Nedlagt anlegg Skadberg i Sola kommune

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

På en av "fjelltoppene" rundt Skadberg i Sola kommune (Nonsberget ved Skadbergbakken) snublet jeg over et anlegg som virker nyere enn 2vk. Det kan selvsagt være et modifisert anlegg fra krigen, men isopor oppå sementen og duk over dette tyder på nyere saker. Anlegget består i alle fall av et lite fjellanlegg/bunker og et observasjonshus på toppen av fjellet med flott utsikt rett til flyplassen. Observasjonshuset ser nesten ut som et flykontrolltårn. Om dette er gammelt nytt for forumets brukere så skal jeg ikke bruke tid på å fotografere, men er dette ukjent skal jeg ta turen opp igjen for å sikre dokumentasjon. Noen som kjenner anlegget og dets bruksområde??
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Er to anlegg på Skadberg... Usikker på hvilket du mener, da begge hadde tårn på sist jeg var der (Flere år siden)
Begge ble bygget av tyskerne, men er heftig modifisert etter krigen. Han som viste oss rundt inni den største fortalte at forsvaret ville bruke anlegget som "reserve kontrolltårn" i tilfelle angrep på Sola.... Fra tyskernes tid står anlegget oppført som "Kommandant der Flughafenbereich".

Vedlagt en skisse fra oppmåling, det største rommet er over to nivåer hvor man kan stå oppe på et galleri og se ned i første...

Ang. den minste (Som jeg tror du mener) så er dette oppført som en bunker på tyske kart, med tilleggstekst "Gefechtsstand Flak. Abt 526". Denne har jeg ikke vært inni, da den fortsatt var i bruk da vi raste rundt oppå der..... Adgang forbudt dessverre.... Ganske sikkert en Regelbau type :-(

Erik
Attachments
Skadberg001.jpg
Skadberg001.jpg (141.77 KiB) Viewed 1092 times
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

er det som ligger her dere snakker om ?
http://kart.gulesider.no/m/IJoXx



@Erik E. hvor ligger det andre på skadberg ?
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Det var nok det største anlegget med kontrolltårn på toppen jeg kom over, ja. klipp3r har angitt plassen ganske nøyaktig og ved å søke Nonsberget så finnes det på de fleste kart. Var ikke klar over størrelsen. Hvem er det som har nøkler til dette Erik E?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Den andre ligger på Varaberg, ca 200 meter sydøst men var som sagt fortsatt i bruk da vi var der...
Står et stort tretårn like ved, så stedet er ikke til å unngå, men ser ut som dette tårnet er sladdet på gule sider? Her kom vi som sagt ikke inn!

Nøklene til den store lå i vakta på den militære delen av Sola Flyplass.... Usikker på om de fortsatt har dem, da det som sagt er flere år siden jeg var der...

Mvh
Erik E
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Tok et dårlig bilde med mobilen av den ene inngangen da jeg var der. Ståldøren er ikke låst, men rustet fast........
Attachments
21082010(001).jpg
21082010(001).jpg (296.39 KiB) Viewed 936 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Bare et lite tips: Noen har nå åpnet Nonsberget fra begge sider (dørene har ikke vært låst, bare rustet fast), slik at det nå er mulig å ta en titt for alle som er interessert. Veldig spesielt anlegg! Desverre er pøblene på vei inn og ødelegger mest mulig på sin vei.

Litt skuffet over at det ikke var tilkomst opp i reservetårnet, dette måtte tydeligvis entres via en trapp festet utvending (delvis fjernet).

Anbefaler alle å ta seg en titt i anlegget!! Er redd at det neste som skjer er at det nå blir murt igjen permanent.
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Takket være dette forumet så fikk jeg en liten bunkersafari som start på helgen! Spennende å vite mer om hvilken historie som skjuler seg i nærområdet. :) Her følger noen bilder fra anlegget på Varberget og Nonsberget på Skadberg. Også noen diverse bilder fra det som er igjen av flyplassen på Forus.

Startet fredagssafarien rett fra jobben med å lete litt etter rester av den gamle rullebanen på Forus. Dette dukket opp rett ved "Blomsterringen".

Image

Den lille "Gefechtsstand Flak. Abt 526" ligger på toppen av Varberg. Fikk litt "Indiana Jones" feeling da denne dukket opp i urskogen..

Image
Betongfundament sør.

Image
Betongfundament sør 2

Anlegget består av en liten bunkers på toppen og tre kvadratiske betongfundamenter mot nord, sør og øst. De to store betongfundamentene ligger lavere enn bunkersen på toppen. Bunkersen er mosegrodd og bærer vel preg av seksti år uten vedlikehold.. En fin lekehytte for ungene i nabolaget. :) En veldig grov skisse ser slik ut:
Image
Himmelretningene er tatt på magefølelsen.

Image

Image

Image

Image
Inngangen

Image
Trappen

Image
Et lite observasjonsrom.

Image
Betongfundament "øst". Mindre enn de to andre. Eneste med gjenværende metallbrakett. Merket "2 1/2"

Image
"Betongfundament Nord". Kan såvidt se bunkersen på toppen i midten av bildet."

Bilder av anlegget på Nonsberget, som ligger 200m lenger nord følger i neste post. :-)
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Etter å ha gått ut av skogen ved "Betongfundament nord, ser en dette:

Image

Dette ligger pussig nok midt i et boligområde.. Hadde følt meg litt overvåket hvis jeg hadde bodd her.

