Meløyvær Fort

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
funx
Posts: 7
Joined: 14 Feb 2009 23:20
Location: Nord-Trøndelag

I min søken etter albumet fra Nes Fort snublet jeg over dette bildet fra Meløyvær en vakker maidag i 2000.
Attachments
120mm in action
120mm in action
P5240042.JPG (171.4 KiB) Viewed 1950 times
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Stilig bilde!!!

Fikk aldri mulighet til å ta slike bilder jeg.. PDT_Armataz_01_09

Satt enten i mobil ildledningsradar for Robot 70 eller lå, forhåpentligvis, godt gjemt i en OP stilling...
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Fint bilde, både rent fototeknisk og at denne typen bilder ikke er så lette å få tak i.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Det ligger visst nå an til at en av kanonstillingene skal bevares som museum. Dette gjennom et samarbeid mellom Sør-Troms Museum, Forsvarsbygg/Skifte Eiendom og fylkeskommunen. Resten kommer til å bli tømt og plombert. Anlegget på Krøttøytoppen er tømt og solgt til driveren av hotellet.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Ole wrote:Det ligger visst nå an til at en av kanonstillingene skal bevares som museum. Dette gjennom et samarbeid mellom Sør-Troms Museum, Forsvarsbygg/Skifte Eiendom og fylkeskommunen. Resten kommer til å bli tømt og plombert. Anlegget på Krøttøytoppen er tømt og solgt til driveren av hotellet.
Hei, takk for info - er nysgjerrig på hva som skjer med møllposeanleggene nå som Forsvaret har begynt å plombere anleggene.

Hva var på Krøttøytoppen? Luftvern eller OP?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ole wrote:Det ligger visst nå an til at en av kanonstillingene skal bevares som museum. Dette gjennom et samarbeid mellom Sør-Troms Museum, Forsvarsbygg/Skifte Eiendom og fylkeskommunen. Resten kommer til å bli tømt og plombert. Anlegget på Krøttøytoppen er tømt og solgt til driveren av hotellet.
da betyr det at annlegget på stor-fosna skal fjernes? isåfall kommer du med dårlige nyheter.. PDT_Armataz_01_09

velkommen til forumet skal du uansett være! PDT_Armataz_01_18

Erik H
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Har ikke fått med meg at det er bestemt hvilket anlegg som skal bevares?
Det blir så vidt jeg skjønner bare ett av hver kategori: 75mm, 120mm og torpedo (en representativ minestasjon antar jeg man ikke ser noe poeng i å bevare...)?
De tre aktuelle "120mm kommunene" har vel alle nå fått somlet seg til et vedtak ift. at de skal jobbe for å få bevart "sitt" anlegg. Personlig heier jeg på Lødingen i så måte, da Nes fort er det best tilgjengelige av de tre kandidatene...
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Det var et oppslag i "Harstad Tidende" i fjor høst som forkynte at det var oppnådd enighet melllom Sør-Troms Museum og Forsvarsbygg/Skifte Eiendom. Fylkeskommunen har vært aktiv i saken. Men om endelig beslutning er tatt vet jeg ikke. På oppslagstidspunktet var det ikke avklart hvem som skulle dekke de langsiktige driftskostnader og i hvilken forfatning anlegget skulle være ved overtagelse. Etter hva jeg har hørt er det en lang rekke detaljer som må avklares i forhold til økonomi.

Krøttøytoppen inneholdt visstnok et radaranlegg (en del av Meløyvær Fort). Dette vet vel andre på dette forumet mer om.

Jeg har vært på Krøttøytoppen to ganger. Krøttøy er et praktfullt tur- område. Anbefales. Tilgjengelig med hurtigbåt fra Harstad og overnatting kan skje i tidligere befalsmessa, som nå er hotell.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:Det var et oppslag i "Harstad Tidende" i fjor høst som forkynte at det var oppnådd enighet melllom Sør-Troms Museum og Forsvarsbygg/Skifte Eiendom. Fylkeskommunen har vært aktiv i saken. Men om endelig beslutning er tatt vet jeg ikke. På oppslagstidspunktet var det ikke avklart hvem som skulle dekke de langsiktige driftskostnader og i hvilken forfatning anlegget skulle være ved overtagelse. Etter hva jeg har hørt er det en lang rekke detaljer som må avklares i forhold til økonomi.
Synes jeg så en artikkel ganske nylig hvor Lødingen kommune vedtok at de skulle jobbe for å få "museumskanonen" på Nes. Enten husker jeg feil (langt fra usannsynlig... ;-) ), eller så er politikerne i Lødingen akterutseilt (heller ingen overraskelse mtp. hvordan styre og stell har vært der den siste tiden...). Hvis planene om å etablere fengsel på Nes går gjennom, er det kanskje ingen god kombinasjon med museum heller..?
Blir uansett spennende å se hvor de overlevende anleggene ender opp. FLO har jo nå startet arbeidet med nedmontering og gjenstøping av anleggene, så om ikke avgjørelsen er tatt kan (bør) den ikke være langt unna.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Ole wrote:
Krøttøytoppen inneholdt visstnok et radaranlegg (en del av Meløyvær Fort). Dette vet vel andre på dette forumet mer om.
Har fått høre at det var et radaranlegg, sannsynligvis hovedsaklig tiltenkt fredsbruk ettersom den ikke var hev/senkbar slik som de andre varslingsradarene på Meløyvær.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

En link til litt historikk rundt Krøttøy og Meløyvær Fort.

http://www.valhall.no/historie/forsvaret/
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Krøttøytoppen. Nå i privat eie.
Attachments
Bjakøy 064.JPG
Bjakøy 064.JPG (187.96 KiB) Viewed 1234 times
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

er det en op vi ser her ?
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

kjell23 wrote:er det en op vi ser her ?
Ja. Innenfor er det meste fjernet. En post til finnes på en høyde litt lenger unna. Forøvrig et innholdsrikt fjell.
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

trudde alt sto der ute enda jeg , er ikke meløyvær en av 3 kandidater til 120mm musem ?
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”