigen sluttet.

Etter krigen bestykket med 4 x 10,5 cm SKC/32 fra Blåmannen luftvernbatteri i Bergen. To av kanonene ble bygget inn i kasematter, mens de to andre ble stående i åpne stillinger som tyskerne hadde bygget under krigen. Fortet ble lagt ned i 1974, men alle de fire kanonene ble stående til 90-tallet da kanonene i de åpne stillingene ble fjernet.

Jeg har selv ikke vært der, men har fått noen bilder fra Guttorm Fjeldstad som kan være av interesse for flere her :)

Verneplan for Kopås
http://www.verneplaner.no/?f=oscarsborg&id=82331&a=6
Attachments
kopaas_idag-3.JPG
kopaas_idag-3.JPG (146.4 KiB) Viewed 720 times
kopaas_idag-2.JPG
kopaas_idag-2.JPG (102.39 KiB) Viewed 720 times
kopaas_idag.JPG
kopaas_idag.JPG (171.7 KiB) Viewed 720 times
Den ene kanonen før den ble fjernet. (tatt i 1990)
Den ene kanonen før den ble fjernet. (tatt i 1990)
kopaas1990.JPG (116.04 KiB) Viewed 720 times
kopaas_kart.jpg
kopaas_kart.jpg (93.09 KiB) Viewed 720 times
Mvh
Tormod
Balder77
Posts: 5
Joined: 24 Apr 2011 20:35
Location: Akershus

Hvordan ser det ut på Kopås nå? Da jeg var innom i juni 2012 var det gravemaskiner i sving og det så ut til at alle bygninger/lagerskur var i ferd med å bli revet.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

var der selv i samme tidsperiode. Var en diger kontainer med div rask og skrot. Det er vel bare å tippe at de rydder opp.. kommandobunkeren blir vel sanert også tipper jeg.. men ja, vil gjerne høre mer om dette. .kanskje det var min siste tur der?

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Bilde fra Ervold, fra sommeren 1946.
Attachments
Drøbak_bildeeierErlingVold.jpg
Drøbak_bildeeierErlingVold.jpg (316.08 KiB) Viewed 279 times
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”