Stensvik, Fredrikstad.

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

MG-bunker som dekker ytre innløp av Vesterelva samt Fjellskilen. Vi finner i distriktet tilsvarende bunker på Kråkerøy ved Alshus og Kallera ( som er revet)

Er faktisk usikker på om dette er en x-tysk bunker. Denne bunkeren har hvertfall 1 stk. inngang og en identisk rømningsvei.

MVH Morten C.
Attachments
Stensvik.jpg
Stensvik.jpg (92.88 KiB) Viewed 547 times
Stensvik (2).jpg
Stensvik (2).jpg (155.77 KiB) Viewed 547 times
Stensvik (3).jpg
Stensvik (3).jpg (151.26 KiB) Viewed 547 times
Stensvik (4).jpg
Stensvik (4).jpg (135.77 KiB) Viewed 547 times
Stensvik (5).jpg
Stensvik (5).jpg (99.67 KiB) Viewed 547 times
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:MG-bunker som dekker ytre innløp av Vesterelva samt Fjellskilen. Vi finner i distriktet tilsvarende bunker på Kråkerøy ved Alshus og Kallera ( som er revet)

Er faktisk usikker på om dette er en x-tysk bunker. Denne bunkeren har hvertfall 1 stk. inngang og en identisk rømningsvei.

MVH Morten C.
Om det har vært en tysk stilling her før, kan jo godt hende, siden kontroll over vesterelva og østerelva var høyt prioritert både av tyske og norske forsvarere. Men akkurat den bunker-typen er liksom så ulik alt annet av tyske typer, så jeg ville tru den er etterkrigs, bygget i samme tidsrom som en del andre, først og fremst Kallera. Ser ikke ut som den lave stålluka som er i den bunkeren er ettermontert i tysk betong, men at den er støpt i veggen når veggen ble laget. Enkelte steder, slik som ved Trøsken bru (x-tysk, kansje til og med norsk fra før krigen, mg bunker) så ser en tydelige "arr" i betongen der det tidligere var en høyere dør.

På Kalleraodden var det stillinger etter tyskerne, og her ble noe gjenbrukt av forsvaret, mens noe ble bygget nytt.

Forøvrig rart at denne på stensvik ikke er revet? Er den plassert på privat tomt og overdratt til en lokal grunneier?

Er en rekke slike mindre stillinger og støttepunkter spredt rundt innløpene til Fredrikstad. Er noe som bør undersøkes mere egentlig, men kansje lettest med båt...
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Denne bunkeren er lukket og låst så det er nok spesielt interesserte som har ansvaret / eierforholdet til bunkeren. Allikevel er plassen en fullt tilgjengelig plass for offentligheten, og det er en liten badestrand like ved så vidt jeg husker.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Noen hvisket meg i øret for en stund tilbake at denne bunkeren stod åpen for tiden så jeg måtte en tur dit for å sjekke.

Ikke så mye spennende å se, bare skrot :)

For øvrig var bunkeren tørr og fin som også fremgår av bildene ....
Attachments
Stensvik 1.JPG
Stensvik 1.JPG (364.03 KiB) Viewed 259 times
Stensvik 2.JPG
Stensvik 2.JPG (190.74 KiB) Viewed 259 times
Stensvik 3.JPG
Stensvik 3.JPG (170.48 KiB) Viewed 259 times
MVH Morten C.
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jeg har også vært en tur og tatt en nærmere titt på mg-bunkeren i Stensvik. Jeg har aldri vært der tidligere, så dette var nytt for meg åpen eller ei. Men jeg benyttet selvfølgelig anledningen til å krabbe inn i mg-bunkeren! De to bunkerne er forøvrig adskilte og man kommer ikke fra den ene til den andre. Så den "andre inngangen" er med andre ord ingen nødutgang, men inngangen til den andre bunkeren. Men det var bare mg-bunkeren som stod åpen.

http://blog.kak.net/2016/10/14/bunker-ved-stensvik/
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”