Gjeterøya.

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

kjell23 wrote:så ingen form for plombering , ikke noe sveis noen steder det ikke skal være :-)
Da er det virkelig materiell som i allefall burde hindres i fra å havne på metallgjennvinninga :-) Fungerende skyts med fungerende mekanisme burde i allefall tas vare på hos noen som har plass og mulighet (f.eks. museum). Kan tyde på at de som eier grunnen der ute nå ikke bryr seg alt for mye om de skattene som bare står og ruster ute på øya. Synd.
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

Ja kan dessvere virke sånn ja , hvet ikke hvem som eier øya hvet bare at det er en oppsynsman der ute ang dyra på øya trur ikke det er noen av eierne som er der i ferier ol , men i fjord sommer sto det ene huset helt sør på øya til leie trur det var snakk om 10 000 pr uke det er det eneste jeg har sett å hørt om aktivitet der ute de siste åra
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

Her er ett skilt som står rett ved kai kanten på hoved kaia forran husa på øya , kansje ikke så lurt å ta med bikja ? :blee:
Attachments
Gjeterøya skilt 1.jpg
Gjeterøya skilt 1.jpg (74.81 KiB) Viewed 530 times
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

kjell23 wrote:Her er ett skilt som står rett ved kai kanten på hoved kaia forran husa på øya , kansje ikke så lurt å ta med bikja ? :blee:
hvis dette skiltet har vært tydelig og synlig fra der dere har gått i land, så er det jo ikke overdrevent smart å gå i land der for å titte eller å ta bilder? :?:

Selv om det kansje ikke går beitedyr eller er så voldsom gårdsdrift der i dag, så gjelder jo skiltet likeså. Alle må passe på at de følger de regler som finnes, så ikke vi pisser feil personer opp etter leggen. Og hvis noen går i land der og ikke bryr seg om skiltet, så er det naturligvis på eget initiativ, og ikke på Kystfort.no sitt initiativ :)

Og greit å unngå å ta med Fido på denne øya da ja. hehe.
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

er kun på den ene sida av øya det står , hvet ikke om det gjelder i dag er ett gammelt skilt , men hvet aldri
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

marius wrote:
kjell23 wrote:Her er ett skilt som står rett ved kai kanten på hoved kaia forran husa på øya , kansje ikke så lurt å ta med bikja ? :blee:
hvis dette skiltet har vært tydelig og synlig fra der dere har gått i land, så er det jo ikke overdrevent smart å gå i land der for å titte eller å ta bilder? :?:

Selv om det kansje ikke går beitedyr eller er så voldsom gårdsdrift der i dag, så gjelder jo skiltet likeså. Alle må passe på at de følger de regler som finnes, så ikke vi pisser feil personer opp etter leggen. Og hvis noen går i land der og ikke bryr seg om skiltet, så er det naturligvis på eget initiativ, og ikke på Kystfort.no sitt initiativ :)

Og greit å unngå å ta med Fido på denne øya da ja. hehe.
Tja, vil vel tro dette skiltet føyer seg inn i rekken av skilt satt opp i strid med strandloven/allemannsretten. Mulig det var gyldig en gang i tiden, men det er kun yngre plantefelt som blir definert som innmark, og som dermed eier rettmessig kan begrense tilgang til for allmennheten. Brudd på båndtvangsbestemmelser gir heller ikke eier av marka noen automatisk rett til å avlive hunden, og avliving av hunder i strid med lovverket er straffbart i seg selv.
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

TommyG wrote:
marius wrote:
kjell23 wrote:Her er ett skilt som står rett ved kai kanten på hoved kaia forran husa på øya , kansje ikke så lurt å ta med bikja ? :blee:
hvis dette skiltet har vært tydelig og synlig fra der dere har gått i land, så er det jo ikke overdrevent smart å gå i land der for å titte eller å ta bilder? :?:

Selv om det kansje ikke går beitedyr eller er så voldsom gårdsdrift der i dag, så gjelder jo skiltet likeså. Alle må passe på at de følger de regler som finnes, så ikke vi pisser feil personer opp etter leggen. Og hvis noen går i land der og ikke bryr seg om skiltet, så er det naturligvis på eget initiativ, og ikke på Kystfort.no sitt initiativ :)

Og greit å unngå å ta med Fido på denne øya da ja. hehe.
Tja, vil vel tro dette skiltet føyer seg inn i rekken av skilt satt opp i strid med strandloven/allemannsretten. Mulig det var gyldig en gang i tiden, men det er kun yngre plantefelt som blir definert som innmark, og som dermed eier rettmessig kan begrense tilgang til for allmennheten. Brudd på båndtvangsbestemmelser gir heller ikke eier av marka noen automatisk rett til å avlive hunden, og avliving av hunder i strid med lovverket er straffbart i seg selv.
Ja ingen tvil om at dette skiltet er gammelt.

