Gibostad fort-Varnes

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

presten
Posts: 15
Joined: 07 Feb 2007 23:22
Location: bodø

Har leita men finner ingen topic om dette . Hvis jeg har oversett så flytt det dit det hører hjemme.

Var innom Gibostad fort 4.9.2010 og tusla rundt der i halvannen time. Det eneste jeg fant var 2 stakkarslige bunkere


Burde da være mer her ???

Noen som vet?
Attachments
v1.jpg
v1.jpg (162.65 KiB) Viewed 644 times
v3.jpg
v3.jpg (131.56 KiB) Viewed 644 times
hilsen presten
presten
Posts: 15
Joined: 07 Feb 2007 23:22
Location: bodø

her er den andre
Attachments
v2.jpg
v2.jpg (135.95 KiB) Viewed 643 times
v4.jpg
v4.jpg (157.52 KiB) Viewed 643 times
hilsen presten
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Hyggelig å se bilder fra Gibostad.
Har ikke vert der i traktene siden juni -88.
Det var også ammo-lager ett stykke (nord-øst?) fra kanon. Bildet som viser "åpen dør" er trapp nedover som tilslutt ender i kasematt for kanon? Er det slik at kasematten er borte?
Var også to "hull" i bakken for 20mm reihnmetall luftvern. Husker vi snekra overbygg til disse stillingene, som stadig ble fylt med snø. Deretter kamo-malt.
Bilde "v4.jpg" viser etter min husk stedet for laser avstandsmåler.
Rundt "hoved-bunker" var det også et "kringvern" med nærforsvarsstillinger "hull i bakken med luke" knyttet sammen med overdekkede løpegraver, borte?

Også en liten brakke, like sør for hovebunker, +befalsmesse (Rød-brun?) like ved brakke. 10-20 m vest for befalsmessa lå bygn. med kjøkken/spiserom/TV-oppholdsrom osv for mannskap.

Husker gutta tok taushetsplikten alvorlig, selv presten som kom fra Tromsø et par ganger, ble sett på som en potensiell sikkerhetsrisiko.

Også noen bygninger nede ved veien der porten var. -Undervisningsrom, lagerbygn og en liten garasjebygning for oppbevaring av drivstoff.
Mener også at det lå en liten lagerbygning med ulikt utstyr for fjellboring, vannrensing, sanator? osv.
Det var også noe små bygg nede ved sjøen, like over flomålet.

Hva med peilestasjonen som ligger et par hundre meter nord for "hoved-bunker"?

Det var ikke bare hyggelig å se bildene forresten, også litt trist å se "forråtnelsen" av anlegget. Selv om tiden sikkert hadde løpt fra fortet.

Husker en gang "fallskjemjegere" skulle komme og ta oss på en øvelse. Vi hadde stått med vidåpne øyne og ører hele natta, og hverken sett eller hørt noe. Da det var min tur til å stå vakt, sola var kommet over fjellet, bak ryggen min, foran meg ser jeg 6-8 stykker komme vassende i snøen mot fortet, en fin klynge med hvite forsvinningsdrakter. De kavet seg framover mellom de to trærne der jeg kvelden før hadde plassert snublebluss. Så får de seg et bånd med rødfis før krigen stort sett var over.
De hadde gått feil i mørket og ikke funnet målet, men man avslutter ikke, selv om det blir dagslys og man går i snø opp til magen!

(Med forbehold om evt hukommelses-feil om plassering av obj.)

Hand
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hand wrote:Hyggelig å se bilder fra Gibostad.
Har ikke vert der i traktene siden juni -88.
Du glemte minestasjonen i listen din? De hadde en skarp sprenging der oppe en gang på slutten av 80-tallet (husker ikke nøyaktig når, men Torolf Rein var tilstede - mener han da var ØKN, så da må det ha vært en gang mellom 1987 og 1989).
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Det er vel ikke akkurat glemt, men: Bildet v2.jpg "Hovedbunker" inneholdt minekontrollrom, sambandsrom, forlegning, tett toalett, og et slags kjøkken. I tillegg var det generator, eksos-rør vises på bildet. + en "utkikk" på taket.
Det hendte at det var besøk på fortet. Ved omvisning det ble klistret en passelig bit tape over navneskilet på døren til MKR, hvis besøket ikke var klarert godt nok.

