Gjeterøya.

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Lt.Johnsen
Posts: 27
Joined: 08 Feb 2009 17:14
Location: Skien

Har hørt endel rykter opp mellom tiden vedr. Gjeterøya ved Langesund.
Både om fjellanlegg og stay behind aktivitet.
Noen som vet noe?

MVH

Jon Atle
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg kan bare komme med noen flere antagelser her...men jeg har også hørt de samme ryktene om at en hytteeier fra Oslo tilhørende "Stay behind" skal hatt et større våpenlager på enten Gjeterøya eller Fugløya.

På Fugløya er det forøvrig rester av kanonbatteri fra Napoleonskrigene, med rester av et kruttkammer og festningsmurer, for mer informasjon om det sjekk ut den siste utgaven av "Det skjer i Bamble".
Mvh
Tormod
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Stutzpunkt wrote:Jeg kan bare komme med noen flere antagelser her...men jeg har også hørt de samme ryktene om at en hytteeier fra Oslo tilhørende "Stay behind" skal hatt et større våpenlager på enten Gjeterøya eller Fugløya.

På Fugløya er det forøvrig rester av kanonbatteri fra Napoleonskrigene, med rester av et kruttkammer og festningsmurer, for mer informasjon om det sjekk ut den siste utgaven av "Det skjer i Bamble".
Gjeterøya tilhørte skibsreder Hans Otto Meyer, som hadde en samling kanoner o.l. der. Det var ansatt en vaktmann som bodde der og det ble avslørt et hjemmebrenneri. Dette førte til at pr kåte politiadvokat Benedikt de Vibe troppet opp med politi og presse. Dette ble opptakten til offentliggjøringen av litt om Stay Behind. Siden ble saken klønete behandlet av de fleste som var involvert. Forøvrig, de våpen som ble vist i pressefotoet var ikke mer enn du kunne finne hos mange våpeninteresserte med nogenlunde trygge lagringsforhold på slutten av 70 tallet. Det eneste som er litt sært er Girojet rakettgeværet, selv 60mm PVRK var i omløp hvis du visste hvor du skulle spørre. Ammunisjonen var det nok verre med.
ervold
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Takker! Det var oppklarende info!

Vet du noe mer om kaliber på disse kanonene?
Gjeterøya tilhørte skibsreder Hans Otto Meyer, som hadde en samling kanoner o.l. der.
Mvh
Tormod
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Stutzpunkt wrote:Takker! Det var oppklarende info!

Vet du noe mer om kaliber på disse kanonene?
Gjeterøya tilhørte skibsreder Hans Otto Meyer, som hadde en samling kanoner o.l. der.
Jeg vet ikke noe om disse, men kan tenke meg noen pak og lignende (slikt som folk med sans hadde stående i hagen). Husker bare at det var noe styr om dette i avisen da saken pågikk i november 1978. Meyer var jo oppriktig interessert i våpen, dog uten samlerlisens. Forøvrig var han så vidt jeg vet aldrig fast i Stay Behind, men en meget god støttespiller. med store resurser, bl. a eget flyselskap.
ervold
User avatar
Lt.Johnsen
Posts: 27
Joined: 08 Feb 2009 17:14
Location: Skien

ervold wrote:
Stutzpunkt wrote:Jeg kan bare komme med noen flere antagelser her...men jeg har også hørt de samme ryktene om at en hytteeier fra Oslo tilhørende "Stay behind" skal hatt et større våpenlager på enten Gjeterøya eller Fugløya.

På Fugløya er det forøvrig rester av kanonbatteri fra Napoleonskrigene, med rester av et kruttkammer og festningsmurer, for mer informasjon om det sjekk ut den siste utgaven av "Det skjer i Bamble".
Gjeterøya tilhørte skibsreder Hans Otto Meyer, som hadde en samling kanoner o.l. der. Det var ansatt en vaktmann som bodde der og det ble avslørt et hjemmebrenneri. Dette førte til at pr kåte politiadvokat Benedikt de Vibe troppet opp med politi og presse. Dette ble opptakten til offentliggjøringen av litt om Stay Behind. Siden ble saken klønete behandlet av de fleste som var involvert. Forøvrig, de våpen som ble vist i pressefotoet var ikke mer enn du kunne finne hos mange våpeninteresserte med nogenlunde trygge lagringsforhold på slutten av 70 tallet. Det eneste som er litt sært er Girojet rakettgeværet, selv 60mm PVRK var i omløp hvis du visste hvor du skulle spørre. Ammunisjonen var det nok verre med.
ervold

Slik jeg har forstått det er øya fremdeles i familiens eie.
Kjenner endel dykkere som jakter krabbe rundt øya ifølge disse ser det ut som om det er mye brudd stein på bunnen rundt øya.
Var det ikke en skyte episode der ute for noen år siden?

