Kjerringfjell radar/radiostasjon fra (1991) til salgs(solgt)

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Synd hvis stedet havner i private hender! Kjerringfjellet er en perle og den vil nå bli ytterligere privatisert er jeg redd!
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

http://www.op.no/nyheter/article5452343.ece
Den nye eieren av Kjerringberget signalstasjon, Eli Aino Ratikainen (59), forsikrer turgåere om at det populære utsiktspunktet fremdeles vil være tilgjengelig for allmennheten.

– Jeg ser ikke hvorfor folk skal være redd for tilgjengeligheten. Jeg kjenner heller ikke til at det har vært reaksjoner fra salget, siden jeg ikke er fra distriktet, sier Ratikainen.

59-åringen, som er bosatt på Kolbotn mellom Oslo og Ski i Akershus, sier hun ikke ser noen problemer med at turgåere skal nyte nisten på hennes nyervervede eiendom, som i dag er regulert til friluftsområde.

– Hvilket forhold har du selv til Kjerringberget?

– Jeg har vært mye i Vestfold, men har ikke noe spesielt forhold til akkurat dette stedet. Det er i alle fall veldig vakkert, sier den nye eieren, som sikret seg signalstasjonen for én million kroner - 500.000 kroner under prisantydning.

Ratikainen lar seg dermed ikke skremme av verken høylytte protester under hele salgsprosessen, eller Larvik kommunes varslede bygge- og deleforbud. Eiendommen, som i salgsannonsen sto oppført med et bruksareal på 20 kvadratmeter, har hun tenkt å besøke i helgene.

– Hvilke planer har du for en eiendom der du ikke engang har lov til å overnatte?

– Vedlikehold. Det må jo være lov. Jeg skal passe på at det lille bygget ikke faller sammen, sier Ratikainen.

Allerede i oktober i fjor uttalte ordfører Øyvind Riise Jenssen at Larvik kommune ønsker at eiendommen forblir et område som allmennheten kan ha glede av.

– Vi er opptatt av å signalisere til eventuelle kjøpere at det ligger store restriksjoner knyttet til eiendommen, sa Riise Jenssen til Østlands-Posten i fjor høst.

Ifølge rådgiver i Larvik kommune Svein Hagen har det ennå ikke vært noen dialog mellom kommunen og Ratikainen.

– Vi har ikke hørt noe. Normalt kommer et bygge- og deleforbud som en reaksjon på en henvendelse fra eier, men i dette tilfellet kan det også godt være at kommunen setter i gang en prosess på egenhånd, sier Hagen.

Stine Indahl
stine.indahlop.no l 970 92 788
så hvis noen vil se på noe der ute så http://www.gulesider.no/tk/search.c?q=E ... en&x=0&y=0 <- hun som må kontaktes.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”