besøk i fjellanlegg

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

I helgen var jeg en tur i Vest agders fylkesmann's administrasjons senter i krig. eller noe sånt. Det var morro. bygd i 1978, så egentlig litt for moderne for meg men imponerende.

her var det luft renseanlegg og tror det till og med var noe desinfiserings greier i luft slusa, kantine, oppholdsrom. opprasjonsledelses rom, nrk studio, radio studio +++.
Desuten var det laget et lite museum av gammelt sivilforsvast utstyr.
huron
Posts: 9
Joined: 23 Jul 2009 8:23

Er det bare å stille opp hos fylkesmannen eller må det avtales tur?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Antar at du var inne i anlegget ved Fjellgata?
Mvh
Tormod
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg trodde (det var i hvert fall planen) det på 70- og 80-tallet ble bygget to beredskapshovedkvarter for hvert fylke, et "nærhovedkvarter" og et "fjernhovedkvarter", der nærhovedkvarteret var i eller ved byen der fylkesmannen holder til, mens fjernhovedkvarteret var "langt utpå landet" og skulle ta over hvis nærhovedkvarteret var slått ut, eller det krevdes mer beskyttelse?
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”