Oscarsborg: Kontrollerbart minefelt og andre "nyere" anlegg.

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Litt OT, men dog ikke helt urelatert - kart over det gamle minfeltet ved Oscarsborg (adskillig større felt i "gamle dager"):

EDIT: Fjernet kartet, gitt muligheten for at dybdedata kan være gradert (ref nedenstående).
Last edited by Natter on 15 Apr 2013 20:13, edited 2 times in total.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Er ikke dette fremdeles Begrenset, ref dybdedata?
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Er ikke dette fremdeles Begrenset, ref dybdedata?
I så fall har noen ikke gjort jobben sin - arkivet er fritt tilgjengelig: http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/ ... 0002778604

Ser heller ingen ting på sjøkartet som skulle tilsi at det er noe spesielt med dette området pd?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Nei, ingen ting er gradert på OSC lenger. Det er bare det at Forsvaret og NSM har valgt å legge begrensninger på oppløsningen på dybdedata. Kjenner ikke dataljene lenger, men det pågår en diskusjon mellom Sjøkartverket og Forsvaret, ref et avisoppslag om dette for kort tid siden. Gikk selv i baret da forarbeidene for åpning av Jeteen pågikk. Er derfor svært varsom, selv om jeg finner data i åpne arkiver. På Riksarkivet har jeg opplevd å få dumpet arkivpakker fulle av HEMMELIG, skjermingsverdig informasjon, samme dag som jeg nektes innsyn i dokumenter som på 1980-tallet ble nedgradert til Begrenset, og som jeg vet ikke er skjermingsverdig lenger.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Nei, ingen ting er gradert på OSC lenger. Det er bare det at Forsvaret og NSM har valgt å legge begrensninger på oppløsningen på dybdedata. Kjenner ikke dataljene lenger, men det pågår en diskusjon mellom Sjøkartverket og Forsvaret, ref et avisoppslag om dette for kort tid siden.
Ok, takk - det var en ukjent problemstilling. Rimelig søkt synes jeg, dog er det ikke verdt å gamble med NSM... Har tatt bort bildet og sendt en mail til RA med anmodning om å vurdere status på det aktuelle arkivet.

Skal sjekke status for området når jeg er tilbake på jobb.

J E F wrote:Riksarkivet har jeg opplevd å få dumpet arkivpakker fulle av HEMMELIG, skjermingsverdig informasjon, samme dag som jeg nektes innsyn i dokumenter som på 1980-tallet ble nedgradert til Begrenset, og som jeg vet ikke er skjermingsverdig lenger.
Jeg opplevde at de var svært nøye med å sjekke alt jeg fikk utlevert siden jeg avfotograferte det meste (ble nektet et par mapper), så det er vel heller et spørsmål om en gjør en god nok jobb med initiell vurdering av arkivene (de ga bla klart uttrykk for at de sliter med den store mengden med materiale fra Forsvaret som avventer vurdering...). De har jo mye som stadig er "gradert" kun fordi en ikke har hatt kapasitet til å vurdere materialet.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”