Jarlsberg flyplass

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Tarjei wrote:Kartløsningen til Tønsberg kommune viser en noenlunde plassering av bunkerne i skogholtet.

Bra Tarjei.

Bunkerene kommer tydlig fram på kartverket til finn.no ( ser ut som samme plasseringen) men området er vel inngjerdet og låst så det blir kanskje vanskelig å komme bort til dem.

Jeg er også usikker på om den bunkeren midt på jordet er fra under, eller etter krigen. Skal se om jeg kan få tatt noen bilder.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Det hullet i bunkeren på jordet ser ut til å være laget etter at bunkeren er ferdig da armeringen fremdeles står igjen og det er kun laget hull i betongen.
Oppå bunkeren ligger det en hvitmalt stein, uvist av hvilken grunn :smile:

Det er jo mulig at denne har vert i forbindelse med navigasjon eller ligende da den ligger i enden av den oprinnelige flystripen som ble utbygd på 50 tallet da forsvaret benyttet flyplassen.

Litt historie:

1949: Skoleflygingen i full gang på Jarlsberg. Seilflyklubben fusjonerer med TFK. TMFK må avlyse det planlagte Norgesmesterskapet den 5.6 på grunn av meget dårlig vær.
Kommunene Sem og Tønsberg overtar ansvaret for flyplassen. Både den sivile og militære trafikken fortsetter og det blir foretatt omfattende opprusting av plassen.
1950: Full utbygging av Jarlsberg vedtas og det forutsettes en bane på 1200 meter i første byggetrinn.
1951: Jarlsberg Flyplass godkjennes av Samferdselsdepartementet som landingsplass for tunge fly.
1952: Avtale om bruk av Jarlsberg til militær flyging inngås med Det Konglige Norske Flyvåpen.
Den 18 august 1952 lander det første ordinære rutefly på Jarlsberg. Braathen SAFE,s Heron i rute mellom Oslo, Stavanger og Tønsberg.
Braathen SAFE søker Samferdselsdepartementet om konsesjon på ruten Oslo, Jarlsberg, Aalborg.
1953:Det forhandles fram ny avtale om drift av Jarlsberg Flyplass mellom Tønsberg Kommune ogSamferdselsdepartementet og Det Konglige Norske Flyvåpen.
1954: Tønsberg Flyveklubb selger sin eiendom på 53 mål til Tønsberg og Sem kommuner,etter å ha fått forsikring om at det fortsatt skulle være flyplass på Jarlsberg. Endel av avtalen er at TFK skal kunne benytte flyplassen vederlagsfritt.
1959: Luftforsvaret nedlegger all virksomhet på Jarlsberg Flyplass.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

hmm.... :m16:
Attachments
IMG_0005spanskrytter.jpg
IMG_0005spanskrytter.jpg (239.79 KiB) Viewed 150 times
IMG_0013bunker.jpg
IMG_0013bunker.jpg (211.18 KiB) Viewed 150 times
IMG_0011bunker2.jpg
IMG_0011bunker2.jpg (272.65 KiB) Viewed 150 times
Last edited by Espen K on 03 Sep 2010 22:54, edited 1 time in total.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Er det sikkert dette ikke fremdeles er i bruk av Forsvaret? Vi bør være nøye med ikke å legge ut opplysninger om f.eks. ammunisjonslagre som fremdeles er i bruk!
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

lilje wrote:Er det sikkert dette ikke fremdeles er i bruk av Forsvaret? Vi bør være nøye med ikke å legge ut opplysninger om f.eks. ammunisjonslagre som fremdeles er i bruk!
Hele området er preget av rot/skrot fra landbruk samt diverse søppel og ramponerte campingvogner, det er også tydelige spor etter dyr inne på område (les store kuruker) så jeg tror ikke dette tilhører forsvaret lenger.
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Espen K wrote:
lilje wrote: så jeg tror ikke dette tilhører forsvaret lenger.
Men det tror jeg, og det ligger på privat grunn. At det går dyr på inngjert slike områder er vel ikke noe nytt. Rot, skrot, og dyr, gir det ikke lov til å forsere skiltet/porten og ta bilder. Lufteanlegget på bunkeren ser ganske nytt ut også.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Iht. til "Ammunisjonstjenesten i Hæren etter 1945" er vel dette Jarlsberg ammunisjonslager med 3 ammunisjonshus (ligner bilde av en sk. "box-shaped" iglo)? Lageret var for Infanteriregiment nr. 3 (IR3) og dragonregiment nr. 2 (DR2) i Vestre Oslofjord forsvarsdistrikt (FDI3).
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg bare lurte om det fremdeles kunne være i bruk for HV? Eventuelt leid ut til sivile firmaer for oppbevaring av sprengstoff. I ingen av tilfellene er det særlig lurt å offentliggjøre beliggenhet etc.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

