KA-befal: SKSK/OKA

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Fra tråden om torpedobatterier sakser jeg fra et innlegg Natter hadde i fjor om bemanningen av et torpedobatteri:
Natter wrote: Batterisjef (for Korshamn, samt Herdla/Lerøy i fredsoppsetning, også fortsjef): Kapteinløytnant (O, KS)
Torpedooffiser (og NK ref. ovenstående): Fenrik/Løytnant (O, KS)
Systemoffiser (tidligere "Minør I"): Løytnant (T, KS)
Klargjøringsleder (tidligere "Minør II"): Fenrik/Løytnant (T, BS)
Klargjøringsleders assistent: Kvartermester (T, BS)
Kanonkommandør: Kvartermester (O/T, BS)
I 19-års alder (midt på 70-tallet) vurderte jeg (endte i Hæren i stedet) å søke det som da het Skjøkrigsskolen/Operativ Kystartilleriavdeling (OKA) (en som gikk i klassen min på gymnaset gikk der). Den gangen var det (i hvert fall for operativt befal, på teknisk side var det vel den gangen Sjømilitære Korps som var veien) så vidt jeg husker tre veier til befal i KA:

1) Ordinær 4-årig sjøkrigsskole for yrkesoffiserer (Operativ linje/artiumordningen het det den gangen) med spesialisering i KA-tjeneste.

2) BSKA, 1 år + 1 år plikttjeneste som kvartermester (ikke krav om artium).

Men så denne tredje:
3) SKSK/OKA som utdannet reserveoffiserer (utskrevne fenriker) i KA. Det var krav om Examen Artium, jeg tror utdanningen i stor grad var samordnet med BSKA, men man hadde noe i tillegg og hadde fenriks grad under plikttjenesten og ikke kvartermesters. Men her var det også 1 år skole og 1 år plikttjeneste (muligens noen få måneder mer). Jeg tror dette må ha vært en levning fra at Sjøforsvaret mye lengre enn Hæren opprettholdt et skille mellom offiserer og underoffiserer (kvartermestere).

For det første: Hvor lenge fortsatte denne ordningen med SKSK/OKA? Hva var forskjellen i tjenestestillinger disse hadde mot de som hadde BSKA (og "ordentlige" SKSK-utdannede yrkesoffiserer), både under plikttjenesten og i mobiliseringsstilling hvis de ikke fortsatte i Forsvaret etter plikttjenesten? Hvor mange gikk denne utdannelsen i forhold til BSKA?

Det var på 70-tallet noe lignende for Marinen, det het SKSK/OMA (Operativ Marineavdeling). Den var delt i 3 linjer med forskjellige opptakskrav: 1) krav: sivilt dekksoffisersertifikat fra handelsflåten, 2) krav: sivilingeniør i marin teknikk el.l. fra NTH eller cand. real. (datidens hovedfag i realfag) fra universitet, og 3) krav: ikke mer enn examen artium fra reallinjen. Dette tror jeg også først og fremst var for utdanning av utskrevne offiserer til Marinens mobiliseringsoppsettinger, men jeg vet ikke hvor mange som gikk de forskjellige linjene (linje 2 kan jo ikke ha vært så mange) og i hva slags tjenestestillinger de tjenestegjorde under plikttjenesten (og hadde senere som mob-stilling). Jeg vet heller ikke når OMA forsvant.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Anbefaler å se i "Klar Til Strid", kapittel 18: "Utdannelse og beredskap 1945-1999" (selv om linjene på Sjøkrigsskolen riktignok ikke er spesielt godt beskrevet...).

Utdanningsordningene i Sjøforsvaret (Befals- og krigsskole) har vært gjenstand for svært mange endringer opp gjennom årene - bare fra slutten på 80-tallet har man vel stort sett gjort endringer annet hvert år (i en periode fulgte alle årskullene på SKSK forskjellige utdanningsløp). En skal holde tungen rett i munnen for å liste opp alle linjene m/respektive 3- og 4-bokstavers kode i denne perioden...
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”