Anlegg på Totenåsen

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

På heia over Torsæter ikke langt fra Rausteinshytta (for de som er lokalkjent) er det bygget et anlegg i fjellet med store paraboler på utsiden. Anlegget er vanskelig å få øye på om en ikke "snubler" over dette tilfeldig. Det er ingen inngjerding og man kan spasere rundt i hele området for å titte. Virker som dette ha noe med kommunikasjon å gjøre, men parabolene er satt horisontalt og kommuniserer neppe med satelitter. Var oppe for en titt for et par år siden og da var det tydelig at det hadde vært nylig arbeide på anlegget. Noen som vet hva dette er?
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Datalinjeanlegg? Gammelt troposcatteranlegg?
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Synes ikke at det skal legges ut info og plassering av norske opprative anlegg på ett forum som er åpent for alle PDT_Armataz_01_05
MVH

Stig G
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det er nå pinadø mye annen informasjon forsvaret gir ut selv som er langt verre enn dette ...
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

StigG wrote:Synes ikke at det skal legges ut info og plassering av norske opprative anlegg på ett forum som er åpent for alle PDT_Armataz_01_05
Det burde være en selvfølge ja (uten at jeg har noen som helst kjennskap til hva dette anlegget - om det er militært - måtte være for noe...).
Sindre wrote:Det er nå pinadø mye annen informasjon forsvaret gir ut selv som er langt verre enn dette ...
Det er ikke bare helt usannsynlig, men dessuten fullstendig irrelevant. Det er ikke opp til noen her inne å ta stilling til slike spørsmål.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Hvis området ikke er inngjerdet, og det ikke er noen foto- eller adgang forbudt skilt, er det vel vanskelig å avgjøre om dette er noe en bør være stille om eller ikke.. Jaja.

Min kommentar tidligere var kanhende irrelevant, men mer et lite hjertesukk over forsvaret.
Sindre
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Legg gjerne ut bilder av "ditt" anlegg.
Kjempeide PDT_Armataz_01_07
Legg ut bilder og veibeskrivelse til den stillingen/bunkeren/anlegg du skal betjene i en krigsituasjon.
Tror ikke du vil synes det var så smart alikavel hvis du skulle få bruk for den på allvår. PDT_Armataz_01_09
MVH

Stig G
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Synes selv folk bør være litt varsomme med å fotografere operative militære installasjoner. Kanskje noen med lengre fartstid i forsvaret kan redegjøre for hva som er vanlig praksis i forhold til dette med skilting?

Her er ihvertfall "loven om forsvarshemmeligheter" i sin helhet for de som er interesserte:
http://www.lovdata.no/all/nl-19140818-003.html

Med noen relevante utdrag som ikke nevner noe om skilting:
§ 3. Med bøter eller med hefte eller fængsel indtil 1 aar - om strengere straf ikke er anvendelig paa handlingen - straffes:

1. den, som uten samtykke av Kongen, eller den han dertil har bemyndiget, optar, mangfoldiggjør eller offentliggjør karter, krokier, skisser, fotografier eller beskrivelser over fæstningsverker eller dertil hørende anlæg;

2. den, som ellers optar, mangfoldiggjør eller offentliggjør karter, krokier, skisser, fotografier eller beskrivelser, som kan antages at være til nytte for rikets fiende i krigstilfælde, naar der efter omstændighetene ikke er grund til at anta, at handlingen er foretat i et berettiget øiemed;
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Mitt innlegg er så sarkastisk ment som det bare kan bli.



Ser ingen grunn til å poste bilder av hver eneste lille kamuflasjemalte annretning man snubler over i skogen.

La oss holde oss til innstalasjoner av historisk verdi.
MVH

Stig G
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Som jeg skrev i mitt innlegg ligger anlegget helt åpent. Ingen skilter, ingen gjerder, ingenting. Dessuten heter denne delen av forumet ".........anlegg bygd i perioden 1945-2007".. Tror ikke et anlegg fra 2007 kan kalles historisk StigG!

(I samme område ligger det forøvrig en hytte som ble bygd og brukt av en motstandsgruppe under krigen, den er historisk)

Er det noen terrorister eller fremmede makter som har interesse av anlegget på Totenåsen så regner jeg med at de for lengst har vært på Rausteinshytta og spist vaffler før de har gått de 300 meterne bort til anlegget. Ikke så veldig hemmelig dette mao.

Det er f.ø. ikke sikkert at anlegget er militært heller. Det er brukt grønn militærfarge, men det kan ha andre årsaker.


Men det er selvsagt en riktig diskusjon som her har kommet opp. Det er kanskje best å begrense Forumet til nedlagte installasjoner for å hindre at vital informasjon om anlegg i bruk kommer uforvarende ut her? De fleste som er på dette forum er vel venner av forsvaret og vil ikke under noen omstedinghet skade får forsvarsevne ved å "blåse" hemmelig info i det offentlige rom.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Ser ingen grunn til å poste bilder av hver eneste lille kamuflasjemalte annretning man snubler over i skogen.
Så lenge den kamuflasjemalte innretningen er tyskbygget så er det vel nettopp det dette forumet er til for.... Vårt mål er vel nettopp å få postet bilder av alle små kamuflasjemalte innretninger man snubler over....
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Detaljer om plassering av både militær og infrastrukter er sjelden offentlig informasjon. Du kan selvfølgelig finne mye ved å lete selv, men det betyr ikke at det er en god ting å legge ut plasseringen på internett, førstnevnte krever enormt mye mer ressurser enn å plukke opp plasseringen på internett.

Det står noe om Forsvarets radiolinjenett her:
http://www.fofo.no/filestore/fofo_12--13.pdf
Men det står ingenting om konkret plassering...
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Tarjei wrote:
Ser ingen grunn til å poste bilder av hver eneste lille kamuflasjemalte annretning man snubler over i skogen.
Så lenge den kamuflasjemalte innretningen er tyskbygget så er det vel nettopp det dette forumet er til for.... Vårt mål er vel nettopp å få postet bilder av alle små kamuflasjemalte innretninger man snubler over....
Er den kamuflasjemalte innretningen fremdeles i drift av Forsvaret så mener jeg at man bør være kritisk til å legge ut bilder.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Er den kamuflasjemalte innretningen fremdeles i drift av Forsvaret så mener jeg at man bør være kritisk til å legge ut bilder.
Sier jo seg egentlig selv....eller kanskje ikke....var i alle fall det jeg mente...
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Da har jeg i alle fall fått svar på det jeg lurte på, Einherjer hadde det! Tusen takk!
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”