Bunker/Fjellanlegg i Fredrikstad?

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Drev og stunt-googlet litt her, og kom tilfeldigvis over disse bildene:
http://www.panoramio.com/photo/25830786
Image
(http://www.panoramio.com/photo/22137155)
Image

Er det noen som kjenner noe til hva dette er?
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

hvor i fredrikstad er det dette anlegget ligger? Har du noe info om det? Ser ut som et relativt tradisjonellt tilfluktsrom, men ikke akkurat godt vedlikeholdt eller holdt klart til bruk...
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

marius wrote:hvor i fredrikstad er det dette anlegget ligger? Har du noe info om det? Ser ut som et relativt tradisjonellt tilfluktsrom, men ikke akkurat godt vedlikeholdt eller holdt klart til bruk...
Dersom du klikker på lenkene, så ligger det kart der, med oversikt over hvor det er.
--
Tommy
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Det der ligger på området til det for lengst nedlagte skipsbyggeri FMV, på Kråkerøy. Har aldri vært der, visste faktisk ikke om at det var noe sånt der. Skal ta en tur og sjekke en dag.
ED
ErikD
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Erik Dreyer wrote:Det der ligger på området til det for lengst nedlagte skipsbyggeri FMV, på Kråkerøy. Har aldri vært der, visste faktisk ikke om at det var noe sånt der. Skal ta en tur og sjekke en dag.
ED
Har hørt rykte om at det skal være noe slikt på FMV-området. Leste i et annet forum jeg fant en gang, at det skulle være et bunkers-anlegg/tilfluktsrom på FMV som det visstnok skulle spøke i (!!!). :-)

Har vært på FMV en gang i mine yngre dager, og det eneste vi fant av hull i fjellet, var en ENORM hule stor nok til å kjøre biler inn i, men denne var uten noe støpt/beskyttet inngangsparti. Har ikke peil på hva den skal ha vært brukt til, og den kan jo være et eller annet uferdig prosjekt fra krigen. Men denne det er bilder av her, hadde vært artig å sjekket ut. Skulle tatt en tur ned i helga eller no:) Kunne tatt en tur ut til mere snadder lengre ut på Kråkerøy og Kjøkøy hvis en rakk det:)
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

http://kart.gulesider.no/m/pR9GI
er ganske tydelig at det er der liksom.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

En tid etter krigen var det påbud om at industriområder skulle bygge tilfluktsrom etc. En annen ting er at når man ser på innretingen over inngangen, så ser dette ut til å våre en vifte. For meg kan dette se ut som tunnell for bilpåfylling av salt og sand etc. Til høyre for denne inngangen ser det ut til å være en inngang til. Man kjørte inn den ene åpningen, fyllte det man skulle ha på bilen, og kjørte ut den andre åpningen.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Er litt enig i det jon-vegard sier her angående sand/grus påfyllingsplass.

Men da ville den også ha en grei brei vei inn på toppen der det kunne fylles på med sand for at det skulle renn ned i bilen inni tunellen, og i følge flyfoto i innlegget til ranvik kan jeg ikk se noe slik vei.
Kun en inn og en utkjøring PDT_Armataz_01_29
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ja, jeg synes vel porten ser i minste laget ut til at man skal få plass til en lastebil inn der, men det er selvsagt mulig jeg tar feil av skalaen her. Uansett, som Espen K er inne på, så burde det jo da også vært en plass for påfylling og, hvilket det ikke ser ut til å være.
--
Tommy
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Dette fjellanlegget ble brukt og bygget av Fredriksstad Mekaniske Verksted. Tunnelen går nesten eller helt igjennom til området som heter Glombo. Den ble brukt til lagring av prefabrikerte stålkonstruksjoner som skulle benyttes på skipene de bygget på verftet. Har faktisk hørt at det muligens skulle utvides i forbindelse med etableringen av den nye RV108 til Hvaler, men de planene ble for kostbare og dermed lagt på is. Mener å ha hørt at det ble ferdigstilt på slutten av 70`tallet, noen år før verftet ble lagt ned.
Kystartillerist 9204
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