lilje wrote:Jeg bare lurte om det fremdeles kunne være i bruk for HV? Eventuelt leid ut til sivile firmaer for oppbevaring av sprengstoff. I ingen av tilfellene er det særlig lurt å offentliggjøre beliggenhet etc.
Jeg har ikke i noen av mine år i HV vært borti disse bunkeren, og jeg har vært på mange rare steder i fylket :smoke:
Slik det så ut på område ville jeg anta at de er til disposisjon for grunneier og brukt som opplagringsplass for ødelagte campingcogner og annet skrot.
Det som eventuelt ligger inne på område av millitære effekter ser ut til å være ting forsvaret ikke har giddi å ryddet opp etter seg.

Tviler stekt på at disse er i bruk da veien ned er temmelig inngrodd og området bærer ikke preg av å være benyttet de siste årene da mye er nedgrodd.
Men om disse fremdeles er i bruk av forsvaret så er jeg enig i at det er dumt å opplyse om plasseringen, da får det heller være de tusener som kjører forbi på veien og ser disse bunkerene om høsten og vinteren som vet hvro de ligger PDT_Armataz_01_18
Da burde jo også tønsberg kommune fjerne disse fra sine kart sider, eller ville de vært sensurerte om de fremdeles ble benyttet :?

Her står det at forsvaret og hv sleger sine eiendommer på jarlsberg da de ikke skal bruke disse lenger.
http://www.naeringsavisen.no/nyheter/te ... rg-eiendom
Last edited by Espen K on 03 Sep 2010 23:25, edited 1 time in total.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

lilje wrote:Eventuelt leid ut til sivile firmaer for oppbevaring av sprengstoff.
De fleste tilfeller av oppebvaring av eksplosiver gjøres nå i egnede containere med påmontert alarm, det har jeg kjennskap til :bra:
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

I følge Tønsberg kommune er disse bunkeren laget på 50 tallet og klassifisert som kulturminner fra nyere tid.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jeg var en tur på den omtalte bunkeren på jordet ved Jarlsberg flystripe nå på lørdag, og til alt hell hadde bonden nylig tresket kornet der. Selvom jeg fikk skoa fulle av halm, var det ganske greit å ha sett den.

Tror denne bunkeren er etterkrigstid, regner med at det kan ha vært en type installasjon i.f.m. flystripa som ha stått oppå bunkeren. Armeringen og inngangen vitner ikke om x-tysk arbeid såvidt jeg kan bedømme.

MVH Morten C.
Attachments
IMG_5412.JPG
IMG_5412.JPG (130.63 KiB) Viewed 170 times
IMG_5392.JPG
IMG_5392.JPG (179.23 KiB) Viewed 170 times
IMG_5400.JPG
IMG_5400.JPG (183.63 KiB) Viewed 170 times
IMG_5405.JPG
IMG_5405.JPG (101.58 KiB) Viewed 170 times
MVH Morten C.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

så du slapp i gå i korn til oppunder ballen som var vått samt gjørmete jorde PDT_Armataz_01_14
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Espen K wrote:så du slapp i gå i korn til oppunder ballen som var vått samt gjørmete jorde PDT_Armataz_01_14

Ja, jeg ringte og snakka med bonden, og ba han å treske kornet før jeg kom....hehe
MVH Morten C.
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Disse ammobunkerene lå ute til salgs for noen år siden så jeg er ganske sikker på at forsvaret er ute derfra. De ble markedsført som lagerlokaler i forbindelse med at det ble laget ny vei ut på E18.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”