Hand
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Det har vert kraftig "opprydding" der. Kanonen og kasematen er helt borte, sammen med de fleste andre instalasjonene :lei: Tyskerne hadde fort/minestasjon her under krigen, men de hadde kanonene plasert lengre opp og frem, i forhold til den Norske. Har hørt at en hurtigrute fikk motorfeil og måtte ankre opp foran fortet. Når ankret ble hevet fulgte det en mine med opp.
MVH

Stig G
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

StigG wrote:Det har vert kraftig "opprydding" der. Kanonen og kasematen er helt borte, sammen med de fleste andre instalasjonene :lei: Tyskerne hadde fort/minestasjon her under krigen, men de hadde kanonene plasert lengre opp og frem, i forhold til den Norske. Har hørt at en hurtigrute fikk motorfeil og måtte ankre opp foran fortet. Når ankret ble hevet fulgte det en mine med opp.
Så hva slags skyts var her ute? Var det bare ett stk kanon? regner med at skytset her var ment for bestrykning av minefeltet.

Så er det noen som vet hva som sto her? gjerne både i tysk og norsk tjeneste? Noen som har bilder av kanonen(e) før det ble fjernet?
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Jeg har ingen anelse om hva tyskerne hadde her under krigen. Kun fått noen små drypp av info av den eldre garden som bor der.
I Norsk tjeneste var det en Twin 6pdr ? først, senere byttet ut med en 105mm.
http://www.folkebladet.no/nyheter/article173759.ece
MVH

Stig G
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Kanonen for bestrykning var en ex-tysk 105mm. (i 87/88). Felt-ryktet på fortet var at panserstål-platene i taket på kasematen stammet fra Tirpitz. Hørtes ikke helt urimelig ut, fra tegn på at projektiler hadde satt sine spor på platene.

Hand
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Hand wrote: Husker gutta tok taushetsplikten alvorlig, selv presten som kom fra Tromsø et par ganger, ble sett på som en potensiell sikkerhetsrisiko.
Hand
Mens jeg var stasjonert på RØF tok noen av oss i stabstroppen en uanmeldt høflighetsvisitt på SST GIbostad (eller GIB som det het i dagligtale). Det gikk ferge mellom Gibostad og Bjorelvnes, og mannskapene fra RØF benyttet ofte skytebanen på Gibostad til trening med håndvåpen. Vi ble godt mottatt på GIB, bortsett fra at en ganske sur kvartermester skjelte og smellte litt over brudd på rutinen. Men vi fikk da kaffe.
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Har forresten to gamle "bunkers-telefoner", ex-tyske fra GIF. Det var installert nytt anlegg ikke så lenge før jeg var der.
Mener det var fortssjefen som sa: "Det er jo bare søppel", da jeg spurte om jeg kunne få dem. De lå ute blant noe rusk og rask. Fulgte ikke med rør, men de er noen solide klumper, sikkert 15 kg hver.

Hand
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Hei ,
Takker for bilder fra Gibostad .
1) i tiden ca 1956 - ca 1982 var fortet utstyrt
med en stk twin 6 x pounder kanon . Den ble
sent tilbake til Canada ca 1984 . Kanonen er
fremdels utstilt på Fort Rodd Hill , Belmont
battery . Link :
http://bcoy1cpb.pacdat.net/BSA_Colins_w ... 99_May.jpg

2) 1 x 10,5 cm SKC/32 ble montert i 1982 , var antakelig
i bruk til nedleggelsen .

mvh
ludvig
presten
Posts: 15
Joined: 07 Feb 2007 23:22
Location: bodø

Bildene v1 og v3 er samme bunker . innenfor den døra som står åpen er det en korridor som går til utkikks bunkeren (v1). Rett nedi skråninga for denne var det en betongplate ca 3x7 meter . ingen tegn til boltsirkel(v7)

Bildene v2 og v4 er samme bunker

Var noen betongplater nede i fjæra men jeg gadd ikke gå ned dit.

Var også en nærforsvars stilling nede i bakken nedenfor "stor" bunkeren(v8)
Attachments
v5.JPG
v5.JPG (90.11 KiB) Viewed 418 times
v6.JPG
v6.JPG (109.54 KiB) Viewed 418 times
v7.JPG
v7.JPG (181.64 KiB) Viewed 418 times
v8.JPG
v8.JPG (158.36 KiB) Viewed 418 times
hilsen presten
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

FYI: Den olivengrønne innretningen som ligger henslengt på bilde v6, er et stativ for M76 lyskaster (den "mobile" varianten).
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Spørsmål : Viser bildene v5 og v6 peilestasjonen? Får de ikke til å stemme med "Fortssjefens optiske"
Merker på hukommelsen at det er noen år siden jeg var der oppe.

Hand
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”