ULKA Johansen wrote:Dette fjellanlegget ble brukt og bygget av Fredriksstad Mekaniske Verksted. Tunnelen går nesten eller helt igjennom til området som heter Glombo. Den ble brukt til lagring av prefabrikerte stålkonstruksjoner som skulle benyttes på skipene de bygget på verftet. Har faktisk hørt at det muligens skulle utvides i forbindelse med etableringen av den nye RV108 til Hvaler, men de planene ble for kostbare og dermed lagt på is. Mener å ha hørt at det ble ferdigstilt på slutten av 70`tallet, noen år før verftet ble lagt ned.
Hadde dette anlegget KUN denne lager-funksjonen, eller var det også et tilfluktsrom i tilegg? Anlegget virker da usansynlig kraftig bygget for kun å fungere som et lager. Hvis jeg forstår det riktig og hukommelsen ikke er så dårlig som en trur, så er vel stedet/området Glombo et område sør-øst for dette fjellanlegget, der jeg husker fra jeg var liten at det var tilfluktsrom i regi av sivilforsvaret inni fjellet. Men er ikke sikker på om skalaen jeg har av kråkerøy er riktig akkurat i dette tilfellet. Husker jeg var med å handlet juletre i disse tilfluktsrommene når jeg var liten.Disse anleggene lå inni fjellet med inngangsparti på sør-øst siden av et større fjellparti som hadde sammenheng med fjellet ved FMV-området. Kansje det er disse du mener?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

ULKA Johansen wrote:Dette fjellanlegget ble brukt og bygget av Fredriksstad Mekaniske Verksted. Tunnelen går nesten eller helt igjennom til området som heter Glombo. Den ble brukt til lagring av prefabrikerte stålkonstruksjoner som skulle benyttes på skipene de bygget på verftet. Har faktisk hørt at det muligens skulle utvides i forbindelse med etableringen av den nye RV108 til Hvaler, men de planene ble for kostbare og dermed lagt på is. Mener å ha hørt at det ble ferdigstilt på slutten av 70`tallet, noen år før verftet ble lagt ned.
Da er nok dette ett av anleggene som ble pålagt industriområder å bygge som tilfluktsrom. Finner også slikt bl.a. på Framnæs i Sandefjord. De ble tillatt brukt som lager etc., men skulle kunne tømmes og klargjøres innen ett visst antall timer.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

[/quote]Hadde dette anlegget KUN denne lager-funksjonen, eller var det også et tilfluktsrom i tilegg? Anlegget virker da usansynlig kraftig bygget for kun å fungere som et lager. Hvis jeg forstår det riktig og hukommelsen ikke er så dårlig som en trur, så er vel stedet/området Glombo et område sør-øst for dette fjellanlegget, der jeg husker fra jeg var liten at det var tilfluktsrom i regi av sivilforsvaret inni fjellet. Men er ikke sikker på om skalaen jeg har av kråkerøy er riktig akkurat i dette tilfellet. Husker jeg var med å handlet juletre i disse tilfluktsrommene når jeg var liten.Disse anleggene lå inni fjellet med inngangsparti på sør-øst siden av et større fjellparti som hadde sammenheng med fjellet ved FMV-området. Kansje det er disse du mener?[/quote]

Om dette kun var til bruk som lagerhall, kan jeg nok ikke være 100% sikker på. Bare refererer til hva min far har nevnt til meg, da han var med på å sprenge ut deler av hallen. Så det er fullt mulig at det er også blitt benyttet som tilfluktsrom av sivilforsvaret. Hvis andre har opplysninger som er mer konkrete og korrekte enn mine, hadde det vært fint å få høre de da dette emnet er veldig interessant.
Kystartillerist 9204
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Disse anleggene var beregnet som tilfluktsrom, men ble tillatt brukt som lager med kriterier at de skulle kunne tømmes i løpet av så og så kort tid for å brukes som tilfluktsrom. Dette gjaldt/gjelder enda for tilfluktsrom på skoler og bedrifter etc. enda. Sivilforsvaret her opp gjennom tidene brukt en del av disse stedene til øvelser etc., men de var ved evt. krig ikke beregnet til bruk av Sivilforsvaret. De hadde/har egne mer egnede steder.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Siden det tydeligvis er blitt bekreftet at dette fjellanlegget er av en nyere dato, flytter jeg tråden over til 1945-2007 seksjonen!
(Selv om dette ikke akkurat er et militært anlegg)
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”