MVH

Jon Atle
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Tar og flytter denne tråden til "norske militære anlegg..." p.ga temaet.
Mvh
Tormod
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Lt.Johnsen wrote:
ervold wrote:
Stutzpunkt wrote:Jeg kan bare komme med noen flere antagelser her...men jeg har også hørt de samme ryktene om at en hytteeier fra Oslo tilhørende "Stay behind" skal hatt et større våpenlager på enten Gjeterøya eller Fugløya.

På Fugløya er det forøvrig rester av kanonbatteri fra Napoleonskrigene, med rester av et kruttkammer og festningsmurer, for mer informasjon om det sjekk ut den siste utgaven av "Det skjer i Bamble".
Gjeterøya tilhørte skibsreder Hans Otto Meyer, som hadde en samling kanoner o.l. der. Det var ansatt en vaktmann som bodde der og det ble avslørt et hjemmebrenneri. Dette førte til at pr kåte politiadvokat Benedikt de Vibe troppet opp med politi og presse. Dette ble opptakten til offentliggjøringen av litt om Stay Behind. Siden ble saken klønete behandlet av de fleste som var involvert. Forøvrig, de våpen som ble vist i pressefotoet var ikke mer enn du kunne finne hos mange våpeninteresserte med nogenlunde trygge lagringsforhold på slutten av 70 tallet. Det eneste som er litt sært er Girojet rakettgeværet, selv 60mm PVRK var i omløp hvis du visste hvor du skulle spørre. Ammunisjonen var det nok verre med.
ervold

Slik jeg har forstått det er øya fremdeles i familiens eie.
Kjenner endel dykkere som jakter krabbe rundt øya ifølge disse ser det ut som om det er mye brudd stein på bunnen rundt øya.
Var det ikke en skyte episode der ute for noen år siden?

MVH

Jon Atle
Mener å huske at det var oppsynsmannen som jaget vekk folk som hadde gått iland. Han truet vist med hagle, men husker ikke om det ble løsnet skudd. Det kom ihvertfall i avisen.
ervold
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

har hørt at det ble ved en feiltagelse avsørt et hemeligmilitært våpen lager på gjeterøya hvet ikke åstallet , men hvet også at det ikke er særlig populært å gå i land på øya
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

persi88 wrote:har hørt at det ble ved en feiltagelse avsørt et hemeligmilitært våpen lager på gjeterøya hvet ikke åstallet , men hvet også at det ikke er særlig populært å gå i land på øya
Ikke så rart at en våpeninteressert mann med våpenlager i kjelleren hjemme, også hadde noe på hytta. Hjemmebrentsaken tidligere omtalt begynte så vidt jeg har lest på øya og førte til at dette ble en sak både for politi og presse. Det var visst vaktmesteren på øya som drev bigesjeft med spritprodiuksjon så vidt jeg husker.
ervold
User avatar
Lt.Johnsen
Posts: 27
Joined: 08 Feb 2009 17:14
Location: Skien

Bestefaren til en kammerat av meg var fergemann etter krigen, han kom med noen historier om at han hadde fraktet både skyts og kjøretøy til øya.
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

åssen kjøretøy å skyts var det snakk om da ?
User avatar
Lt.Johnsen
Posts: 27
Joined: 08 Feb 2009 17:14
Location: Skien

Willys jeeper b.l.a.

MVH
Jon Atle
persi88
Posts: 82
Joined: 23 Dec 2008 23:23
Location: Langesund

stemmer , har aldri hvert i land på øya , men blir nok en tur te sommern å se litt ja hehe
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ta på skuddsikker vest. PDT_Armataz_01_18
Dolmen.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”