Ormaneset, Rogaland

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Anlegget sitt, det:

Image'

Image

Image

Image

Finnes under "Se hva som kommer" på Skifte.no sine sider. Klarte ikke å linke til artikkelen.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er vel tørt og fint der inne, men når ble dette bygd? og har det vært lagringsplass for militæret?

Erik H
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Ifølge artikkelen ble anlegget opprinnelig bygget i 1964 og utvidet i 1994. Ettersom en av hallene er verkstedshall mens de andre er lagerhaller, i tillegg til at anlegget har egen fergelem går jeg ut ifra at det er snakk om et slags mobiliseringslager.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ganske sikkert at dette blir kjøpt av Rennesøy kommune og utviklet til næringsformål!
Her er noen tall fra Skifte:
Administrasjonsbygg, ca 400 m2
Bygget er i to etasjer. 1. etasje inneholder kontorer, møterom, spiserom, garderobe, toaletter og dusjer. Underetasjen inneholder verksteder, teknisk anlegg og har store dører/porter.

Enhetsbygg, ca 500 m2
Bygningen fra 1994 har huset brannstasjon, garasje, trafo og varmesentral.

Verksted i fjellhall, ca 1.700 m2
Betongbygg plassert inne i fjellhall. Fjellhallen fra 1992/1994 har kjøreport.

Tre lager i fjell
Den eldste hallen (1964) er også den største ca 12.000 m2 (fordelt på 6 haller). Lagerhall 2 og 3 (1992/94) er identiske, og utgjør hver ca 1.500 m2 (ca 3.000 m2 inkludert adkomsttunell).

To kaianlegg
Det nyeste kaianlegget (1994) er i god stand og har mulighet for anløp av ferge.

I tillegg finnes det diverse småbygg på eiendommen.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Flott funn!

Tipper at dette er NORDEP som står beskrevet her:
http://www.kystfort.com/forum/topic2091.html
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:


Flott funn!

Tipper at dette er NORDEP som står beskrevet her:
Joda.... bor ikke langt fra dette anlegget og kan bekrefte at det står "NORDEP" på skiltet utenfor.
Her lokalt kalles det "Hodne depot" eller bare Hodneanlegget og har en rekke myter og mystiske historier hengende over seg.... Hørte mye om dette før med mystiske ubåtbesøk via undersjøiske innganger osv. :-)

Erik
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Dette måtte da egne seg ypperlig som kystfort.com klubblokale? God plass til å lage modeller, legge ut kart for grunnarbeide i søk etter anlegg etc. :D
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

NORDEP-anlegget på Åmøy omfattet primært lagre for uavhengige minesystemer og verkstedsfasiliteter for vedlikehold av disse, men jeg går ut fra at dette anlegget ligger på en annen øy..? (ut fra bildene å dømme, virker det ikke å være snakk om minelager).
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Minelageret var som du sier på Åmøy, mens bildene her er fra Rennesøy. Uten å vite detaljer så antar jeg at det er snakk om en to-delt lagring her... Miner på Åmøy og annet stæsj på Rennesøy.

Erik
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Hei.
Var med på instaleringen av avfukteranleggene og Ventilasjon/avtrekk til
Mineverksted og Sandblåserhall som ble bygget i nyere tid.
Det var da lagret store mengder miner og annet "hissig" utstyr.
Hadde hørt de samme historiene om u-båt tuneller som Erik nevner.
Anlegget er stoooort men u-båt tuneller......? neppe.
Utrolig at et slik moderne og påkostet anlegg skal skrotes PDT_Armataz_01_03
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hukommelsen er ikke det den en gang var, men jeg er rimelig sikker på at det ble etablert et klargjøringsverksted for kontrollerbare miner (spesifikt et kabelverksted) på Rennesøy - mulig det var her, og 1994 kunne stemme bra i så måte..?

Tror ikke det var snakk om anlegg for sandblåsing og overflatebehandling av mineskall for de kontrollerbare systemene, siden kapasiteten på Østøya (Horten) var tilstrekkelig, men det var også snakk om å legge ned på Østøya og flytte alt til Rennesøy. Det ble neppe iverksatt dog, pga. den raske avviklingen av Kystartilleriet...
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Da er kommunen blitt ny eier av anlegget.
http://www.aftenbladet.no/lokalt/112275 ... nlegg.html

Planen er å utvikle dette til ny næringseiendom og man har visst allerede leietakere på lur. Må si jeg er litt spent på hvem som flytter inn her:-)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Slo meg først nå at jeg faktisk har vært her noen ganger... PDT_Armataz_01_09 (til mitt forsvar skal det sies at det alltid var midt på natten, og således ikke så lett å kjenne seg igjen fra bildene PDT_Armataz_01_18 ).

"Overskuddsmateriellet" til IDA-anleggene (dvs. de 4 anleggene som ikke ble bygd) ble demontert, pakket, registrert og lagret her (noe ble senere tatt i bruk ved ombyggingen av de 3 torpedobatteriene fra T1 til TP613).

Ellers var det litt forskjellig materiell som ble oppbevart her.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Om anlegget på Rennesøy.
http://www.tu.no/it/article234366.ece
Kurt
Posts: 5
Joined: 18 Nov 2008 14:11

Rennesøy depot.
Deler av anlegget var en tid lager for sjøminer. Disse minene skulle i tilfelle krig legges av de lokale fergene. Derav fergelemmen som er satt opp på kaiområdet. Inne i hallene var det foruten miner også lagret mine baner og luftvern kanoner (40mm). På fergene var det tilrettelagt for hurtig montasje av dette utstyret. Minnes at det tok ca en time rigge et fartøy.
Alle minene er skrotet, mine banene er hugget ved Brdr. Anda skips opphugning og kanonene ble fraktet til Haakonsvern for skrotning. Jeg klarte å redde en av kanonene (fra M/F Stavanger), denne er nå ho sRogaland Krigshistorisk Museum. En av hallene ble også i den siste tiden brukt som lager for Rogaland SHV avsnitt. Hovedsaklig fartøy utrustningene. Var også i samme periode mellomlager for kassert materielle, art og uniformer. Alt kassert art. materiell ble fordelt mellom Arquebus krigshistoriske museum og Rogaland krigshistoriske musem. Stort sett alt av historisk materiell ble reddet.
mvh
Kurt
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”