Meløyvær Fort

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

kjell23 wrote:trudde alt sto der ute enda jeg , er ikke meløyvær en av 3 kandidater til 120mm musem ?
Du blander sammen radarstasjonen på Krøttøytoppen med kystfortet...
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Natter wrote:
kjell23 wrote:trudde alt sto der ute enda jeg , er ikke meløyvær en av 3 kandidater til 120mm musem ?
Du blander sammen radarstasjonen på Krøttøytoppen med kystfortet...
Stemmer nok at alt som gjelder radarstasjonen er tømt. Området er som nevnt solgt. Kanonanleggene er i forsvarets eie og skal være intakte i påvente av avgjørelse om vern.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Et par bilder til fra Krøttøy.
Attachments
DSCF4861.JPG
DSCF4861.JPG (135.72 KiB) Viewed 705 times
Uansett beliggenhet og komfort; dette bønneropet dukker alltid opp.
Uansett beliggenhet og komfort; dette bønneropet dukker alltid opp.
DSCF4852.JPG (150.54 KiB) Viewed 705 times
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Skal Meløyvær fort fredes? Se TV2 innslag:

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/ska ... 06451.html

Jan
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jan wrote:Skal Meløyvær fort fredes? Se TV2 innslag:

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/ska ... 06451.html

Jan
Synes nå så tydelig jeg så et glimt av denne skissen ca. 1 minutt ut i klippet:
Image

Har de innhentet tillatelse til å bruke den tro? :-)
--
Tommy
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jaggu har de ikke brukt den skissen gitt.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Fredningsobjektene, kanon Alfa og kommandosentralen Delta
Attachments
Kanon Alfa
Kanon Alfa
brensholmen031010 fra telefon 047.jpg (66.14 KiB) Viewed 479 times
Kommandosentralen Delta
Kommandosentralen Delta
DSCF4850.JPG (132.08 KiB) Viewed 479 times
NfAvdSj
Posts: 3
Joined: 09 Mar 2011 22:32

Natter wrote:
kjell23 wrote:trudde alt sto der ute enda jeg , er ikke meløyvær en av 3 kandidater til 120mm musem ?
Du blander sammen radarstasjonen på Krøttøytoppen med kystfortet...
Radarstasjonen på Krøttøya var der før fortet ble bygget. Da fortet var ferdig i 1989, var det et nytt anlegg på Krøttøytoppen. Dette innehold Signalstasjon med varslingsradar, luftvernradar og luftvern reserve kommandoplass, støttepunktkommandoplass for deler av nærforsvaret, nærforsvarsstillinger og en stilling for Robot-70 luftvernmissil. Bunkeren som er avbildet litt nedenfor toppen var en fortifisert observasjonspost for bombekaster op.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har de innhentet tillatelse til å bruke den tro?
Denne tråden så jeg ikke før nå (Velkommen Tkin NfAvdSj!)

Nei, ingen har spurt meg om bruken av denne.. hmm. Selvsagt syns jeg det er hygg å se sine tegninger på tv etc, men enda mer hygg hvis noen spør da... da føler du at man setter litt pris på jobben man gjør.

Glad jeg skriver kystfort.com på de fleste tegningene da.. så man får jo noe cred :sjef:

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik H wrote:
Har de innhentet tillatelse til å bruke den tro?
Denne tråden så jeg ikke før nå (Velkommen Tkin NfAvdSj!)

Nei, ingen har spurt meg om bruken av denne.. hmm. Selvsagt syns jeg det er hygg å se sine tegninger på tv etc, men enda mer hygg hvis noen spør da... da føler du at man setter litt pris på jobben man gjør.

Glad jeg skriver kystfort.com på de fleste tegningene da.. så man får jo noe cred :sjef:
Du får bare sende de en regning på 3-4000 da :-)
--
Tommy
KriEik
Posts: 25
Joined: 07 Jun 2011 18:10
Location: Herøy M&R

I min tid på Grøtavær ( 1964/65) ble radarstasjonen på Krøttøy bemannet av radarfolk fra Grøtavær og Skrolsvik. Vedkselvis fra hver av fortene. Guttene fra Grøtavær holdt på å stryke med da båten de reiste ut med kantret i hard vind. En av de svømte til lands over 100 m og hadde til og med capsen på hodet da han kom fram. De andre holdt seg i den kantra båten og ble berga av folk som kom til.
fre
Posts: 1
Joined: 29 Nov 2011 2:34

Meløyvær bevares, Nes er under nedbygging, radarstasjoner er borte, kanoner er borte, en kanon vil bli murt opp ved nes kai, kanon 1 og 2 tømmes foreløpig innvendig, usikker ang op, og hele greia inkl de fleste gamle tyske installasjoner er fotomanipulert bort fra kartene på feks gulesider og kvasir, dog ikke i google. :cry:
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

En av kanonene på Meløyvær er helt uten landtilknytning til resten av fortet, og her må det anlegges egen utskipningshavn for å fjerne installasjonene.
Attachments
Samme kanon som avbildet øverst i tråden.
Samme kanon som avbildet øverst i tråden.
Bjarkøy190911 038.JPG (125.31 KiB) Viewed 171 times
Utsikt fra kanon C mot observasjonspost
Utsikt fra kanon C mot observasjonspost
Bjarkøy190911 041.JPG (130.56 KiB) Viewed 171 times
057.JPG
057.JPG (144.84 KiB) Viewed 171 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:En av kanonene på Meløyvær er helt uten landtilknytning til resten av fortet, og her må det anlegges egen utskipningshavn for å fjerne installasjonene.
Det var vel en provisorisk kai under byggeperioden her, så det er neppe noe problem.

Er bildene tatt nylig? Glassfiberen på Nes var nesten hvitfalmet da jeg var der for et par år siden, så til sammenligning har ting holdt seg utrolig bra på Meløyvær...
Attachments
120mm MELF.jpg
120mm MELF.jpg (143.18 KiB) Viewed 169 times
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

De to øverste bildene ble tatt i fjor. Det siste bildet ble tatt forrige helg og viser en steinfylling som ikke var der forrige gang jeg dro forbi. Jeg antar at man benytter et landgangsfartøy for å frakte vekk kanonen og annet utstyr.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”