Image

Dette ser jo riktig så spennende ut, så vi trasker nærmere "Kommandant der Flughafenbereich".:

Image

Anlegget er betydlig modernisert siden krigen. Kanskje ikke så relevant for dette forum, men jeg antar at de fleste som frekventer her liker å være med på virtuelle turer i gamle anlegg. Dessuten er vel dette et bra sted å ha det dokumenteret.

Av kartet som er postet i denne tråden ser det ut til å være mange rom, så jeg var temmelig spent på turen inn. Dessverre har jeg (som den amatøren jeg er) glemt lommelykt. Men kamerablitz og autofokuslys fungerer greit. Alt i alt er det overraskende gode bilder av mitt kompaktkamera (Lumix LX5). Er mindre mørkeredd enn sist jeg var på bunkersafari for mange mange år siden.

Jeg vet ikke når anlegget ble forlatt, men det gir litt kald krig vibrasjoner. Preget av sekstitalls trefiner, linoleum, gammeldags elektronikk og lett flassende maling.

Image

Image
Hovedkorridoren er trang.

Image
Mange rom og dører. Alle bunkerdørene har titteglugge og nummer.

Image
Rom med fuktskade

Image
Gammel høytaler. Denne typen henger det flere av i anlegget.

Image
Et av de smale, trekantformede rommene som en ser på tegningen av anlegget.

Image
Mer korridor.

Image
Image
Kontrollrom av en eller annen type..?

Image
Pauserom, eller kontor?

Image
Image
Et kjøkken?

Image
Toalett må man ha..

Image
Dette er det store kontrollrommet,med et galleri over. Smakfull sjakkmønstret linoleum og furupanel..

Image
Har en safe, som dessverre ikke inneholder noe spesielt.

Image

Image
Her har ungdommen tent opp telys og hatt det koselig.. :)

Image
Dette er fra galleriet over.

Image
Et bilde til fra galleriet over. Legg merke til hullet i veggen til høyre.

Image
Her er rommet ovenfor galleriet. Hullet i veggen er til venstre.

Image
Ytre del av rommet på bildet over.

Image
Nærbilde av strømtavle

Image
Korridor. Nær Øvre utgang.

Image
Øvre utgang2.

Anlegget gir egentlig intrykk av å være bygget opp av betong, og deretter dekket av stein som igjen er dekket av jord. På oversiden er det luftekanaler som dette:
Image

Kontrolltårnet ser jo spennende ut.
Image

Image
Her er det åpent.. Ser litt herjet ut. Ser ut som den lokale rampen har forsøkt å tenne på..
Image
Tårnet er bygget av Leca og moderne murstein. Under selve tårnet er det et lite rom.
Image

Ikke noe særlig her, bortsett fra at det er litt kronglete å komme opp igjen.
Image

Et bilde for å vise hvordan anlegget ligger i forhold til flyplassen.
Image

Image
Den gjenmurte døren i rommet under tårnet vender ut mot luken en ser under tårnet her.

På turen hjemover tok jeg dette bildet av Lowenstrasse.. Gammel tysk taxebane med ombygget splinthangar til høyre.
Image

Alt i alt en fin liten ettermiddagstur på vei hjem fra jobb. :-) Kan anbefales!
Last edited by chrgod on 24 Jun 2011 23:30, edited 2 times in total.
jobul6
Posts: 24
Joined: 03 Jan 2011 0:28

Dette var artig. Imponerende med bilder og detaljer. Bare synd at ramponeringen gjør sitt inntog alle steder...
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Flotte bilder! :bra: Synd alt skal ramponeres! :nei:
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Mye bra bilder. Morsomt å komme over et såpass stort anlegg da. Synd med alt hærverket.
--
Tommy
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Takk for at du tok deg til å ta bilder! Nonsberget er i sannhet noe for selg selv, og jeg fikk også "kald krig" følelse straks jeg gikk inn der. Tips til senere: Kjøp deg mobil med lykt, da er man alltid beredt!

Noen som vet når Nonsberget var operativt og hva det ble brukt til?

Du må gjerne ta kontakt chrgod for noen felles befaringer i området, det finnes mer rart i imiddelbar nærhet!!
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Det er et anlegg jeg har oversett. Er det fremdeles åpent?
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Lurte på om noen kunne vise sånn ca. hvor inngangen til Varaberganlegget på Sola var? I dag er det ikke mulig å se annet enn en gedigen steintipp, som antakelig er hvor utsprengt stein ble lagt, men selve inngangen er det ikke mulig å se hvor var. Da området var militært bare for en 10-års tid siden, så burde det være noen som kunne anvise plassering av inngang (håper jeg)

Videre kan det virke som om det som i dag er Varaberglia 23/23B (modernisert som et funkis hus) og Nonsbergtunet 21 (senere utbygd) egentlig er bygg som ble ble satt opp under krigen (eller rett etterpå, finnes gamle bilder fra rett etter krigen som viser disse to byggene og ellers lite annet i samme område) Noen som har kjennskap til hva disse byggene opprinnelig ble brukt til? Tror ikke dette var bygg til vanlig forlegning av soldater, bl.a. er veggtykkelsen i Nonsbergtunet solid og laget av stein.