Gibostad fort-Varnes

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

presten
Posts: 15
Joined: 07 Feb 2007 23:22
Location: bodø

v1 v3 v5 v6 er samme bunker
hilsen presten
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Er bildene v1 v3 v5 v6 fra samme bunker snakker vi om "Peilestasjonen", hadde samband (radio/linje) med "Hovedbunker"
Hadde kikkert med "sveiv og telleapparat" for å kunne krysspeile fartøyer.

Hand
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hand wrote:"Peilestasjonen"
PEST
Hand wrote:"Hovedbunker"
LEST (ledestasjon)

Fartøy ble plottet på plottebordet m/mineposisjonene: Et "halvmåneformet" bord med peilelinjaler for hver av stasjonene. Slik kunne riktig mine/ fyrtidspunkt velges.
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Helt riktig Natter.
Jeg stod ved plottebordet i LEST. I PEST stod en haugesunder og ropte tallrekker og jeg forsøkte etter beste evne å få "linjalen" på bordet til å komme der den skulle. Samtidig ble det peilet fra det ene periskopet i LEST.
NK var klar med tusjen og markerte der linjalene krysset, for å synligjøre fartøyets kurs.
Det hendte at mannskap dunket til linjalene under øvelse slik at rakleverket kom helt ut av posisjon. Da var det til å skru og mekke for å få tingene på plass igjen. Husker sjefen var nervøs når vi skrudde, tingene var laget av messing, og skruene hadde tommegjenger (Ikke S-lag vare), ingenting skulle skades!

Hand
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”