Ildledningssystemer i KA etter 1945

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Når jeg leser rundt på sidene her blir jeg mildest talt forvirret over alle de forskjellige ildledningssystemene som er nevnt i bruk etter annen verdenskrig, her er en stor del av alfabetet i bruk (A, B, C, D, E, F og G mener jeg å ha sett), flere kvinnenavn (BODIL, KARI og RANDI; DORIS tror jeg også jeg har sett) og også noe annet (TOKE, for torpedo, TO er kanskje forkortelse for torpedo?). Jeg regner med at alle disse ikke var i bruk samtidig (A sannsynligvis eldst, mer oppfinnsomme var man neppe...). Men er det mulig for de som kan dette å sette opp en helt kort oversikt over disse?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

lilje wrote:Når jeg leser rundt på sidene her blir jeg mildest talt forvirret over alle de forskjellige ildledningssystemene som er nevnt i bruk etter annen verdenskrig, her er en stor del av alfabetet i bruk (A, B, C, D, E, F og G mener jeg å ha sett), flere kvinnenavn (BODIL, KARI og RANDI; DORIS tror jeg også jeg har sett) og også noe annet (TOKE, for torpedo, TO er kanskje forkortelse for torpedo?). Jeg regner med at alle disse ikke var i bruk samtidig (A sannsynligvis eldst, mer oppfinnsomme var man neppe...). Men er det mulig for de som kan dette å sette opp en helt kort oversikt over disse?
A = Hollandsk følgeviseranlegg kombinert med britisk radar FCA-1 (Kun Grøtavær, Skrolsvik og Nes hadde dette)
B = Ekstysk følgeviseranlegg ombygd og kombinert med britisk radar FCA-1 (ca 13 anlegg + 2 ikke modifisert for radar - Løkhaug og Austråt)
C = Kongsberg Våpenfabrikk med moodifisert amerikansk (våpenhjelp) radar (på flere 10,5 cm batterier - en teknisk katastrofe :sint: )
D = Optiske reserveildledningssystemer
D1 = Britisk Ottway vertikalmåler
D2 = EM3 vertikalmåler eventuelt i kombinasjon med peilesøyle
D3 = Stereo horisontalmåler og peilesøyle
D4 = Ekstysk peilesøyle med laser avstandsmåler og senere modifisert for NOD lavtlyskikkert
DORIS = (Digitalt Optisk Reserve Ildledningsystem) D4 modifisert med IR kamera og elektronisk parallaksesystem med digital overføring av skytedata (Meget bra system - kom 1989)
E = Svensk Phillips radar ildledningssystem. Kalt KARI (KystArtilleriets Radar Ildledningssystem) Kom 1968-69 -meget bra.
F = Radar ildledningssystem basert på svensk løsning. RANDI.
G = Kongsberg computer kombinert med D4 type datagiver. BODIL
H = Kampopplysnings- og ildledningssystemet til de nye 120 mm tårnbatteriene. Navnet HILDUR festet seg vel aldri :D
I = Kampopplysnings- og ildledningssystem for nye kontrollerbare minefelt og torpedobatterier. IDA
TOKE = (TOrpedo Kontroll Enhet) System introdusert på 1971 for torpedobatterier med T1MOD torpedoer (ekstysk 53,34 cm torpedo modifisert for trådstyring)
JEF
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Fantastisk, akkurat det jeg etterlyste!
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Her er noen bilder fra håndboken for BODIL.
Attachments
BODIL 1.JPG
BODIL 1.JPG (119.96 KiB) Viewed 341 times
BODIL 2.JPG
BODIL 2.JPG (91.35 KiB) Viewed 341 times
BODIL 3.JPG
BODIL 3.JPG (58.87 KiB) Viewed 341 times
C. Hoff
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”