Men er det slik å forstå at det bor en oppsynsmann på øya fast? Eller er det bare en som er innom for å fore og telle dyra som evt er der ute? Hvis noen vet hvem denne personen er, så går det sikkert ann å prate med han om ting en måtte lure på angående øya, evt komme i kontakt med rette vedkommende/nåværende eier.
Øya er nok ikke så mystisk som mange skulle ønske. hehe. At eier/tidligere eier hadde sansen for diverse artilleri og militære effekter, betyr nok ikke noe mere enn akkurat det. Men sikkert et flott sted ute i Langesundsfjorden:-)
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

skiltet er nok ikke helt etter dagens lover nei hehe , ja det er fast oppsynsmann der ute han er der i hvertfall fast hele vår/sommer/høst sessongen om han er der om vinterern er jeg usikker på , skal ta å spørre han litt om øya osv en dag i nær fremtid , hehe nei øya er nok ikke så veldig mystikk , grunnen til at den har blitt det er vel pga at folk har blitt nekta å komme i land der og at det er blitt fraktett ut en del kanoner ol , som jeg sjøl har sett att bare er til pynt .
Når det gjelder den innfellinga i fjeldet som kunne se ut som ett påbegynt fjellanleg som jeg posta tidligere , så så jeg noe lignende lengere oppe på øya å der sto det ett strømm hus , så var nok noe sånt som skulle stå der å.
hvis noen skulle ta turen ut såkan jeg advar mot ett strømm gjerde med uvanelig høy spenning , som bla slår immelom gummisålen på sko , er nok ikke helt etter forskriftene det heller er jeg sikker på hadde vondt i den ene sida i over 2 dager etter møte med gjerde :?
Last edited by kjell23 on 25 Jul 2010 9:27, edited 1 time in total.
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

skjønner den med at det ikke er lov med løse hunder på et saue beite område å at du må vise respekt for dyra , men at det ikke er "lov" å gå rundt på øya skjønner jeg ikke helt , er jo greit at det er noen hus der , men det er bare snakk om ca 10-20 prosent av øya husa + hagene rundt er , og den med avliving av hunder var vel litt i drøyeste laget :?
har dessvere ikke lykkes i å få kontakt med oppsyns mann ,men skal prøve igjen :)
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

kjell23 wrote:skjønner den med at det ikke er lov med løse hunder på et saue beite område å at du må vise respekt for dyra , men at det ikke er "lov" å gå rundt på øya skjønner jeg ikke helt , er jo greit at det er noen hus der , men det er bare snakk om ca 10-20 prosent av øya husa + hagene rundt er , og den med avliving av hunder var vel litt i drøyeste laget :?
har dessvere ikke lykkes i å få kontakt med oppsyns mann ,men skal prøve igjen :)
Skilt og forbud skriver seg nok fra en tid som er fjern for mange på Forumet. Det som foregikk på øya omkring 40 år tilbake har nok vært årsaken til at det ble nektet folk adgang. Dengang var privat eiendom virkelig privat og det å ikke respektere dette var nesten utenkelig. Dengang var det ikke snakk om 100 meter strandsone med fri ferdsel. Eide du et sted var det ditt og du bestemte hvem som fikk gå der. For mange som var godt voksne den gang (og enda eldre nå, hvis de er i live) var eiendomsretten hellig og de har nok ikke skiftet mening selv om myndighetene har opphevet eiendomsretten til strandsonen. Vi har av og til sett slike saker i media hvor enkelte har tviholdt på gammel hevd.

ervold
fenrik
Posts: 8
Joined: 21 Mar 2010 2:32

Faren min lo godt når jeg viste ham bildene i denne tråden og spesielt dette skiltet.

"Hvilke plantefelt skulle det være da?" sa han.

Men rett skal være rett, har de dyr på beite så bør man la fido bli hjemme!

Friluftsloven er jo lik for alle, men att de har hatt ett ønske om å holde ubudne gjester borte derfra har jeg full forståelse for med tanke på innbrudd/tyverier og annet fanteri som kan forekomme.

Hva med å kontakte nåværende eier og fremme ett forslag om en guidet tur så folket her kan få tilfredstilt sin nyskjerrighet?

Det kunne til og med blitt litt sosialt samvær ut av det med litt godt på grillen og en duggfrisk (brus) i hånda?
User avatar
Lt.Johnsen
Posts: 27
Joined: 08 Feb 2009 17:14
Location: Skien

Hør Hør :bravo :bravo :bravo
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

fenrik wrote:Faren min lo godt når jeg viste ham bildene i denne tråden og spesielt dette skiltet.

"Hvilke plantefelt skulle det være da?" sa han.

Men rett skal være rett, har de dyr på beite så bør man la fido bli hjemme!

Friluftsloven er jo lik for alle, men att de har hatt ett ønske om å holde ubudne gjester borte derfra har jeg full forståelse for med tanke på innbrudd/tyverier og annet fanteri som kan forekomme.

Hva med å kontakte nåværende eier og fremme ett forslag om en guidet tur så folket her kan få tilfredstilt sin nyskjerrighet?

Det kunne til og med blitt litt sosialt samvær ut av det med litt godt på grillen og en duggfrisk (brus) i hånda?
Sansynligvis er eier Hans Otto Meyer (sønn med samme navn som den gamle eier) advokat adresse Skøyenveien 21 0375 Oslo. Telefonnummer i katalogen. GOD JAKT.

ervold
Trond86
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2008 19:03
Location: Hamar (Hedemark)

Dette er spennende lesing.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”